Het slechtste content marketing advies dat we ooit hoorden

In marketing middens wordt nogal eens gedebatteerd over content marketing. Daarbuiten ook eigenlijk. En dan wordt er zeer gul gestrooid met meningen en advies. Maar zoals het met alles gaat: niet alles wat je hoort is de moeite waard om te onthouden. Ook in marketing. Hier delen we graag het slechtste content marketing advies dat we ooit hoorden, en dat jij dus gewoon mag negeren.

Vlieg er gewoon in

Sommige mensen zullen je als raad meegeven: vlieg er gewoon in. Schrijf die content, publiceren maar, en dan zoveel mogelijk verspreiden via sociale media. Zal dat werken? Heel misschien wel, maar hoogstwaarschijnlijk niet.

Veel slimmer is om niet zomaar de beuk er in te gooien, maar eerst even een plan uitwerken. Zelfs een heel basic plan zal jouw content een stuk beter doen landen. Bedenk dus vooraf welk doel je wil bereiken, welke buyer persona’s je wil bereiken, en welke content daar het best geschikt voor is. Breng ook in kaart waar jouw doelgroep zich precies bevindt, zodat je ook weet waar en hoe je je content het best kan promoten. Zo zal jouw content marketing veel meer impact hebben, en dat is toch de bedoeling, niet?

Om het met een bekende slogan duidelijk te maken: Just do it werkt, maar hier is denkwerk vooraf toch wel aangewezen.

Doen wat de rest doet

Nog zo’n goed bedoelde raad: ‘doe hetzelfde als je concurrenten’. Deze is tricky: over dezelfde topics schrijven is op zich niet verkeerd, maar dit advies leidt er vaak toe dat mensen gewoon een ander gaan kopiëren. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Probeer in plaats daarvan uniek te zijn met de content die je publiceert. Wees niet zomaar een copy cat. Laat je wel inspireren door de rest van de wereld, kijk naar andere blogs, neem hier en daar elementen over die jij kan gebruiken, maar verder moet je content echt wel JOUW content zijn. En als je dan toch iets één op één over gaat nemen: vermeld dan netjes de originele bron. Dan is het ook meteen duidelijk voor iedereen, en zo is het ook het meest correcte.

Schrijven enkel in functie van zoekmachines

Dit advies is op zich niet helemaal verkeerd: schrijven voor zoekmachines is nodig. MAAR dezelfde content moet tegelijkertijd ook geschreven zijn voor de mensen die jouw content gaan lezen. Hoe belangrijk Google en aanverwanten ook mogen zijn, enkel op zoekmachines focussen is dus een slecht idee.

Bekijk dus zeker vooraf goed wie jouw buyer persona’s zijn. Wat  voor content zoeken zij precies online? Welk probleem proberen ze op te lossen, met welke uitdagingen worden ze geconfronteerd? Bedenk ook goed jouw huisstijl, en welke tone of voice je wil hanteren in je content. Matcht dat wel met de tone of voice die jouw doelgroep verwacht? Welke visuele content gebruik je het best om je content te ondersteunen? Zo kom je dan uiteindelijk tot content die jouw doelgroep ook interessant vindt en leuk om te lezen. 

Schrijven in functie van zoekmachines

De perfectie nastreven

Op zich is het een nobel streven om iets perfect te willen doen. Alleen: er is altijd wel iets dat beter kan. Een woord dat nog net iets beter klinkt, een afbeelding die nog net iets beter past bij jouw blogpost, of misschien kan je je layout wat optimaliseren of een betere titel verzinnen.

Het probleem hiermee is dat je kan blijven zoeken naar DE perfecte video, blogpost of infographic, maar dat die eigenlijk gewoon niet bestaat. Wat jij zelf perfect vindt, zal je doelgroep misschien te min vinden, en andersom. Daar blijven naar streven kost je handen vol tijd. Bovendien is perfectie toch een klein beetje overroepen: je mag ook authentiek zijn. Maar probeer in elk geval wel grote blunders en dt fouten te vermijden.

Starten zonder data

We snappen het: de verleiding is groot om zo snel mogelijk te starten en content te publiceren, zodat jij zo snel mogelijk online gevonden kan worden. Hoe sneller je resultaten ziet, hoe liever, nietwaar? Heel wat mensen vinden het niet nodig om te vertrekken vanuit data, of om gegevens bij elkaar te zoeken en een content plan te bouwen op basis daarvan.

Maar zonder data starten is zoals ergens naartoe rijden zonder dat je een adres hebt: je weet niet echt waar naartoe. Zo is het ook met content marketing. Zonder data is het altijd een beetje raden op welke trefwoorden je het best focust, en is het moeilijk om doelstellingen te bepalen. Ga dus aan de slag met de data die je al hebt: keyword research, CRM data, of zelfs statistische gegevens van onderzoeken of marktstudies. Met de inzichten die je daar uit haalt, bedenk je straks betere content strategieën die ook meer ROI voor jou gaan realiseren.

Altijd commercieel zijn

Uiteraard bestaat jouw bedrijf om geld te verdienen en winst te maken. Uiteraard mag je wel AF EN TOE commercieel zijn. Maar dan echt zelden. Toch hoor je soms wel eens marketeers beweren dat je lekker commercieel moet doen in zowat elk bericht. Je ziet ze dan steevast elk bericht op social media of elke blog afsluiten met iets in de zin van ‘koop bij ons’. Vaak zie je nog veel commerciëlere varianten, en soms is het zo erg dat ze er even goed een knalrood ‘SALES’ bordje op hadden kunnen plakken.

In plaats daarvan vinden wij dat je waarde moet creëren. Help mensen vooruit. Entertain, inspireer, zet mensen aan tot nadenken, leer ze iets, maar vooral: geef hen iets dat waardevol is. Dat is een heel andere insteek van jouw content, en het is ook veel krachtiger.

slechtste content marketing advies - altijd commercieel zijn

Op de verkeerde metrics focussen

Je website, emails en social media zitten vol data. En jij hebt, als je vooraf wat denkwerk gedaan hebt, een idee van de doelen die je wil bereiken. Alleen adviseren mensen je vaak om te focussen op die metrics die niet veel waarde brengen, of gewoon ronduit de verkeerde metrics zijn voor jouw bedrijf.

Een voorbeeld van een ‘vanity metric’, zoals dat zo mooi heet in jargon, is een bepaald aantal unieke bezoekers aantrekken. En liefst zoveel mogelijk natuurlijk. Maar heb je je ook al afgevraagd: zijn dat dan de juiste mensen? En moet de focus dan bijvoorbeeld niet eerder liggen op het aantrekken van de JUISTE bezoekers? Want die zullen veel meer geneigd zijn om te converteren dan bezoekers die niet tot jouw doelgroep behoren.

Een ander voorbeeld van een foute metric is het aantal volgers van jouw pagina op social media. Wat betekent het dat jij 10000 TikTok volgers hebt, als dat geen potentiële klanten zijn of er weinig tot geen interactie is met die mensen? Vaak zijn het getallen waar we op de VOKA receptie graag mee uitpakken, maar waar je geen impact van ziet in je verkoopcijfers.

Laat je dus zeker niet zomaar foute dingen aan het hoofd praten. Een goede vuistregel: denk even na over hoe jij zelf als klant op zoek gaat naar informatie, hoe je zelf wil aangesproken worden, welke content je wel en niet goed vindt en waarom. Met gezond verstand geraak je ver, en die kan je perfect aanvullen met data van jouw klanten en bezoekers. Wees verder kritisch voor de goeie raad die je krijgt. Ja, dat geldt ook voor deze blog ;-). 

Was dit interessant? Deel het op social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on whatsapp

Whitepaper: content marketing strategie in 10 stappen

Een content marketing strategie op maat van jouw onderneming in 10 simpele stappen

Download de whitepaper