Social media beheren als je weinig tijd hebt

Ben jij een zelfstandige of een KMO? En je wil actief zijn op social media, maar o zo weinig tijd? Dag begrijpen we maar al te goed! Veel mensen denken dat social media geen tijd kost, of erger, dat ze er geen tijd in moeten investeren. Niets is echter minder waar. Zoals met zoveel dingen: ook in social media moet je tijd steken als je het goed wil doen. Social media beheren als je weinig tijd hebt? Met deze tips helpen we je graag een eind op weg.

Heb een strategie

Eerst en vooral werk je best een strategie uit. Als je niet weet wat je op sociale media wil bereiken, op welke netwerken je doelgroep zich bevindt en welk soort posts je daar gaat plaatsen, is de kans groot dat het tijdverspilling is. Het lijkt op het eerste zicht contracdictorisch, maar het loont om tijd te investeren in een strategie. Later in het proces kan dat je veel tijd besparen. Elke post die je dan zet, is er eentje die past in je strategie, bij je doelpubliek en bij je organisatie, en is daarom ook relevant. En dus geen tijdverspilling.

Schakel hulp in voor je social media

Heb je geen idee hoe je een strategie rond social media moet uitwerken? Begin dan klein. Het hoeft niet op een doctoraatsstudie te lijken, zo lang je maar naar een doel toe werkt en weet wie je waar wil bereiken en wanneer. Als je het ook dan niet ziet zitten, dan kan je nog steeds beroep doen op externe consultants met kennis van zaken.

Less is more

Als je met jouw brand, producten of diensten het social media landschap wil veroveren, kies dan niet halsoverkop voor alle netwerken die je maar kan bedenken. Wees kritisch en kies een beperkt aantal. Want, hoe minder social media accounts jij moet beheren, hoe minder tijd het je kost. Logisch, niet? Maak dus niet de fout die mensen dagelijks maken. Ze kiezen vaak een paar netwerken teveel, beginnen er met goede moed aan, om dan na enkel dagen of weken de rol te moeten lossen. Het resultaat is dan vaak een Twitter account waar maanden geleden enkele tweets op geplaatst zijn, maar die nu overduidelijk niet meer gebruikt wordt. Dat schetst geen positief beeld van jouw organisatie. Laat je daar dus zeker niet aan vangen.

Laat je ook niet verleiden om 20 posts per dag te plaatsen. Ook dat kost je veel meer tijd dan een tiende daarvan. Maar vooral: je komt spammerig over. Vertel iets wanneer je ook echt iets te vertellen hebt. En liever een keer te weinig dan een keer teveel. Als je daar kritisch genoeg in bent, bespaar je jezelf alweer wat tijd, waarmee je zeker iets nuttigers kan doen.

Schakel hulplijnen in

Als KMO kan je ook je medewerkers inschakelen om berichten te delen via sociale media. Ook als ze geen marketing taken hebben, is het nuttig om ze toch in te schakelen hiervoor. Zij werken immers ook voor jouw organisatie. Je medewerkers hebben allemaal hun eigen takenpakket en hun eigen kijk op de organisatie. Dat levert je al meteen verschillende leuke stukken content op. Vraag hen dus om input. Zo hoef jij je hoofd niet te breken over wat je deze week allemaal wil posten, en kost het je minder tijd. Met een beetje geluk krijg je zoveel content aangeleverd dat je kan kiezen wat je wel en niet gaat posten.

Ben jij een zelfstandige zonder personeel en denk je nu: en ik? Geen nood, ook jij kan hulplijnen inschakelen: je klanten. Toegegeven, het is minder evident aangezien je geen gezag hebt over hen. Maar tevreden klanten zullen graag bereid zijn om binnen de context van jouw diensten content aan te leveren waarmee jij scoort op sociale media.

Wees lekker creatiefWees creatief - Upperscore

Wie niet sterk is, moet slim zijn. Maar ook: wie niet veel tijd heeft, moet creatief zijn. Als je niet de tijd hebt om veel posts te plaatsen of om meer kanalen te bewerken, kan je met een flinke dosis creativiteit toch wat compenseren. Zorg dat jouw boodschap niet alleen relevant is, maar wees extra creatief. Zo zullen je posts beter blijven plakken bij je doelpubliek. Heb je dan minder content gepost? Niet erg, met creatieve content van topkwaliteit kom je ook sterk uit de hoek. Je doelpubliek zal zich dat herinneren.

Social media vraagt dus wel wat tijd en inspanning, maar het loont als je het tenminste doelgericht aanpakt. Social media beheren als je weinig tijd hebt, hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn. We hopen dat je met deze tips alvast een stuk verder kan. Heb jij hier zelf als zelfstandige of met je KMO ervaring mee? Dan horen we graag van je. Heb je interesse in meer tips, schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief, of contacteer ons.

Vragen over social media? Contacteer ons!