Waarom je deze zomer op content marketing moet inzetten

Zodra de examenperiode voorbij is en de temperaturen lekker de hoogte ingaan, trekken we met zijn allen naar festivals, barbecues en buitenlandse bestemmingen. Het is de periode van het jaar waarin we er even de stekker uit trekken en volop genieten van een welverdiende vakantie. Maar lang niet iedereen ruilt een luchtgekoelde kantoorruimte in voor verre stranden: ook in de zomer wordt er gewerkt. Veel mensen gebruiken de vakantieperiode ook om zich wat bij te scholen, of om een fantastisch najaar voor hun organisatie te vezekeren. Er zijn heel wat redenen waarom je deze zomer op content marketing moet inzetten.

 

Lezen op vakantie

Mensen nemen hun smartphone overal mee naartoe, ook op vakantie. En het mobiele internetverkeer neemt in de zomer zelfs toe in plaats van af te nemen. Natuurlijk surfen ze niet rechtstreeks naar jouw fantastische website boordevol knappe content. Je moet het je doelpubliek wel presenteren in een luchtig kleedje, en je moet het ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Als jij dus een stuk relevante content op hun timeline op sociale media presenteert, is de kans groot dat ze er op klikken. Ze hebben nu immers tijd om te lezen. Zeker omdat sinds vorig jaar geen roamingkosten meer gelden in Europa. Je kan dus aan het zwembad in Spanje even goedkoop je timeline checken dan in de fitnessclub naast je deur.

SEO conditie van je website

SEO en content marketing

Ook in de zomer moet je rekening houden met SEO. Daar staat geen aan-uit knop op. De content op je website speelt een belangrijke rol in je positie tussen de zoekresultaten. Als je regelmatig content post, zal Google je daarvoor belonen. Dat betekent ook dat als je een hele zomer lang geen content publiceert, je positie langzaam maar zeker zal zakken. Zo werken zoekmachines nu eenmaal. Als jij dus regelmatig content marketing blijft inzetten tijdens de zomer, blijf je je positie in zoekresultaten dus verbeteren.

 

Bovendien duurt het ook even vooraleer zoekmachines je content indexeren. Door te blijven werken aan content, zorg je ervoor dat zoekmachines blijven indexeren en dat je een schat aan content ter beschikken hebt. Tegen de tijd dat iedereen terug aan het werk is, doet jouw content het in de zoekresultaten weer een stuk beter dan die van je concurrenten.

Marketing opportuniteiten

Ook in de zomer zijn er heel wat opportuniteiten om content marketing in te zetten. Denk maar aan alle typischezomeractiviteiten zoals festivals, beach bars en allerlei leuke feestjes. Niet alleen wijzen die op heel wat activiteit, ze bieden vaak ook mogelijkheden om jouw content er aan te linken. Al wat je nodig hebt is wat creativiteit. Hou het alleszins wel luchtig en positief: mensen willen in de zomer genieten van het mooie weer en allerlei leuke dingen, dus zorg ervoor dat dat met jouw content ook zo is.

 

bloggen - content marketing in de zomer

 

Daarnaast kan je met je content ook een vaak vergeten 'bored-at-work' netwerk aanspreken. Heel wat mensen zijn wel aanwezig, maar doden tijdens kantooruren de tijd met het lezen van allerlei blogpost of het invullen van testjes zoals 'welk soort marketer ben jij' of 'welk Game of Thrones personage ben jij'.

content marketing en leads genereren

Je doelpubliek onthoudt je beter

Meer zonlicht betekent meer endorfines. Die maken mensen gelukkiger. Kijk op het strand of op een festival maar eens naar al die lachende blije mensen. Maar daarnaast zorgen ze er ook voor dat mensen beter onthouden. Wat ze van jou online zien, gaan ze dus beter onthouden. Zeker omdat daarnaast ook heel wat bedrijven minder actief zijn.

Loyaliteit van klanten

Geen content marketing inzetten in de zomervakantie betekent eigenlijk ook dat je je klanten twee maanden lang niet inspireert, informeert, entertaint en overtuigt. Door ook in deze periode content marketing in te zetten, blijf je in contact met hen en is de kans groter dat ze trouw blijven aan jouw merk. Doe je het niet, dan zouden ze wel eens kunnen kiezen voor die ene concurrent die wel actief was. Als klanten het gevoel krijgen dat ze genegeerd worden, is 89% van hen geneigd voor een concurrent te kiezen.

Hou doe je aan zomermarketing?

Want laten we het dan maar ineens zomermarketing noemen, nietwaar.

  1. Recycleer bestaande content op je site en zorg voor een link met de zomer (activiteiten, vakantie, zon, noem maar op)
  2. Go mobile: iedereen heeft een smartphone op zak, dus zorg dat je content vooral geschikt is voor mobiele toestellen
  3. Zorg voor een zomeraanbod met jouw producten of diensten
  4. Hou het plezant en kort

Seo, content marketing en digitale strategie

 

Ziezo, hopelijk zien we binnenkort heel wat knappe en leuke content verschijnen van jouw organisatie. Veel succes ermee! Wil je meer weten of eens vrijblijvend met ons praten, laat dan op onze contactpagina van je horen. Ciao!

 

Wil je voortaan steeds elke nieuwe blogpost rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Onze nieuwsbrief

Vond je onze blogpost interessant? Wil je voortaan lekker makkelijk de nieuwste blogposts in je mailbox ontvangen?