7 content Marketing trends in 2021

Nu 2021 begonnen is en heel de wereld vooral uitkijkt naar vaccins en de heropening van de horeca, kijken wij met Upperscore vooral vooruit richting marketing trends. Want de wereld heeft intussen niet stil gestaan, er is hard gewerkt op het vlak van technologie en menselijk gedrag evolueert continu.

2020 was een jaar van bijzonder veel verandering, veel vragen en weinig antwoorden, onszelf een stuk heruitvinden. Sommige sectoren kregen het hard te verduren, andere zagen nieuwe mogelijkheden.

Ook in 2021 zullen we de wereld verder zien veranderen, ook op marketing vlak. De volgende trends zien wij voor het komende jaar.

Bestaande content aanpassen voor verschillende kanalen

Deze is niet nieuw, maar we gaan dit wel een pak meer zien gebeuren. Zo goed als elke organisatie is op verschillende kanalen actief. Maar je hebt niet noodzakelijk meer tijd en middelen om veel nieuwe content te creëren. Bestaande content wat aanpassen voor andere kanalen is de logische stap vooruit. Zo kan je ook blijven focussen op relevante en unieke content, en zo hoort het ook.

Hiermee samenhangend denken we ook dat we meer content teams gaan zien, en dat die wellicht ook deels buiten de eigen organisatie zullen zitten. Wil je als KMO bijvoorbeeld naast knappe blogposts ook nog mooie visuals, afgewerkte video’s en goed ontworpen infographics inzetten, dan zal je niet altijd de nodige skills zelf in huis hebben. Hier en daar gericht zaken uitbesteden kan daar de perfecte oplossing voor zijn.

 

Korte video content

Zoals elke marketeer wel weet, en zoals wij ook al een paar jaar zeggen, heeft video content alleen maar aan belang gewonnen de laatste jaren. En dat zal zo nog even doorgaan: corona heeft het belang van video nog vergroot. En dat is ook wel logisch: als iedereen thuis zit en je geen contact meer hebt met klanten of leveranciers, is video momenteel hetgeen dat het dichtst in de buurt komt bij echt contact. En er zijn bedrijven die echt knappe video content inzetten waar iedereen stikjaloers op is.

Vooral opmerkelijk is dat korte video’s het bijzonder goed doen en zullen doen in 2021. Een aantal brands zet met groot succes korte stukjes video in om top of mind te blijven bij hun doelgroep. Dit soort content is misschien wel kort, maar tegelijkertijd ook pakkend en creatief, en het blijft mensen bij. Kijk maar eens hoe Tiktok groot geworden is en vandaag iedereen en zijn grootmoeder wel een account heeft op het platform.Korte video’s zijn geweldig in, en we gaan er alleen maar meer van zien.

Meer chatbots

Met de lockdowns en het sluiten van winkels en horeca, is ook shoppen en eten bestellen nog verder gedigitaliseerd. En zelfs aan een stevig tempo. Wij Belgen hinkten sowieso al een stuk achterop op de buurlanden als het gaat over e-commerce, en dat werd nog eens pijnlijk duidelijk toen we plots allemaal thuis moesten blijven.

Sindsdien zagen we dat heel wat bedrijfjes eindelijk op die digitale trein zijn gestapt. Beter laat dan nooit, zeg maar. Nu is het doodnormaal dat we een bicky burger of een pita online bestellen EN afrekenen. En zijn er plots heel wat meer mogelijkheden als het gaat over e-commerce.

Met die toename aan e-commerce mogelijkheden stijgt onvermijdelijk ook het aantal vragen en klachten er rond. Chatbots bestonden al, maar die worden nog een pak prominenter. Veel bedrijven zetten ze nu enkel nog in om een bezoeker initieel te verwelkomen en voor een nieuwsbrief te doen registreren. Maar er zijn enkele bedrijven die ook op het vlak van service en sales al doorgedreven geautomatiseerde processen lopen hebben met chatbots. Dat gaan we in de toekomst stevig zien toenemen. Bovendien blijven ze ook perfect geschikt om meer trafiek en conversies te realiseren natuurlijk. Automation uitrollen zou inmiddels een top prioriteit moeten zijn, zoals je hier kan lezen

Live video en webinars

Nog eentje over video content, hoe kan het ook anders. Zo belangrijk is video content dus. Met de genomen maatregelen konden we in zowat heel de wereld niet anders dan online gaan voor meetings, trainings, events, noem maar op. En hoewel een aantal bedrijven al heel succesvol webinars inzetten om leads te genereren, moesten heel wat bedrijven dat nog ontdekken. Zeker in een land als België.

Video is een snelle en efficiënte manier om te communiceren met je doelgroep en potentiële klanten te bereiken met leerrijke content. Dat gaan we meer zien, en daar zullen we ook meer innovatie zien. Denk maar aan live Q&A’s, exclusieve sessies, master classes, en heel wat andere innovatieve manieren om te communiceren. Mensen hebben, vaak tot hun eigen verbazing, de mogelijkheden van internet en digitale tools ontdekt. En heel wat mensen willen  niet meer (helemaal) terug naar het vroegere normaal. In de toekomst zullen dan ook heel wat zaken die live doorgingen via digitale tools verlopen.

Meer segmentatie

Bestaande klanten houden is een stuk gemakkelijker dan nieuwe kanten  werven. Bovendien zullen tevreden klanten zelf ook nieuwe klanten aantrekken, en krijg je van hen input die jouw bedrijf alleen maar sterker kan maken. Meer segmentatie is hiervoor de oplossing.

Meer gaan segmenteren laat je ook toe om nog relevanter te worden voor je verschillende buyer persona’s. Traditioneel werd vooral gesegmenteerd op locatie, geslacht en taal. En dat blijft natuurlijk bijzonder waardevol, maar tegelijkertijd is de maatschappij ook veel diverser dan ze vroeger was, en is het dus ook belangrijker geworden om meer criteria te hanteren. Als jij bijvoorbeeld producten levert specifiek rond Christelijke feestdagen, zal een deel van jouw doelgroep daar oren naar hebben, en zal het een ander deel van diezelfde doelgroep helemaal koud laten.

Dankzij de big data waar iedereen al een hele tijd de mond van vol heeft, hebben we ook waanzinnig veel data, meer dan ooit. En die kan je gebruiken om je segmenten te verfijnen, veel fijner dan vroeger, omdat je toen gewoon niet over bepaalde data beschikte. Hiermee zal je nog relevantere content kunnen creëren voor je persona’s, en dus ook meer ROI zien. Tussen al die bomen het bos nog zien zal de uitdaging zijn, maar wie daar in slaagt, zal daar heel wat voordeel uit halen.

Nadruk op lokale marketing en SEO

In een land van KMO’s is het voor elk bedrijf ontzettend belangrijk om lokaal gemakkelijk gevonden te worden op verschillende kanalen. Restaurants, kinesisten of winkels hebben er vooral baat bij dat zoveel mogelijk mensen uit de nabijheid gemakkelijk contactgegevens, prijzen en openingsuren vinden. 46% van alle Google zoekopdrachten gaat over het vinden van gaat over het vinden van lokale informatie. 1 op de 2 dus. Dan wil je uiteraard graag lokaal gemakkelijk vindbaar zijn, en in tijden van lockdowns geldt dat nog meer.

Zorg dus dat je Google My Business goed ingesteld is en je dat ook actief gaat gebruikenDaarnaast zijn er ook heel wat lokale directories waar jij je zaak op kan registreren. Ook dat zal je helpen beter te scoren in zoekresultaten. Hou sowieso al die profielen up to date, evenals je website, dan blijf jij optimaal vindbaar online.

Google mijn bedrijf

Meer podcasts

Naast video content is ook de podcast aan een opmars bezig, en die trend zal zich ook in 2021 doorzetten. Podcasts zijn intussen veel meer ingeburgerd, en zijn een mooie aanvulling op traditionele blogposts. Als jouw site blogposts aanbiedt, zal die ook door Google beloond worden, aangezien dit langere sessies oplevert en meer engagement.

Voor je doelgroep zijn podcasts een interessante manier om bij te leren. Ze vragen namelijk minder inspanning dan het lezen van een blog. Bovendien kan je het beluisteren van een podcast gemakkelijk combineren met je dagdagelijkse verplaatsingen van en naar kantoor. Dat is voor veel mensen anders verloren tijd, die ze hiermee nuttig kunnen invullen.

Vooraleer je wil starten met podcasts: zorg dat je zoals steeds een plan voor ogen hebt. Hoe vaak, waarover en hoe wil je podcasten? Zorg daarnaast ook voor een degelijke microfoon. Je klank moet optimaal zijn om geslaagde podcasts te kunnen maken. Weet je niet goed hoe, dan kan je ook samenwerken met bedrijven die al podcasts inzetten en zo je kennis en ervaring opbouwen.

Conclusie

Zo, dit zijn voor ons 7 trends om zeker in het oog te houden. Er zijn er natuurlijk nog heel wat meer. In elk geval: de coronacrisis heeft de wereld plots in sneltempo verder gedigitaliseerd, en dat zal blijvende effecten hebben en heel wat nieuwe opportuniteiten opleveren. Het is aan jou om die kansen te pakken. Voor al wie met content marketing bezig is, wordt het sowieso een boeiend jaar. Zie jij een belangrijke trend die echt in dit lijstje zou moeten? Laat het ons dan zeker weten!

 

Whitepaper: content marketing strategie in 10 stappen

Een content marketing strategie op maat van jouw onderneming in 10 simpele stappen

Download de whitepaper