Optimaliseer je LinkedIn profiel voor B2B leadgeneration

Er waren in 2021 3.5 miljoen Belgen en 7.5 miljoen Nederlanders met een LinkedIn profiel en dit aantal stijgt elk jaar. Bovendien zijn 40% van de LinkedIn gebruikers dagelijks actief (Bron: Hootsuite). Met andere woorden: LinkedIn heeft een enorm potentieel om relevante mensen te bereiken die interesse hebben in jouw diensten. In het bijzonder in een B2B context. De uitgebreide zoekfilters maken het namelijk zeer makkelijk om professionals in een bepaalde industrie te bereiken met jouw content.

Een belangrijke kanttekening die we moeten maken bij het potentieel van LinkedIn voor B2B leadgeneration, is dat dit potentieel zich vooral voordoet bij persoonlijke profielen. LinkedIn is namelijk opgericht als professioneel netwerk waarbij menselijke connecties centraal staan. 

Er is wel de mogelijkheid om een businesspagina aan te maken en te adverteren, maar interactie tussen mensen is wat het LinkedIn algoritme zal toejuichen. Naast een businesspagina is het dan ook belangrijk dat je jezelf, jouw visie en jouw meerwaarde voor je doelgroep gaat voorstellen. Door je persoonlijk profiel up-to-date te houden en relevante content te delen, zal je interessante connecties en een hoge mate van engagement krijgen met je doelgroep op een organische manier. 

In deze blog focussen we ons op de eerste stap van jouw LinkedIn aanwezigheid: het optimaliseren van jouw LinkedIn profiel!

1 - Profielfoto

Je hebt slechts 1 kans op een eerste indruk. Een cliché, maar toch waar. Wanneer je op zoek bent naar leads, is het dan ook belangrijk om je business persoonlijkheid weer te geven in je profielfoto. 

Enkele tips voor een goede profielfoto:

  • Maak geen selfie en gebruik geen vakantiefoto’s
  • Gebruik geen filters
  • Kies een foto waar je gezicht en schouders opstaan
  • Draag neutrale kledij en kies voor een neutrale achtergrond. Dan ligt het accent op je gezicht.
  • Say cheese! Wanneer je lacht op je foto kom je meer benaderbaar over.

2 - Headline

De LinkedIn headline is belangrijker dan je denkt. Dit is de omschrijving die mensen van jou te zien krijgen in de LinkedIn zoekresultaten. Doe er dus iets meer mee dan enkel je functietitel en bedrijf.

Geef hierin aan wie je doelgroep is en welke uitdaging je voor hen kan oplossen. Op die manier zal jouw profiel eruit springen en zal je doelgroep sneller een kijkje komen nemen op je profiel. Denk eraan dat de headline maximaal 120 tekens mag zijn, waarvan er 80 vertoond worden in preview. Hou het dus to the point!

Hieronder enkele voorbeelden van headlines die meer zeggen dan puur functietitel.

Voorbeelden LinkedIn headlines

3 - Achtergrondfoto

De achtergrondfoto op LinkedIn (1584 x 396 pixels) wordt door veel mensen niet gebruikt. Het is nochtans mooie kans om jezelf, je bedrijf of je services in de kijker te zetten.

Je kan verschillende elementen in de kijker zetten op je achtergrondfoto

  • Logo van je bedrijf
  • Website van je bedrijf
  • Een overzicht van je services
  • Een foto van jezelf ‘in actie’. Bv. tijdens een keynote presentatie
  • Je laatste publicatie
  • Partners waarmee je samenwerkt

Gebruik echter niet te veel elementen in één foto zodat je een overzichtelijk en consistent beeld creëert.

4 - Info/About

Waar je bij de headline slechts 120 characters tot je beschikking hebt, kan je in de about of info sectie van je profiel helemaal losgaan. Dit is de plek waar je je doelgroep warm maakt om meer over jou en je expertise te weten te komen. 

Je kan hier kiezen voor een puur professionele aanpak waar je meer achtergrond geeft over wat je doet voor andere bedrijven. Hierbij vertrek je van uitdagingen waar je doelgroep mee te maken heeft en reik je hen een oplossing.

 

Voorbeeld LinkedIn info sectie - business aanpak

Je kan ook kiezen voor een aanpak waarbij je dieper ingaat op je eigen carrièrepad en groeitraject en zo de mens achter de expertise laten zien. Bij een dergelijke aanpak ga je vaak dieper in op waar je passie voor een bepaald vak vandaan komt.

LinkedIn info - persoonlijke aanpak

Beide benaderingen zijn even goed. Het gaat erom waar jij je het beste bij voelt en wat jij wilt delen! 

De beste manier om aan een dergelijke samenvatting te beginnen, is na te denken over keywords waarvoor je gevonden wil worden. Want net zoals Google, werkt ook de LinkedIn zoekfunctie op basis van keywords. Wanneer iemand een zoekterm intikt, gaat LinkedIn dus op zoek naar profielen waar deze term voorkomt. Zorg er dus voor dat je je services en vakgebied duidelijk omschrijft in deze sectie.

5 - Werkervaring + vaardigheden

Aangezien LinkedIn zoeken werkt op basis van keywords, is het een goed idee om de secties vaardigheden en werkervaring zo goed mogelijk aan te vullen. Wanneer je potentiële klanten op zoek zijn naar een persoon of partner met een bepaalde skillset, weten ze onmiddellijk dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. 

Ook bij je werkervaring kan je meer informatie geven dan enkel de functietitel. Welke projecten heb je gedaan, wat waren de resultaten, wat waren je verantwoordelijkheden…

Zowel voor je potentiële klanten als voor recruiters is dit waardevolle informatie.

6 - Contactgegevens

Wanneer je LinkedIn wil gaan gebruiken om je leadgeneration naar een hoger niveau te tillen, is het belangrijk dat mensen je kunnen contacteren. Uiteraard is de LinkedIn chat een optie, maar vaak vinden prospects het interessanter om bv. een offerteaanvraag via mail te doen. Zo houden ze een beter overzicht van de gecontacteerde partijen. Of snel even te bellen voor een inlichting.

Voeg dus zeker je e-mail adres en telefoonnummer toe aan je profiel zodat je makkelijk te bereiken bent.

7 - Uitgelicht/Featured

De uitgelicht of featured sectie is eigenlijk de call to action van je profiel. Daar kan je je doelgroep verleiden met webinar recordings, artikels, Ebooks, free trials… om een kijkje te nemen op je website of contact met je op te nemen. Je uitgelichte content krijg je te zien onder je samenvatting.

LinkedIn featured - how to
LinkedIn featured - example

Het voordeel hiervan is dat je op deze manier een rechtstreekse link legt tussen je social media en je website. Wanneer mensen iets downloaden op je website, kan je hen ook via andere kanalen benaderen zoals bv. e-mail. Dit zorgt ervoor dat je zelf meer controle krijgt over wie je boodschappen ontvangt en dus minder afhankelijk van het LinkedIn algoritme.

8 - Aanbevelingen

Wanneer je online aankopen doet, ga je vaak de reviews raadplegen om er zeker van te zijn dat je de juiste keuze maakt. Ook op LinkedIn bestaat een dergelijk ‘review systeem’: de aanbevelingen. Je vindt deze onderaan je LinkedIn profiel.

Je krijgt aanbevelingen van andere LinkedIn gebruikers wanneer ze tevreden zijn van een samenwerking met jou. Aarzel zeker niet om na een geslaagd project om een aanbeveling te vragen aan je contacten. Op die manier weten nieuwe potentiële klanten dat je een betrouwbare partner voor hen kan zijn.

Met deze tips is je LinkedIn profiel helemaal geoptimaliseerd om ingezet te worden voor B2B leadgeneration. De volgende stap is het delen van content via je profiel. In deze blog hebben we alvast enkele ideetjes opgelijst om je te inspireren. Succes!

Zin in meer marketing?

Leuk dat je onze marketing tips komt ontdekken! Heb je zin in meer? Schrijf je dan in voor de Upperscore Updates. We houden je graag op de hoogte van de laatste marketing trends, nieuwe features in je favoriete marketing tools, exclusieve uitnodigingen voor inspiratiesessies en nog veel meer!