Simpele segmentatie strategieën voor je email marketing

Elk zichzelf respecterend marketeer weet dat het segmenteren van je email marketing lijsten ervoor zorgt dat meer mensen je mails openen en ergens op klikken. We bekeken even wat gebruikersdata van Mailchimp, één van de populairste email marketing tools. Daarin staat te lezen dat gesegmenteerde campagnes 14,37% meer keer geopend worden, en dat die 64,78% meer clicks krijgen. Maar hoe segmenteer je je lijsten op de beste manier? Het lijkt een hele klus. We helpen je op weg met 10 email marketing segmentatie strategieën die werken.

 

 

Voor we verder gaan: wat is segmenteren nu eigenlijk? Je doelgroep segmenteren betekent dat je die opdeelt in kleinere verzamelingen van contactpersonen die bepaalde eigenschappen gemeenschappelijk hebben. Die eigenschappen moeten wel relevant zijn voor jouw bedrijf. Als geslacht voor jouw business geen relevante parameter is, hoef je er ook niet op te segmenteren. Die gegevens kan je vragen aan je doelgroep, maar kan je ook zelf verzamelen, bijvoorbeeld door het surfgedrag of aankopen uit het verleden.

Segmenteren op demografische gegevens

Veruit één van de meest voorkomende manieren om te segmenteren is op basis van demografische gegevens. Leeftijd, geslacht of functie zijn gegevens die jou heel wat vertellen over je contactpersoon. Hoe meer data je hebt, hoe beter je kan segmenteren en je campagnes personaliseren. Maar als je teveel data vraagt, wordt de kans klein dat je doelgroep zich gaat registreren. Een evenwicht daartussen vinden is dan ook de kunst. 

Bekijk vooral welke data je echt nodig hebt voor je onderneming, en stel daar vragen over als mensen zich registreren. Stel dat jij een coaching bedrijf bent, dan wil je zeker een functietitel van je doelgroep krijgen. Verkoop je kleding, dan zijn geslacht en leeftijd interessante data om te hebben. Maak een top 3 van de belangrijkste demografische gegevens. Meer kan eventueel ook als jouw business wat complexer is. Weet dat je met progressive profiling (hierover meer in een volgende blogpost) ook later je data kan verrijken.

 

Engagement

Het engagement van je doelgroep op het vlak van email marketing is eenvoudige manier van segmenteren, maar wel eentje met impact. Elke email marketing software houdt de open rate en clickthrough rate bij van je campagnes. Je kan die data ook gebruiken om te segmenteren. Je kan een onderscheid maken tussen actieve en inactieve gebruikers. Zo haal je bijvoorbeeld die gebruikers er uit die je laatste x aantal campagnes niet hebben geopend, en daar kan je dan apart een gerichte campagne voor uitwerken.

Als een aanzienlijk deel van je doelgroep inactief is (dus geen emails van je opent), kan je die apart gaan targeten om ze te reactiveren. Je kan ook die lezers targeten die jouw emails lezen en daar specifieker gaan op targeten. Hen kan je bijvoorbeeld een email sturen over een exclusieve deal.

 

Geografie

Een andere manier om je lijst in segmenten op te delen, is door middel van geografische gegevens. Dit is een hele nuttige manier van segmenteren vooral als jouw organisatie heel veel invloed ondervindt van geografische verschillen.  Retail ketens hebben er bijvoorbeeld vaak baat bij om de kustregio apart te gaan targeten. Hoe kan je geografische gegevens verder nog inzetten? Wel, dat kan zo:

regionale promoties: geef kortingen in bepaalde winkels, dan kan je hiervoor geografische gegevens inzetten.

Gepersonaliseerde reisinstructies: komen deelnemers aan jouw events, dan kan je ze aangepaste instructies sturen op basis van hun woonplaats.

Locatie specifieke content: gebruik de locatie van je doelgroep in het onderwerp om hun aandacht te trekken.

 

Aankopen uit het verleden

Nog een eenvoudige manier om je doelgroep in segmenten te verdelen is op basis van aankopen die ze al bij jou gedaan hebben. Je kan bestaande klanten op die manier gemakkelijk vergelijkbare producten of gerelateerde diensten aanbieden via email.

Misschien hebben sommige van jouw producten wel regelmatig een onderhoud nodig, of moeten ze bijgevuld worden na verloop van tijd. Ook dat zijn zaken die je ze gemakkelijk via email kan aanbieden. Je hebt vast en zeker een beeld op het gemiddeld gebruik van je producten. Als jij je doelgroep goed genoeg kent, kan je anticiperen wanneer ze ongeveer dat onderhoud nodig hebben en tijdig een email sturen om je klanten er aan te herinneren.

Aankoopbedrag

Verkoop jij producten in verschillende prijscategorieën, dan kan segmenteren op basis van aankoopbedrag een goede strategie zijn. Bekijk de aankopen van je klanten en ga na welk type klant meer geneigd is om goedkopere producten te kopen en wie meer geïnteresseerd is in duurdere producten. Met die informatie kan je nu getargete emails uitsturen die inspelen op de prijscategorie van je klanten.

Plek in de funnel

Je kan ook je doelgroep segmenteren op basis van de plek die ze op dat moment innemen in je funnel. Iemand die bovenaan in de funnel zit, stuur je best een heel ander soort emails dan iemand die helemaal onderaan zit. 

Als iemand die je nog niet kent zich pas voor je nieuwsbrieven heeft ingeschreven, zit die bovenaan in de funnel. Naar zo’n profiel stuur je best een email om hem of haar te verwelkomen en jezelf misschien even voor te stellen. Maar dat doe je natuurlijk niet bij iemand die al klant is bij jou en dus onderaan in diezelfde funnel zit. En omgekeerd stuur je naar die klant gerichte mails met relevante producten op basis van eerdere aankopen, en dat stuur je ook weer niet naar een nieuw contact.

 

Heb je een webshop, dan is cart abandonment (een winkelmandje vullen maar dan plots verdwijnen) een duidelijk teken dat die persoon zich onderaan in je funnel bevindt. Ze hebben een duidelijk signaal gegeven dat ze willen aankopen. Het is dan aan jou om daar iets mee te doen. 

Surfgedrag

Monitor jij het surfgedrag van gebruikers op je website? Dan is dat ook weer iets waar je op kan gaan segmenteren. Als je dat monitort, weet je welke pagina’s en welke content ze wel of niet leuk vinden, en die informatie kan je gebruiken om je doelgroep verder te segmenteren.

Je zal versteld staan over de hoeveelheid informatie je op die manier kan verzamelen over je doelgroep. Welke pagina’s hebben ze wel of niet bezocht, hoe lang, waar hebben ze geklikt en hoe heeft iemand door je pagina gescrold, noem maar op.

Neem zeker de tijd om die data wat grondiger te analyseren. Je haalt hieruit niet alleen kennis over je doelgroep. Je kan met die informatie ook je online marketing bijsturen, bepalen waar je meer op zou moeten inzetten en wat je minder moet gaan doen. Zo haal je uit je beperkte middelen meer resultaat.

De laatste aankoop

Je kan ook segmenteren op basis van de laatste aankoop die iemand deed. Meer bepaald hoe lang dat geleden is. Zo kan je onderscheid maken tussen klanten die pas iets gekocht hebben of regelmatig kopen en klanten die een hele tijd geleden één keer een aankoop deden. Het spreekt voor zich dat je ze best niet allebei op dezelfde manier benadert als je ze wil overtuigen tot een volgende aankoop. 

Mensen die regelmatig iets aankopen zijn mensen die je merk of je organisatie leuk vinden en er vertrouwen in hebben. Anders zouden ze niet blijven terugkomen. Hen kan je targeten op:

  • upgrades van hun bestaande producten of diensten
  • promoties voor nieuwe diensten of functies
  • een upsell naar een ander type product of dienst

Anderzijds heb je ook eenmalige kopers, of mensen die vroeger regelmatig iets kochten bij jou maar daar mee gestopt zijn. Je emails dienen dan om hen te overtuigen opnieuw klant te worden. Dat kan door:

  • gepersonaliseerde mails te sturen met kortingen op eerder aangekochte producten
  • de positieve punten van je bedrijf en je producten of diensten te benadrukken
  • op bepaalde tijdstippen reminders te sturen voor het bijbestellen van jouw producten

Enquêtes en surveys

Heel wat bedrijven doen ook regelmatig bevragingen, over hun bedrijf in het algemeen, over producten of diensten, over een evenement, noem maar op. Met simpele enquêtes kom je heel wat te weten over budget, overtuigingen, persoonlijke voorkeuren en dergelijke van je doelgroep. Er zijn heel wat tools voorhanden zoals SurveyMonkey waarmee je eenvoudig en digitaal je doelgroep kan bevragen.

Wil je mensen echt overtuigen om je vragen te beantwoorden, dan geef je ze best een incentive. Verloot bijvoorbeeld een prijs onder de deelnemers, zo vergroot je de kans dat je genoeg antwoorden krijgt om er conclusies uit te trekken. 

Eigenlijk is segmenteren een must als je email marketing echt goed wil doen. En dat is ook logisch. Je wil zelf wellicht ook enkel gepersonaliseerde emails ontvangen die voor jou relevant zijn. Email marketing stelt je in staat quasi één op één te communiceren met klanten en prospects. Hoe meer je daar in slaagt, hoe groter de kans dat mensen je email open klikken en actie ondernemen. En dat is uiteindelijk wel de doelstelling van je emails. We hopen dat je hier wat inspiratie uit gehaald hebt om aan de slag te gaan met segmentatie. En wil je meer weten of even met ons sparren, dan maken we graag even tijd voor jou.

Meer weten?

Meer weten over email marketing? Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen? Boek nu een timeslot om jouw vraag te bespreken.