Past TikTok in je social media marketing strategie?

TikTok was niet altijd TikTok. In 2014 al werd in China Musical.ly opgericht, gebouwd met educatieve doeleinden, maar al snel geëvolueerd tot een lipsync app. In 2016 bereikten ze 70 miljoen downloads. Ook in 2016 richtte ByteDance Douyin op in China, een app voor het delen van korte video’s. Een jaar later besloten ze omwille van hun succes in Azië de app te rebranden naar TikTok. En in 2018 slokte TikTok Musical.ly op. Dit is ultrakort ongeveer de geschiedenis van deze app.

Het is dus geen succesverhaal dat vorig jaar het levenslicht zag en plots op miraculeuze wijze een wereldsucces werd. Verder doen de details er overigens niet echt toe. Feit is alleszins dat TikTok al een hele weg heeft afgelegd, en het intussen razend populair is. En dat lang niet alleen bij de allerjongsten, hoewel het merendeel van de actieve gebruikers beneden de 35 is. Dat blijkt uit cijfers die Business of Apps publiceerde in mei 2021, samen met nog heel wat andere interessante statistieken. Afhankelijk van de bron die je verkiest te geloven, telt TikTok intussen 1,7 tot 2,7 miljoen Belgische gebruikers. Een niet te onderschatten aantal dus. Maar wat betekent dat nu? Past TikTok in je social media marketing strategie? Die vraag kan alleen jij zelf beantwoorden, maar bij deze geven we jou graag toch enkele inzichten mee waarmee je die beslissing gemakkelijker kan maken. Onze ongezouten mening krijg je er gratis bij.

De doelgroep

Veel sceptici hebben nog steeds dat beeld van Musical.ly, dat bijna alleen tieners aantrok en waar je alleen dans- en muziekvideo’s op kon vinden. Maar er is veel gebeurd sindsdien. Om te beginnen zijn er nu wereldwijd zo’n 2 miljard gebruikers, een aantal waar je toch rekening mee moet houden. Bovendien zijn er ook meer gebruikers van andere leeftijdscategorieën bij gekomen. In België telt het platform dus ook al een stevig aantal gebruikers, en dat zal nog toenemen. 

Maar ook de content maakte een sterke evolutie: intussen vind je naast dansvideo’s ook comedy, business tips, business en life quotes, marketing guru’s, en zelfs politieke partijen. Dat zijn stuk voor stuk gebruikers die goed begrepen hebben dat een belangrijk deel van hun doelgroep TikTok actief gebruikt, en je er met korte leuke video’s goed kan connecteren met hen.

Voor jouw B2B bedrijf is de actieve groep Tiktokkers misschien nog vrij klein, maar de pronostieken wijzen er op dat dat in de toekomst wel eens zou kunnen veranderen. Dat maakt experimenteren met dit platform misschien wel de moeite waard. Zorg in elk geval dat je je buyer persona kent (je kan ze perfectioneren met deze tips). Na enkele kleine testjes, haalden toch een vrij groot bereik: met een gloednieuw account haalden we met de eerste video meer dan 1000 views dezelfde dag nog. 

Adverteren op TikTok

  • Naast een groot aantal gebruikers dat ook nog eens snel stijgt, heeft TikTok ook interessante advertentiemogelijkheden. Het 7de grootste social media platform biedt volgende mogelijkheden:
  • In feed video ads: korte video’s op de For You page van je doelgroep, waar ze bijna niet te onderscheiden zijn van user generated content
  • Branded hashtag challenge: als brand vraag je aan gebruikers een video te maken waarin je iets uitvoert, en die te posten met een specifieke hashtag
  • Brand takeover: een full screen video van 3 tot 5 seconden die opent zodra een gebruiker de app opent
  • Topview ads: zoals brand takeovers, met dat verschil dat ze tot 60 seconden kunnen duren en niet automatische starten als jij de app opent
  • Branded effects: custom stickers, filters en lenzen die gebruikers aan hun eigen video kunnen toevoegen.
 
Hieronder zie je enkele voorbeelden van advertenties op TikTok: links Fortnite, in het midden Zalando en rechts Scarlet.
Fortnite TikTok advertentie

Zit jouw doelgroep op TikTok (en die kans wordt steeds groter), dan is adverteren zeker te overwegen. Hou rekening met een minimum budget van 50 $ op campagneniveau. Op het advertentieplatform van TikTok vind je meer informatie over hoe alles precies werkt.

Meer engagement

Op TikTok zijn gebruikers een heel stuk meer geëngageerd dan op de meeste andere platformen. Gebruikers plaatsen er graag comments op je video’s. En ze zullen je video’s bekijken met het geluid aan. Zowel beeld als klank zijn belangrijk, in tegenstelling tot Youtube, waar gebruikers vaak de video afspelen, maar enkel luisteren. Op TikTok luisteren EN kijken ze naar je video’s, wat logischerwijs tot meer engagement leidt.

Wil je dat engagement van je doelgroep zoveel mogelijk, surf dan mee op trends op het platform, daar zijn er heel wat van. Hoe beter je video, hoe meer mensen er op zullen reageren en hoe meer je video gedeeld wordt. Het engagement dat je op TikTok krijgt bij je content, is absoluut de moeite waard, al moet je ook wel af en toe tegen een stootje kunnen natuurlijk. Zoals steeds op social media.

TikTok gebruikers spenderen verder ook gewoon heel veel tijd op het platform: gemiddeld 89 minuten per dag. Ze openen de app ook gemiddeld 19 keer per dag. Als je dan weet dat een video maar enkele seconden duurt, krijg je meteen een beeld van hoeveel video’s de gemiddelde gebruiker per dag consumeert. veel!

Creatieve mogelijkheden en eenvoud

Het platform biedt je heel wat mogelijkheden om leuke, boeiende, amusante video’s te maken. Je kan vanuit de app rechtstreeks video’s opnemen. Je kan er ook lenzen, filters of stickers aan toevoegen, en er zelf wat klank onderzetten. De mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Bovendien is het hele proces bijzonder eenvoudig. Je hebt dus geen kennis nodig van videomontage. Met een goed idee en wat creativiteit kom je al een heel eind.

Inspiratie voor je eigen marketing

Om iets aan TikTok te hebben hoef je niet per se zelf veel content te publiceren. De meeste TikTok video’s hebben een hoog entertainment gehalte. Maar er zit ook veel inspirerende content bij. Veel gebruikers delen graag hun eigen tips, inzichten en ervaring op verschillende vlakken. Door die regelmatig te bekijken, doe je snel heel wat inspiratie op voor je eigen bedrijf. Je kan er bijblijven met de laatste trends in je sector, creatieve ideeën opdoen voor je eigen content, tips en tricks leren van partners of concullega’s, noem maar op. 

Met die informatie kan jij je eigen marketing verbeteren, niet enkel op TikTok. Je kan die ideeën en tips ook inzetten om betere blogposts te schrijven, mooiere visuals te creëren of gewoon jouw processen beter en sneller maken. Zo hebben we zelf al enkele fijne tools leren kennen die ons efficiënter laten werken.

Dus, past TikTok in je social media strategie? Die vraag kan je intussen een stuk beter beantwoorden. Dat zal voor elk bedrijf anders zijn. Het is alleszins een vraag die we regelmatig horen stellen, want iedereen heeft wel eens van TikTok gehoord. Met deze input kan jij hopelijk beoordelen of het zin heeft om Tiktok te gebruiken. Wij gaan er zeker tijd blijven in stoppen, En we zijn razend benieuwd hoe dit platform verder zal evolueren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Content marketing inzetten?

een content marketing strategie, hoe pak je dat precies aan? download onze whitepaper en lees er alles over!