Welke opportuniteiten biedt de GDPR voor marketeers?

Als je nog niet eerder over de GDPR gehoord hebt, dan zat je de afgelopen maanden wellicht op de maan of op één van de weinige plekken op aarde zonder internetverbinding. We willen in deze blogpost niet nog eens uitleggen welke regels de GDPR precies oplegt. En het is al helemaal niet de bedoeling om met het vingertje te zwaaien en je te waarschuwen voor de gevaren. Veel ervan is immers gewoon gezond boerenverstand. Naast nieuwe regels biedt de GDPR ook kansen. Welke opportuniteiten biedt de GDPR voor marketeers?

 

 

Vooraleer we het daarover hebben, willen we toch graag even kort samenvatten waar het over gaat. Er zijn zeker enkele punten om even bij stil te staan.

Niet enkel digitale data

Eerst en vooral: de GDPR slaat niet enkel op digitale gegevens, maar ook op gegevens die je op papier hebt staan. Velen denken dat het volstaat om digitale systemen op de GDPR af te stemmen. Vergis je niet: heel wat bedrijven hebben ook veel data op papier staan. Denk maar aan die excelletjes die afgeprint worden, klasseurs vol documenten, noem maar op. Let daar dus mee op.

Beperkt in de tijd

Verder mag je data ook niet voor altijd bijhouden. Hoe lang wel is afhankelijk van een aantal factoren. Dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Denk dus goed na over de customer journey van jouw klanten en hoe lang je hun data mag bewaren.

Niet alle data

Het is ook zo dat je enkel die data mag bijhouden die relevant zijn voor jou. Ga daar dus zeker niet te ver in. Maar eigenlijk vinden we dat zelf verder heel normaal. Meer data bijhouden dan je nodig hebt, betekent ook meer werk voor jou en je organisatie waar dat eigenlijk niet nodig is. 

Data kopen

En een heel belangrijke, waar nog steeds gigantisch veel bedrijven tegen zondigen: data kopen betekent niet dat je het recht hebt ze te gebruiken. Het verbaast ons dagelijks hoeveel ongevraagde mails we nog steeds binnen krijgen. Zelfs als het wel mocht, vinden we dat sowieso een heel slecht idee. De meeste mensen vinden het niet leuk om zomaar uit het niets mails te krijgen waar ze niet naar gevraagd hebben over producten die ze niet nodig hebben. Daar bestaat een woord voor: spam. Niet doen dus.

Naast strengere regels (waar je sowieso al aan moest voldoen), biedt de GDPR ook opportuniteiten. Lees verder en doe er je voordeel mee!

Meer kwaliteit, minder kwantiteit

Misschien zul je een pak minder individuen in je database tellen. Maar zij die er voor kiezen om zich in te schrijven, zijn dan ook echt relevant voor jou. Zij zullen je website bezoeken, je volgen op sociale media, liken en sharen. Het laat je toe om meer de focus te leggen op kwalitatieve content en goed doordachte campagnes, specifiek voor jouw doelgroep. De tijd die je vroeger stopte in meer campagnes en meer content, gaat nu naar betere content, die je doelpubliek beter zal kunnen overtuigen.

Marketing wint aan belang

De GDPR maakt het nodig om zorgvuldiger om te springen met data, en dus ook professioneler om te gaan met marketing en communicatie. Denk maar aan systemen die je moet opzetten, waarbij je IT, het legal departement en nog heel wat andere mensen moet betrekken. Dat marketing aan belang zal groeien, brengt ook met zich mee dat men er in de budgetten ook meer rekening mee zal (moeten) houden.

Vernieuwing

Dergelijke veranderingen staan ook garant voor vernieuwing. Niet enkel in de regeltjes, maar ook in allerlei systemen die je gebruikt. Software en online diensten zullen ook moeten voldoen aan die regels. Je mag dus ook verwachten dat je daar op een andere manier zal moeten werken, of dat er nieuwe systemen in de plaats zullen komen. Het is niet de sterkste die overleeft, wel degene die zich het snelst kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden.

 

Ook jouw organisatie zal wellicht op een andere manier gaan werken en nieuwe mogelijkheden ontdekken om klanten te benaderen of leads te genereren. Je kan je daarmee in je sector profileren als innovator, en dat is allemaal heel goed voor je merk.

Extra verkoopargument

Extra verkoopargumentenVoldoen aan de GDPR kan een extra argument zijn voor klanten om bij jou te kopen. Je bedrijf maakt er een betrouwbare indruk door en dat zullen je klanten zeker waarderen. Er bestaat nog niet zoiets als een label of certificering voor GDPR, zoals we dat voor kwaliteit en milieumanagement wel al kennen. Maar dat zou er zeker kunnen komen. Kan jij aantonen dat je maatregelen genomen hebt om je data te beveiligen, dan heb je sowieso een streepje voor.

 

Uniformiteit

Dat deze regel internationaal uniform is, maakt het voor bedrijven met internationale ambities ook gemakkelijker om andere markten op te zoeken. De regels die we hier kennen, zullen ook in de rest van Europa tellen, dus hoef je daar niet van vooraf aan te beginnen als het gaat over data. 

 

Uiteraard zijn er nog andere opportuniteiten. We kunnen je alleen maar aanraden om er mee aan de slag te gaan. Gaandeweg zal je nog andere opportuniteiten ontdekken die misschien in jouw sector specifiek zijn, of die voortvloeien uit verdere ontwikkelingen. Wij staan alvast klaar om je met raad en daad bij te staan. Wil jij meer weten of een plan van aanpak op maat van jouw organisatie? Laat het ons weten!

 

Registreer je nu voor onze nieuwsbrief en krijg onze volgende marketing tips gewoon rechtstreeks in je mailbox!

Onze nieuwsbrief

Vond je onze blogpost interessant? Wil je voortaan lekker makkelijk de nieuwste blogposts in je mailbox ontvangen?