Waarom investeren in marketing automation top prioriteit moet zijn

Heel waarschijnlijk heb jij, net als het merendeel van alle marketeers, al van marketing automation gehoord. Automation is een niet meer weg te denken marketing strategie, waar veel bedrijven vandaag gebruik van maken. Er zijn intussen ook heel wat automation tools beschikbaar. Sommige daarvan doen maar een klein stukje van je marketing processen, andere tools kunnen bijna al je marketing noden invullen. Welke tools jij nu precies moet inzetten om wat te gaan doen, is een vraag die je best zelf beantwoord samen met automation specialisten. Maar dat investeren in marketing automation echt wel een top prioriteit moet zijn, is voor ons evident. We leggen even uit waarom dat zo is.

Automation bespaart je veel tijd

Het spreekt misschien wel wat voor zich: door een aantal zaken te automatiseren, bespaar je tijd op het uitvoeren van repetitieve taken. En geef toe: net die taken vinden we saai en doen we liever niet. Marketing automation tools helpen je om net die repetitieve taken te automatiseren. Denk maar aan het versturen van mails, interne processen zoals email alerts en notificaties als je doelgroep iets triggert, social media publishing en zo meer. Laat je voor de setup van je automation tools begeleiden door een specialist, zodat je zeker bent dat je systeem correct ingesteld is.

Eens alles ingesteld is, bespaar jij veel tijd op al die repetitieve taken. Die tijd kan je weer investeren in andere zaken zoals sales of je operationele activiteiten, of je kan je content marketing naar een hoger niveau tillen.

Kostenefficiënter werken

Als je door te automatiseren minder tijd steekt in repetitieve taakjes, is het logisch dat je ook heel wat bespaart op de tijd die jouw medewerkers aan die taken besteden. Dat budget kan je dan besteden aan marketing tactieken die jou meer waarde leveren. Je kan bijvoorbeeld starten met video marketing als je dat vandaag nog niet doet. Of je kan meer budget investeren in adverteren op Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld. Kortom: dankzij automation 

Sales en marketing beter aligneren

Vroeger waren sales en marketing echt 2 verschillende afdelingen die nauwelijks iets met elkaar te maken hadden. Sales deed zijn ding los van marketing, en omgekeerd. Ook vandaag zie je nog vaak dat de sales mensen komen zagen bij marketing om meer leads te krijgen, terwijl de marketeers zich druk maken om het feit dat die van sales die leads vakkundig de nek omdraaien.

Het hoeft niet zo te zijn. Met marketing automation kom je in een positie waarin je meer mensen kan bereiken met minder werk, waardoor je dus meer leads kan genereren. En meer leads, meer sales. Je marketing manager zal blij zijn met het grotere aantal leads en de bijhorende pipeline die flink groeit. Je sales manager zal blij zijn dat hij en zijn mensen meer verkoop kunnen rapporteren. Trouwens, ook de manier waarop sales en marketing naar elkaar toe rapporteren en communiceren kan je stroomlijnen. Zo krijg je je sales en marketing mensen echt goed gealigneerd, en dat merk je aan je omzet. 

Succes meten

Marketing automation platformen helpen je alle data die voor jou relevant zijn te verzamelen op één plek. Je kan verschillende campagnes hebben waarbij je ook social media posts doet. De campagnes die jij lanceert leveren allemaal data op. In een marketing automation platform krijg je alle data samen in één systeem, waardoor je er ook meer inzichten uit kan halen.

Je zou die data natuurlijk ook allemaal zelf uit Facebook, google Analytics of Mailchimp kunnen gaan halen, en die cijfers dan samen gooien. Maar je bent er dan sowieso een pak meer tijd mee kwijt. Het is natuurlijk wel nog altijd aan jou als marketeer om de data te interpreteren en te beslissen welke acties je er uit wil halen. 

Klaar voor groei

In het begin van hun bestaan lopen bedrijven al snel aan tegen de limieten van hun marketing tools. Vaak kiezen ze namelijk voor goedkope of gratis oplossingen, en die zijn meestal nogal arbeidsintensief of nemen heel veel tijd in beslag. Bovendien slagen dat soort tools er vaak niet in om echt te automatiseren.

Kies je voor een serieuze automation tool, dan geeft die jou de mogelijkheid om je marketing inspanningen te testen en te schalen. Degelijke tools laten je toe om heel wat te automatiseren ongeacht het aantal bezoekers op je site, het aantal contacten in je CRM of medewerkers in je team. Zo maak je je marketing inspanningen meteen future proof en kan jij je focussen op groei.

Dat waren slechts 5 van de tientallen redenen waarom investeren in marketing automation echt een top prioriteit moet zijn voor jouw bedrijf. Als jouw bedrijf zijn contacten nog steeds in excel beheert of manueel email campagnes verstuurt, dan is het nu tijd om jezelf deze ene vraag te stellen: ‘wil ik groeien’? Als het antwoord op die vraag ‘ja’ is, dan kunnen we je alleen maar aanraden om marketing automation serieus te overwegen. Check demo’s en reviews om een beter idee te krijgen van wat automation voor jou kan doen. Heb je vragen, dan helpen we je hier graag verder mee.

Laat je bedrijf groeien met content marketing

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten. Bouw een content marketing strategie in 10 stappen.
Whitepaper