Wat is inbound marketing en waarom is het relevant voor jou?

Als zaakvoerder wordt je ook in 2018 nog steeds te pas, en vooral te onpas, bestookt met allerlei reclameboodschappen waar jij eigenlijk helemaal geen ... boodschap aan hebt. Dat fenomeen kennen we zelf maar al te goed. Frustererend, niet? Gelukkig bestaat er iets dat veel beter werkt: inbound marketing. Maar wat is inbound marketing nu eigenlijk?

 

wat is inbound marketing

 

Het is een marketing methodologie waarbij je toekomstige klanten aantrekt, door er voor te zorgen dat ze tijdens hun aankoopproces de juiste informatie vinden op de juiste plaats. De klant staat in dit verhaal centraal.

Misschien klinkt dit nog altijd een beetje vaag. Maar no worries, we leggen het verder uit.

Bij inbound marketing zet je dingen zoals SEO, email en content in om de juiste bezoekers aan te trekken, die je dan verderop in het proces omzet naar klanten. Converteren heet dat in het jargon. Die content moet relevant zijn voor je bezoekers, moet vertrouwen wekken en aanzetten tot actie. Zoals bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, of een online aankoop doen. Inbound marketing is vooral een slimmere manier om aan marketing te doen, want is minder intrusief, en bouwt vertrouwen op.

Wat is inbound marketing niet?

Inbound marketing staat haaks op de traditionele outbound marketing. Voorbeelden van outbound zijn radiospots, advertenties, de reclameblokken op TV of panelen langs de straat. Dat zijn stuk voor stuk tactieken die ongepersonaliseerd en vaak weinig relevante boodschappen verspreiden op een storende manier.

 

Verwar inbound marketing ook niet met content marketing. Het zijn verschillende begrippen. Content zet je in op verschillende plekken in je inbound marketing proces. Met de juiste trefwoorden trek je de juiste bezoekers aan als ze online zoeken. Met sterke en relevante content overtuig je mensen, begeleid je ze doorheen hun aankoopproces en converteer je ze tot klanten. Content marketing is dan ook een belangrijk deel van de inbound marketing methodologie.

Een voorbeeld van inbound marketing

We illustreren het met een voorbeeld. Stel dat je net een huis gekocht hebt en al je spullen verhuisd hebt. De kans is groot dat je nog wat wil schilderen of nieuwe gordijnen nodig hebt. Op dat moment ga je zoeken naar interieurtrends, zoek je op waar je verf kan kopen en hoe je het best te werk gaat. De links die je dan bovenaan ziet staan in de zoekresultaten, klik je aan. Die bedrijven hebben content gecreëerd en op een aantal plaatsen gepubliceer, en hebben jou naar hun website laten doorklikken op basis van zoekwoorden die op dat moment voor jou relevant waren. Een half jaar eerder dacht je nog niet aan verf en gordijnen, maar nu wel. Toen was het niet relevant, nu wel. DAT is dus inbound marketing.

De inbound marketing fases

De inbound marketing methodologie bestaat uit 4 fases. Hubspot plakt er deze namen op:

  1. Attract
  2. Convert
  3. Close
  4. Delight

Hubspot inbound marketing

1 - Attract

In de attract fase is het doel om mensen aan te trekken die interesse hebben in wat jij doet. Je zorgt er voor dat ze jou online vinden door content aan te bieden met de trefwoorden waar zij naar zoeken. Dat kan bijvoorbeeld door SEO, door sterke content te publiceren op je website, en door jouw content te promoten via sociale media. Het is duidelijk dat content hier een cruciale rol in speelt.

Welke content je hiervoor moet inzetten, kan je uitzoeken door keyword research te doen. Wie zijn jouw buyer persona's en wat vinden ze belangrijk? Welke zoektermen gebruiken ze? En welke content kan jij daar tegenover zetten?

2 - Convert

De bezoekers die je krijgt, zet je in de convert fase om naar leads. Je zet ze aan om iets te doen: zich registreren voor een nieuwsbrief, een whitepaper downloaden, noem maar op. Als je ze iets kan bieden dat hen echt vooruit helpt, zullen bezoekers je graag hun gegevens bezorgen in ruil. Veel gebruikte technieken om dit te doen, zijn de call to action, landingspagina's en thank you pagina's.

3 - Close

De leads die je in de vorige fase binnen haalde, wil je uiteraard omzetten naar betalende klanten. Dat gebeurt in de close fase. Je moet beseffen dat de meeste van je leads nog niet klaar zijn om al te kopen. Deze fase dient dan ook om ze wel koopklaar te maken.

Met e-mails zorg je er voor dat je leads steeds meer te weten komen over onderwerpen die voor hen relevant zijn. Met iedere e-mail bouw je vertrouwen op, tot ze op een gegeven moment klaar zijn om te kopen. Dit proces heet lead nurturing. Eens je leads zo ver zijn, neemt het salesteam over. Met alle informatie die over je leads hebt, kunnen zij salesgesprekken voeren en de deal sluiten.

4 - Delight

Wie dacht dat daarmee de kous af is, heeft het fout. Je hebt nu wel een betalende klant, maar het is ook belangrijk die klant tevreden te houden. De delight fase dient hiervoor. Het is veel gemakkelijjker om een bestaande klant tevreden te houden dan nieuwe klanten te zoeken.

Om het gewenste niveau van klantentevredenheid te bereiken, kan je ze in deze fase proactief relevante informatie toesturen over jouw producten en diensten. Door dat te doen blijven ze steeds op de hoogte en het levert je informatie op. Tevreden klanten zullen jouw organisatie dan aanbevelen binnen hun eigen netwerk. En daaruit puur je dan weer nieuwe bezoekers voor je website, en begint het proces opnieuw.

Waarom is inbound marketing ook voor jou relevant?

We haalden het al aan: advertenties werken niet meer, en wekken eerder frustratie op dan kliks. Consumenten, zowel B2B als B2C, zijn heel kritisch, weten heel goed wat ze willen en gaan daar zelf naar op zoek. De macht ligt al lang niet meer bij de verkoper, maar bij de koper. De tijd van het verspreiden van 1 boodschap via massa media is voorbij. Vandaag willen mensen relevante content vinden op het moment dat ze die nodig hebben.

Als marketeer of zaakvoerder is het dan jouw taak om een strategie uit te werken die je toelaat hiermee om te gaan. Inbound marketing reikt je antwoorden aan op vragen waar veel ondernemingen vandaag mee worstelen als het over marketing gaat. Inbound marketing gaat over het opbouwen van een vertrouwensrelatie met potentiële klanten. In plaats van ze te frustreren met storende desinformatie, dien je ze ten gepasten tijde van relevante content te voorzien. Content waar ze echt iets aan hebben.

Inbound marketing

Wij zijn er van overtuigd dat inbound marketing zal blijven, en onze concullega's zo te zien ook. In een snel veranderende wereld komen er natuurlijk wel eens tools bij, andere verdwijnen dan weer. Inbound marketing staat in elk geval los van een tool, iedereen vult het in op zijn eigen manier.

Klaar om er in te vliegen? Wil je weten hoe je er aan begint? Dat kan je lezen in een volgende blogpost. Of je kan ons ook gewoon contacteren voor een vrijblijvende afspraak. Dan helpen we je graag verder om jouw groeiverhaal te helpen realiseren.