Wat is Growth driven Design?

Als jij een redesign van je bedrijfswebsite overweegt, huiver je misschien al bij de gedachte aan de vorige keer. Herinner je je nog hoe frustrerend dat proces was, en hoe lang je moest wachten op het resultaat? Intussen zat je misschien met een sterk verouderde website, of erger nog, helemaal geen. Een redesign van je website of het bouwen van een nieuwe site op de oude manier kost heel wat tijd en geld. Aanpassingen en extra features worden nooit ingepland of gebudgetteerd. De realiteit is dat je al met een verouderde website zit op het moment dat je eindelijk live kan. Om nog maar te zwijgen over de stilstand van een jaar en langer, waarin jouw bedrijf evolueert, maar je website niet.

Bedrijven, en marketeers, lanceren nieuwe websites die meestal niet meer zijn dan een duur online visitekaartje, en focussen dan verder op andere marketing tactieken. Maar wat als jouw website nu eens een pak meer was dan dat? Wat als het eigenlijk een levend systeem is dat niet enkel tijd en geld kost, maar vooral ook omzet genereert? Je website staat de klok rond live, weekends, ‘s nachts en tijdens vakanties, en verzamelt continue informatie voor jou. De vraag is dan: is het slim om elke 2 tot 3 jaar eens een nieuwe website te bouwen, of is het slimmer om je website voortdurend mee te laten groeien met je bedrijf? Dat is waar Growth Driven Design (ook wel GDD) een rol gaat spelen.

Growth Driven Design: onze definitie

In een notendop uitgelegd: Growth Driven Design is een slimmere en agile manier om een website te bouwen en aan te passen, op basis van data van gebruikers. Gedaan met elke 2 tot 3 jaar een dure nieuwe website te bouwen. In plaats daarvan biedt Growth Driven Design je een proces van continue updates, verbeteringen en extra features. Het legt daarvoor eerst en vooral een goede basis waar je op kan bouwen. 

Het resultaat is dat je met Growth Driven Design sneller een goede website hebt die je minder kost. En dat je marketing team minder tijd moet spenderen aan redesigns, en dus meer aan marketing kan doen. Dat geeft jouw organisatie de mogelijkheid om de focus te leggen op die elementen van je website die essentieel zijn om te kunnen groeien als bedrijf. Met andere woorden: het helpt jouw bedrijf sneller aan meer omzet.

Growth Driven Design

Het probleem met traditioneel webdesign

Traditioneel webdesign betekent gemiddeld een redesign elke 2 tot 3 jaar, dikwijls nog een stuk langer. Veel bedrijven zien een website niet als een investering, maar als een kost. En die willen ze zo laag mogelijk houden, door hun huidige website zo lang mogelijk live te houden. Jammer genoeg betekent dat bijna altijd dat er maar één keer nagedacht wordt over wat die website moet kunnen, waarna dan 3 tot 5 maand development volgt, dat ook meestal nog uitloopt. In die periode kan er best veel veranderen, dat heeft corona nog maar eens aangetoond. 

Als bedrijf krijg jij dus een website opgeleverd die op dat moment al verouderd is, en waar vervolgens een paar jaar niks meer aan verandert.  Dat werkt simpelweg niet. Toegegeven, je krijgt waarschijnlijk een login waarmee je zelf content updates kan publiceren, maar verder dan dat gaan website updates zelden. En dat is zonde van je zuur verdiende geld. De meest voorkomende problemen met traditioneel webdesign zijn:

  • grote kosten vooraf, zonder een duidelijk groeipad
  • gemiste deadlines
  • lang wachten op de oplevering van je website
  • weinig of geen mogelijkheid tot aanpassingen na oplevering
  • het project gaat over budget
 
Uiteindelijk gaat traditioneel webdesign meestal fout: bedrijven willen geen maanden wachten op een return, en hebben niks aan een website waar je na oplevering geen aanpassingen aan kan doen. 

De voordelen van Growth Driven Design

Bij Growth Driven Design bouw je een website op basis van data en gefundeerde aannames. De intentie hier is om continue verbeteringen aan te brengen en features toe te voegen in functie van de noden van het bedrijf. De belangrijkste voordelen van Growth Driven Design zijn:

  • je financieel risico wordt een pak kleiner
  • een website die continue wordt aangepast aan de noden van je bedrijf
  • een website die gericht is op klanten en hen een optimale ervaring bezorgt
  • alignering van je sales en marketing teams
  • je blijft online voor op je concurrentie
  • een website die meer omzet creëert voor jou dan bij traditioneel webdesign
 
Je lanceert dankzij GDD je website een stuk sneller aan lagere startkosten, waarna je door continue verbeteringen ook nog eens zorgt voor een website die meer omzet helpt genereren. Volledigheidshalve moeten we er ook bij vertellen dat je website over zijn volledige levensduur in totaal wellicht iets meer zal kosten dan bij traditioneel webdesign, maar dus ook meer omzet.

De verschillende fases van Growth Driven Design

Ben jij jouw nieuwe website al aan het plannen volgens de Growth Driven Design methode, dan moet je weten dat er in grote lijnen 3 fases zijn in dit proces:

  1. De strategiefase
  2. De lanceerfase
  3. De optimalisatiefase

Fase 1: Strategie

Naar je vakantiebestemming rijden met een blinddoek op brengt je al snel in de problemen. Hetzelfde geldt voor je website: je start met het bepalen van waar je naartoe wil en hoe je die weg wil afleggen. De strategiefase is de belangrijkste bij Growth Driven Design: hier leg je de basis van het succes van je nieuwe website, en van je marketing in het algemeen.

In deze fase is het de bedoeling dat je een zicht krijgt op:

  • je doelen, SMART gedefinieerd uiteraard
  • buyer persona’s die je wil targeten
  • een wish list voor je website
  • een uitgewerkte journey map
  • gefundeerde assumpties waar je mee aan de slag kan
  • inzichten die je krijgt van bestaande gebruikers.

Fase 2: Lanceren met een ' launch pad'

Eens je doelen hebt gedefineerd en een duidelijk beeld hebt van wat je nieuwe website moet kunnen, kan je lanceren met een zogenaamde ‘launch pad’. In essentie is dat een degelijke basis website waarop je alles op je wish list uit de vorige stap kan gaan bouwen in kleine stapjes. Zie het als een huis: je bouwt eerst stevige fundamenten waarop je het huis van je dromen kan bouwen.

De bedoeling van deze launch pad is om te kunnen starten met een betere website dan die die je nu hebt, zonder dat het een afgewerkt product is. Het idee van Growth Driven Design is in principe dat je website continue mee evolueert met je bedrijf, en dus nooit echt AF is. Een launch pad website:

  • laat je toe om snel resultaten te zien
  • kost een stuk minder dan traditioneel webdesign om te lanceren
  • kan je gemakkelijk en snel updaten met content of nieuwe features
  • laat je toe efficiënter te werken en tijd te besparen
  • helpt je te leren van je huidige gebruikers en daarmee gerichte nuttige updates te doen.

Fase 3: Optimaliseren

Zodra je launch pad website er staat, kan je daar op gaan bouwen. Wie helemaal mee is, begrijpt intussen dat je de vorige stappen maar 1 keer hoeft te doen. Fase 3 is anders: continue updaten, functionaliteit toevoegen en dergelijke is een cyclisch proces dat blijft doorlopen. Deze fase kan je weer opdelen in 4 stappen:

  • Plannen: met genoeg informatie kan je plannen maken om je website te verbeteren, en meer marketing impact te realiseren (bijvoorbeeld meer bezoekers aantrekken, meer conversies realiseren …)
  • Bouwen: je bouwt bijkomende elementen op de website die je marketing impact kunnen vergroten, gebaseerd je wish list.
  • Leren: een cruciale stap in deze fase. Gebruik data van je gebruikers om te leren wat wel en niet werkt, zodat je de juiste verbeteringen kan aanbrengen en optimaal kan groeien.
  • Overbrengen en herhalen: het is ook belangrijk om wat je geleerd hebt in de vorige stap over te brengen op de rest van het team en andere stakeholders betrokken bij je website. Zo haal je het maximum uit de aanpassingen die je inplant.
 
Deze stappen herhaal je continue, waardoor je dus maandelijks je website optimaliseert, en maand na maand de return on investment ervan ziet groeien. Zo wordt het een investering die ook écht rendeert

Je website is er niet voor jezelf, en ook niet voor je medewerkers: zij weten al alles dat ze moeten weten over je bedrijf, daar hoeven ze niet voor te surfen. Je website is er voor de gebruikers (potentiële klanten, klanten, partners). Het doel van je website zou moeten zijn om voor je gebruikers een probleem op te lossen of een aspect van hun leven gemakkelijker te maken. Dat gaat verder dan enkel contactgegevens laten zien. Growth Driven Design helpt jouw business om zoveel meer te doen met je website dan je vandaag al doet, en om je bedrijf verder te laten groeien. Het past ook perfect in je inbound marketing strategie, waarbij jij je online vindbaarheid maximaliseert en van je website machine maakt die voor jou werkt. Als jij ook gaat voor groei, dan is GDD dus zeker iets voor jou.

 

Was dit interessant? Deel het op social media!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp

Meer klanten met inbound marketing?

Deze handige gratis checklist helpt je om het maximum te halen uit je inbound marketing campagnes

Download de checklist