SEO

optimaliseer je website voor zoekmachines

Wat is SEO?

Elke dag verwerkt Google meer dan 5 miljard zoekopdrachten. Ik herhaal: 5 miljard. Ongeveer de helft daarvan gebeurt met een smartphone. En van alle leads die ontstaan via zoekopdrachten, eindigt zo’n 15 procent in een aankoop. Indrukwekkende cijfers, niet? Het toont in elk geval aan dat inzetten op SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, een goed idee is.

SEO tips

SEO is een tactiek waarmee je je online content afstemt op het zoekgedrag van je potentiële klanten, zodat je via online kanalen zoveel mogelijk relevante bezoekers krijgt. Met andere woorden: jij zorgt dat je gevonden wordt wanneer je doelgroep online op zoek gaat naar antwoorden op hun vragen. SEO is een stuk complexer dan wat keywords her en der posten. Je site moet technisch ook in orde zijn, en er is heel wat werk dat je buiten je eigen site moet opknappen. Zo moet je ook werken aan je aanwezigheid op social media. SEO is een marketing taak die dus wat werk vraagt en waar je wat geduld voor nodig hebt. Wat je vandaag doet, levert je niet plots morgen een heleboel klanten op.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO of zoekmachineoptimalisatie doet precies wat het woord zelf zegt: het optimaliseert jouw website voor zoekmachines. En aangezien jij uiteraard zoveel mogelijk bezoekers naar je website wil halen, en vooral ook de juiste bezoekers, is het belangrijk om je website hiervoor te optimaliseren. Als je SEO toepast, zorg je er voor dat jouw website wordt bezocht door die mensen die zoeken naar diensten of producten die jij aanbiedt. Als je je website optimaliseert voor het verkeerde doelpubliek en rond content die niet relevant is voor jou, dan zal je ook te weinig of het verkeerde type bezoekers aantrekken.

Waarom SEO werkt

Betaalde advertenties doen het al lang niet meer. Die aversie zie je in de keiharde cijfers: slechts 1,19% klikt op een betaalde zoekopdracht. Al de rest gaat gewoon meteen naar de organische resultaten. Daar valt dus ook het meeste te rapen. Bovendien hebben maar weinig organisaties tijd en geld over om een SEO campagne te starten. Ze blijven koppig inzetten op die betaalde zoekresultaten die dus maar een piepkleine minderheid aanzetten om er op te klikken.

Organische search werkt omdat het vertrouwen wekt. Je eindigt zo hoog in de zoekresultaten omdat Google je pagina als authoriteit ziet, en daar heb je hard voor gewerkt. Als jouw pagina dan relevant is voor wie zoekt, dan zullen de bezoekers sowieso volgen.

SEO is helemaal niet evident. Er spelen veel factoren mee die invloed hebben op hou jouw site presteert. Als je het door hebt, kan je er in elk geval succes mee boeken. Bijblijven is de boodschap, zeker in iets dat zo snel evolueert. Op de website van MOZ vind je in elk geval het nodige.

SEO proces

Upperscore marketing agency

Partners

Wij werken zij aan zij met jouw medewerkers

Resultaten

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten voor jou

Ervaren specialisten

Doorwinterde marketeers met heel wat kilometers op de teller

Hubspot partner

Gecertifieerd Hubspot Solutions partner

Over Upperscore - marketing agency

Wat onze klanten zeggen