Waarom storytelling belangrijk is

Je hoort iedereen vandaag bezig over storytelling, alsof het een compleet nieuw verschijnsel is. Mensen hechten er duidelijk bijzonder veel belang aan. Maar eigenlijk bestaat storytelling als sinds mensenheugnis. Het klinkt niet meteen sexy, maar één van de oudste en meest verkochte verhalenbundels is de bijbel. Ok, misschien is die vandaag al wat minder populair dan pakweg 50 jaar geleden, maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen nog steeds de verhalen kennen. Fast forward 2000 jaar, en we maken nog altijd verhalen, vertellen ze nog altijd verder. Alleen hebben we nu andere tools ter beschikking, en zetten we het overal voor in, ook voor marketing, als onderdeel van je content marketing strategie. Maar wat maakt het precies zo krachtig? Waarom is storytelling belangrijk voor jouw organisatie?

Storytelling bij Disney

Ooit werkte ik voor Disney, een bedrijf dat bij uitstek gekend is voor het vertellen van verhalen. Nog voor mijn eerste werkdag daar, merkte ik hoe belangrijk die verhalen zijn voor het bedrijf. Tijdens mijn sollicitatiegesprek kreeg ik de vraag wat mijn favoriete Disney personage is, en waarom. Die vraag werd mij gesteld nog vooraleer er werd gepraat over competenties. Storytelling maakt deel uit van het DNA van Disney. In heel mijn Disney periode heb ik kunnen vaststellen hoe krachtig storytelling werkelijk is, en vooral welk effect het heeft gehad op het binden van klanten aan een merk.

Betekenis geven aan informatie

Uit onderzoek blijkt dat we 70% van onze informatie halen uit verhalen. Dus niet uit een loutere opsomming van feiten en cijfers. En dat is ook logisch als je er over nadenkt. Zonder context zeggen die cijfers helemaal niets. En die context krijg je dankzij het verhaal dat er rond hangt. Denk maar even terug aan je studententijd. Die ene prof die verhalen vertelde tijdens de lessen, was waarschijnlijk ook degene van wie je het meest onthouden hebt. Sommige van de verhalen die we toen te horen kregen, kennen we nu nog.

Als papa van twee jonge kinderen, heb ik snel ondervonden dat verhalen al van kindsbeen af een grote rol spelen. Hen iets leren gaat een stuk vlotter als ik er een verhaal rond vertel. Als ze zelf na schooltijd iets willen uitleggen, vertellen ze eigenlijk elke keer een verhaal. Verhalen zijn dus een heel krachtig instrument om je informatie beter te laten aankomen bij je doelpubliek.

Relaties bouwen met storytelling

Door verhalen te vertellen, maak je sterkere connecties met je doelpubliek. Je creëert een emotionele band tussen je merk enerzijds en je doelpubliek anderzijds. De banden die je op die manier creëert, zijn een stuk sterker dan wanneer je je beperkt tot het opsommen van wat je doet of verkoopt. Mensen voelen geen band met cijfers of feiten, maar wel met personages in je verhaal. Ze herkennen de situatie die je schets in je verhaal, of herkennen zichzelf in een personage. Als jij er in slaagt om krachtige verhalen te vertellen, zullen je klanten zich sterker verbonden voelen aan jouw merk of organisatie. Die emotionele connectie is belangrijk: in tegestelling tot wat we allemaal denken, maken wij als mensen zelden rationele keuzes. Het emotionele aspect speelt een belangrijkere rol dan we denken, en door in te zetten op sterke storytelling, overtuig je je doelpubliek meteen een stuk gemakkelijker.

 

Authenticiteit

De meeste bedrijven die ons contacteren, hebben op een gegeven moment door dat hun website niet helemaal doet wat hij zou moeten doen. Als we die dan bekijken, weten we al snel waarom dat zo is. Vaak is het niet meer dan een opsomming van zogenaamde USP's of Unique Selling Propositions. Het probleem daarmee is dat die zelden echt uniek zijn. Hoe vaak lezen we niet dat een bedrijf de beste prijs/kwaliteit verhouding biedt? Als al je concurrenten het zeggen, is het niet meer uniek. En authentiek is het ook niet. Door te focussen op je eigen verhaal, kan je die authenticiteit wel benadrukken.

Verhalen worden meer gedeeld

Verhalen delenAangezien je met storytelling een sterkere connectie maakt, zijn mensen ook meer geneigd om je content te delen. Een saai lijstje met cijfers is niet bepaald aantrekkelijk om te delen met anderen. En aangezien die ook veel minder onthouden worden dan verhalen,  zou het ook veel minder nut hebben om het wel te delen. Eigenlijk is het logisch: een verhaal dat een zekere connectie maakt, zet aan tot delen. Als je op reis gaat, deel je niet het aantal kilometers dat je afgelegd hebt of het aantal uren dat je doorbracht op het strand. Je deelt wel de dingen die je meegemaakt hebt, de verhalen die je beleefd hebt. Begrijp ons niet verkeerd: de cijfers zijn belangrijk. Meten is weten, en de cijfers helpen je beslissingen nemen.

Opvallen in de massa

Er bestaat helaas zoiets als een content shock: er wordt meer content gemaakt dan er geconsumeerd wordt. Iedereen heeft content online. Hoe spring je er tussen die massa content bovenuit? Met kwaliteit kan je nog altijd goed het verschil maken. En storytelling helpt daarbij. Door verhalen te gebruiken maak je sterkere connecties en creëer je de nodige context om feite en cijfers te duiden. Men zal je content meteen percipiëren als een stuk waardevoller door storytelling in te zetten.

 

Niks beter dus dan een leuk verhaal om je doelpubliek te inspireren, te informeren of te overtuigen. Het is helaas niet iedereen gegeven om verhalen te vertellen. Als het je niet ligt, ga dan zeker op zoek naar iemand binnen je organisatie die goed met content marketing en storytelling overweg kan. Storytelling is de reden waarom wij trouwens gestart zijn met Upperscore. Veel te veel websites, Facebook pagina's en andere kanalen staan vol met content die doodsaai is en geen kat overtuigt. Onze missie is om jou je verhaal te helpen vertellen. Wil jij je mening kwijt over dit onderwerp, of wil je een vrijblijvend gesprek, neem dan zeker contact met ons op.

Content marketing strategie in 10 stappenSuccesvol zijn in online marketing kan pas met een goed doordachte content marketing strategie. Deze whitepaper leert je waarom je een strategie nodig hebt en hoe je er aan begint.