Waarom ik doe wat ik doe

De zomer is weer in het land. En dan ligt het altijd toch wat stil. Heel wat mensen zijn immers op vakantie. Het ideale moment voor reflectie dus. Upperscore bestaat nu goed 2 jaar, en in die tijd plus de maanden ervoor is er heel wat gebeurd. Voor de verandering dus geen blogpost over marketing trends en tips, maar over de reden waarom ik doe wat ik doe.

 

Studeren? Graag, maar wat?

Om dat te begrijpen, keer ik even terug naar mijn studententijd. Ik was altijd goed in talen. Grieks en Latijns gingen me goed af op de humaniora. Het was dan ook een evidentie om ook aan de universiteit te kiezen voor talen. Toch heb ik wel even de moeite genomen om van een brede waaier aan opleidingen informatie te verzamelen en goed na te denken. Het werd uiteindelijk Japanologie, zoals het toen heette. Nu is dat een master in Japanese studies. En omdat ik al genoeg geschiedenis gestudeerd had en nog nooit economie als vak had gehad, koos ik voor de economische minor.

De vraag die ik nog altijd het vaakst krijg, is: waarom in godsnaam Japanologie? Het antwoord is eenvoudig: omdat ik een passie had voor talen. En nog steeds eigenlijk. Tegelijkertijd ben ik ook iemand met een brede interesse. Ik heb die studies dan ook gecombineerd met een minor in economisch beleid, waarbinnen ik de focus legde op marketing.

 

Heroriënteren

Ik kwam al snel terecht in commerciële jobs, maar de rode draad doorheen dat eerst deel van mijn loopbaan is toch communicatie. Helaas brak een financiële crisis aan in 2008, op het moment dat ik voor een Japans bedrijf werkte. Daardoor werd het moeilijker om een nieuwe job te vinden en ben ik mij gaan heroriënteren. Talen zijn sowieso heel waardevol, maar dat alleen was voor mij niet genoeg, ik wilde iets meer doen. Een evidente keuze was om dan IT te gaan bijstuderen, en dat deed ik dan ook.

Die bijkomende studies hebben quasi direct resultaat opgeleverd. Ik kwam al snel terecht in een IT bedrijf, waar ik op dat moment marketing voor mocht doen. Daar mocht ik al doende heel wat ervaring opdoen in een sector die mij relatief onbekend was. En in die sector heb ik mijn draai gevonden.

 

Non profit ervaring

Als iemand met heel wat ervaring, werd ik in die nieuwe sector toch vooral gezien als een starter. Toevallig kwam ik in die periode ook terecht in JCI (Junior Chamber International), waar ik ook heel wat ervaring mocht opdoen met communicatie en marketing. Maar die ervaring ging een heel stuk verder: ik leerde ook heel wat over mezelf, over budgetten, over leiderschap en dergelijke. Die skills heb ik steeds proberen toe te passen in mijn professionele situatie.

JCI was vooral een investering. Trainingen volgen, activiteiten organiseren, internationale congressen bijwonen, het kostte me heel wat tijd en geld, maar het leverde mij zoveel op dat ik het allemaal met plezier opnieuw zou doen.

Enerzijds hielphet mij allemaal heel snel aan wat ervaring en kennis. Anderzijds bouwde ik er ook een netwerk mee op. Dankzij deze ervaringen, en uiteraard ook mijn professionele bezigheden, kon ik me toch profileren. Het leverde mij bijzonder leuke en leerrijke jobs op. Toch voelde ik mij ook telkens een beetje gevangen in een gouden kooi.

 

De sprong naar het ondernemerschap

Op een gegeven moment ben ik loopbaanbegeleiding gaan volgen omdat ik vond dat er iets miste. Uit die sessies kon ik alleen maar concluderen dat ik moest gaan voor het ondernemerschap. Maar als wat? Op die vraag had ik nog niet meteen een concreet antwoord. Ik wilde zeker verder gaan in marketing, maar dat is zo breed.

Er begon toen een periode van veel gesprekken met ondernemers. En aanvankelijk leverde mij dat meer vragen dan antwoorde op. Maar geleidelijk aan begon ik toch te zien waar ik naartoe wilde: content marketing.

Maar ondernemen was nieuw voor mij; Hoe begin je aan een eigen zaak? Hoe bepaal je je prijs? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Waar vind ik mijn eerste klant? De belangrijkste les die ik toen geleerd heb, is dat je op tijd in actie moet schieten, ook als je niet alle informatie hebt. Daarom waagde ik dan ook de sprong naar mijn eigen zaak.

Ik waagde dus de sprong naar het ondernemerschap en startte mijn online marketing agency op. Toen ik nog in loondienst werkte, zag ik heel wat online marketing agencies die niet echt wakker lagen van de meerwaarde die ze creëerden voor hun klanten. Er worden heel wat lege dozen gemaakt, en heel wat bedrijven vragen zich af of ze wel aan marketing moeten doen. Ik zie elke dag slechte content hoor wekelijks klachten dat digitale marketing niet werkt.

Daar wilde ik vooral iets aan doen. Bedrijven hoeven niet altijd een nieuwe site te maken. Er wordt vaak te weinig tijd besteed aan de content, en teveel aan hoe de site er uit ziet. Het kan anders. Marketing kan bedrijven iets opleveren. ALS het op de juiste manier aangepakt wordt.

Dat is waarom ik doe wat ik doe. En dat is in mijn bescheiden mening ook de reden waarom de zaak groeit en waarom klanten aan boord blijven. En dat wil ik graag nog heel lang blijven doen.

 

Andere blogposts over email marketing

Email marketing infographic

Email marketing: de keiharde cijfers [Infographic]

Wie onze blog regelmatig leest, weet dat we email marketing nog steeds belangrijk vinden. En wij zijn niet de...

5 email marketing trends voor 2019

5 e-mail marketing trends voor 2019

Wie af en toe onze blog bezoekt, weet dat e-mail marketing één van onze stokpaardjes is. Ondanks de GDPR...

10 stappen naar email marketing

In 10 stappen naar efficiënte email marketing

Moet je vandaag nog email marketing inzetten of niet? Het blijft één van de meest gestelde vragen als het...

Hoe creëer je een goeie call to action

Hoe creëer je een goeie call-to-action?

"Koop nu". "Schrijf je hier in". "Download hier onze white paper". Je kent ze wel, die korte zinnetjes die...

10 tips voor een hoger doorklikpercentage

E-mail marketing: 10 tips voor een hoger doorklikpercentage

Dagelijks horen en lezen we het ongeloof in reacties van mensen die email marketing campagnes sturen. "Klikken er maar...

Email marketing: doen of niet?

Email marketing: doen of niet?

"Heeft email marketing nog zin?" "Wie leest er nog emails?" "Is email marketing geen tijdverspilling?" Deze vragen horen we...