Wat je gemist hebt op INBOUND2021

Drie dagen INBOUND2021 zitten er alweer op! Ondanks dat het event opnieuw niet fysiek kon doorgaan, stelde deze tiende editie zeker niet teleur! De sprekers slaagden erin om ons te inspireren met hun verhalen, wat resulteerde in een grote mate van interactie met de sprekers en tussen de deelnemers onderling. Altijd fijn om bij te leren van marketeers uit de wereldwijde inbound community. 

Van INBOUND verwachten we een breed scala aan onderwerpen binnen marketing, sales en customer service en dat was dit jaar niet anders. Van de perfecte e-mail subjectline, over Google en LinkedIn ads tips, lead nurturing, sales kanalen en customer success. Allen verdienden een plekje tijdens dit event. Maar ook enkele nieuwe begrippen deden hun intrede. 

In deze blog geven we je een overzicht van de laatste inbound evoluties, en van de sessies die ons het meest zijn bijgebleven.

De trends van INBOUND2021: Power to the people en customer magic

Zoals elk jaar werden tijdens de Hubspot spotlight de laatste trends binnen inbound marketing belicht door Hubspot founders Dharmesh Shah en Brian Halligan, en CEO Yamini Rangan. De belangrijkste evolutie die ons is bijgebleven is ‘power to the people’ en de customer magic die daaruit volgt. Uiteraard zal elke zichzelf respecterende marketeer zijn doelpubliek in het achterhoofd houden bij het creëren van content. Maar deze evolutie gaat nog verder dan dat. 

Het gaat niet enkel om content creatie, maar ook het eigendomsrecht op je data. Onder andere de laatste IOS 15 update speelt hierop in door data van gebruikers meer af te schermen en een opt-in te vragen voor het gebruik van je data. Als je vertrouwen geeft aan een bedrijf om jouw data te gebruiken, is het aan hen om jou customer magic te laten ervaren. Dit kan alleen maar dankzij sterke marketing en relevante content, en zal dus leiden tot een betere customer experience. Dit kunnen we alleen maar toejuichen.

Customer magic

Customer magic in Hubspot

Onder het motto ‘practice what you preach’ vinden we ook binnen de nieuwe features van Hubspot power to the people en customer magic terug. Als CRM zorgt Hubspot er enerzijds voor dat je je relaties met je klanten op een zo efficiënt mogelijke manier kan laten groeien. Anderzijds zorgt een goed proces van jouw kant ervoor dat je klanten een geweldige customer experience kunnen ervaren. Het stroomlijnen van jouw processen kan je vanaf nu ondersteunen met de Operations Hub en de customer experience van je klanten wordt naar een hoger niveau gebracht dankzij het Hubspot Customer Portal.

Aligneer je Revenue Operations met Hubspot Operations Hub

Het aligneren van sales en marketing is voor veel bedrijven al langer een hot topic. Toch bleek dit vaak niet voldoende om een lekkende funnel te vermijden. Het gebeurt namelijk maar al te vaak dat de overdracht van het sales team naar het customer success team niet van een leien dakje verloopt. Beide werken in verschillende systemen en hebben geen toegang tot elkaars data. Dit zorgt ervoor dat een klant zijn verhaal vaak opnieuw moet doen wanneer hij met een andere afdeling in contact komt. Het is uiteraard jammer dat na een succesvolle marketingcampagne en sales cycle de customer experience alsnog op de proef gesteld wordt. 

RevOps is het antwoord op deze uitdaging. Met revenue operations kan je de operationele processen binnen een bedrijf die marketing, sales en customer service ondersteunen gaan aligneren. Dit klinkt misschien vrij technisch, maar dat is het eigenlijk niet. Onderstaande figuur geeft goed weer waar RevOps over gaat.

RevOps framework

  • Horizontal alignment: go-to-market teams werken meestal in silo’s. Het is tijd om die muren naar beneden te halen en de strategie, planning en enablement over de grenzen heen aan te pakken.
  • Functional fuel: bedrijven wachten iets te vaak tot het misgaat vooraleer ze een operations persoon gaan aanwerven. Het is de bedoeling dat je RevOps de benzine is voor je groei en niet achter problemen moet aanhollen.
  • Foundation for scale: Om te kunnen groeien met je organisatie heb je een degelijke basis nodig van je data model, een eenduidig systeemlandschap en een people strategie.
 

Eén van Hubspot’s belangrijkste doelstellingen is teams en data aligneren. Ze konden dan ook niet achterblijven in het RevOps verhaal, en lanceerden eerder dit jaar de Operations Hub. Daarin zitten sterke data synchronisatie, data cleaning en programmable automation functionaliteiten. Meer info over de Operations Hub vind je hier.

Ook voor de certificaten fans onder ons is er goed nieuws. Hubspot lanceert voor het einde van het jaar een RevOps cursus met bijhorend certificaat waar je meer over dit concept kan leren. Zeker iets om naar uit te kijken!

Meer visibiliteit voor je klanten in het Hubspot Customer Portal

We haalden eerder al aan dat de rode draad doorheen deze conferentie ‘power to the people’ was. Dit idee komt ook enorm sterk naar voor in de Hubspot Customer Portal. 

Hubspot Customer Portal

In de Hubspot service Hub werd een customer portal geïntroduceerd. Dankzij dit portaal kunnen je klanten hun eigen tickets en de contactmomenten met je bedrijf gaan opvolgen. De voordelen hiervan zijn tweeledig:

  • Klanten willen niet gemanaged worden, maar willen zelf hun proces in handen hebben. 
  • Je hoeft je klanten niet meer proactief te gaan informeren over bepaalde updates. Dit kan vanaf nu helemaal automatisch.

     

Trends in techland

Het einde van third-party cookies

Ook andere tech bedrijven volgen de power to the people trend. Eerder haalden we aan dat IOS 15 de gebruikersdata meer wil beschermen. Maar ook Google bereidt zich voor op een phase out van third-party cookies in 2023. Oorspronkelijk zou dit reeds in 2022 zijn, maar Google heeft aangekondigd dat ze hier iets meer tijd voor nodig hebben. Dit geeft marketeers echter ook meer tijd om te anticiperen op de veranderingen in hun ecosysteem. Wanneer Google Chrome de cookies niet meer ondersteunt, lopen we namelijk heel wat data mis van derde partijen. Het wordt dan ook steeds belangrijker om traffic naar je eigen kanalen te creëren en zelf data te gaan verzamelen over het online gedrag van je klanten en prospects. Hier kan SEO een grote rol in spelen.

Het belang van SEO

Maar ook binnen SEO zijn er heel wat zaken aan het evolueren. De belangrijkste evolutie is van rule based naar AI. Dit betekent dat zoekrobots zich steeds ‘menselijker’ gaan gedragen. Ze gaan rekening houden met de redenen waarom iemand een zoekterm zoekt, search intent genaamd. De intentie van een zoektocht naar ‘inbound marketing agency’ vs ‘inbound marketing cursus’ kan namelijk heel anders zijn. Ondanks gelijkaardige keywords verwachten we dus verschillende resultaten. Dit neemt niet weg dat een goede basis van technische SEO belangrijk blijft, al kan je maar beter ook inzetten op goede content als je je organisch verkeer wil boosten.

Authority content

Een goede manier om dit te doen is authority content creëren. Dit is authentieke content waarnaar influencers en partners zullen linken omwille van de toegevoegde waarde voor hun publiek. Op die manier hoef je geen fortuin te spenderen aan linkbuilding. 

Bouwen aan authority content

Een voorbeeld van dergelijke content kan de missie zijn van je bedrijf, een inspirerend founder verhaal, wat je wil veranderen in je industrie, hoe je jongeren wil inspireren om te werken in jouw industrie. Maar het kunnen evengoed interviews of surveys zijn. Het belangrijkste is dat er meerwaarde wordt gecreëerd voor gelijkgestemden uit je industrie, en ze het de moeite vinden om naar jouw content te linken. Dit hoeft zelfs niet je exacte doelpubliek te zijn. Authority bouw je namelijk op door vernoemd te worden op andere sites. Op die manier word je site als waardevol en betrouwbaar gezien door zoekrobots. Content in verband met je services zal je uiteraard wel meer richten op je specifieke doelgroep.

Wij beantwoorden jouw marketingvragen

Dit waren de highlights van INBOUND2021! Sommige veranderingen zullen het leven van een marketeer op het eerste zicht niet makkelijker maken. Toch zien wij het als een opportuniteit om te groeien, creatief te blijven en marketing naar een volgend niveau te brengen. Heb je vragen over deze evoluties of hoe je ermee om kan gaan? We helpen je graag op weg tijdens een korte call.