12 praktische content marketing tips voor KMO's

Wie online marketing wil inzetten, kan er niet omheen: je hebt content nodig. Want om online gevonden te worden en je website te optimaliseren voor zoekresultaten, moet er content zijn om te publiceren. En aangezien BelgiĆ« een land is van KMO’s, delen we graag 12 praktische content marketing tips waarmee jij je online marketing acties beter kan maken.

Maar vooraleer we daar in duiken, leggen we nog heel even uit wat content marketing precies is.

Volgens ons is content marketing het hele proces van content creatie EN promotie, om zo een specifieke doelgroep (lees: buyer persona’s) aan te trekken, te converteren naar een lead, en uiteindelijk te overtuigen tot een aankoop.

Zoek je online naar definities, dan zal je er nog heel wat verschillende vinden. Maar uiteindelijk komt het in marketing toch altijd daar op neer dat je bezoekers door je marketing acties wil omzetten naar klanten. En daar speelt content een cruciale rol in.

Heb jij zelf een andere definitie? Laat maar horen, wij zijn benieuwd, en we leren zelf graag bij šŸ™‚

wat is content marketing

Onze 10 praktische content marketing tips

1 - Pak je content marketing strategisch aan

Content marketing kost tijd en energie. De meeste mensen schrijven niet graag. En wie dan wĆØl graag schrijft, weet graag met welk doel en voor welke doelgroep. Vertrek dus altijd vanuit je strategie.

Wanneer je content marketing inzet, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Definieer je buyer persona’s, zodat je weet voor wie je schrijft, en wat ze precies zoeken. Breng ook zo gedetailleerd mogelijk hun buyer journey in kaart. Aan de hand daarvan kan je bepalen welke contactmomenten er zoal zijn voor elke stap. Daar kan jij dan content voor bedenken.

Zo zal je jouw content veel doelgerichter kunnen inzetten en kan je ook de ROI meten.

2 - Focus op kwaliteit in plaats van kwaliteit

Er wordt meer content gecreƫerd tegenwoordig dan je ooit in een mensenleven kan consumeren. En helaas zit er ook gewoon veel tussen dat de moeite niet waard is. Wij vinden dat content waarde moet toevoegen. Leert het mensen iets? Inspireert het? Entertain je je doelgroep er mee? Dan is je content marketing missie geslaagd. Deze tip klinkt misschien enorm voor de hand liggend, maar we kunnen het toch niet genoeg benadrukken. Veel te veel bedrijven laten zich nog steeds verleiden tot het produceren van middelmatige of zelfs ronduit slechte content. Dat kost geld, maar levert geen ROI.

Als je dan toch voor kwaliteit gaat, zal het ook wat meer tijd kosten. Dagelijks of wekelijks een blogpost uit je mouw schudden is voor veel KMO’s niet haalbaar. Ga dan bijvoorbeeld voor tweewekelijks of zelfs maandelijks, maar zorg dat het ECHT goed is. Trouwens, ook voor je content promotie geldt dat principe. Wees niet op alle social media aanwezig met een slapend account. Kies liever voor maar Ć©Ć©n of twee kanalen waar je actief mee bezig kan zijn.

3 - Gebruik een content plan

Je strategie uitwerken is Ć©Ć©n ding. Heb je ze ook gedocumenteerd, bijvoorbeeld in een content plan? Want marketeers met een gedocumenteerde strategie rapporteren 313% meer marketing succes dan degenen zonder een gedocumenteerde strategie.

Die documentatie kan aan de hand van een content plan. Je maakt daarin je strategische beslissingen concreet, met informatie over:

  • wie je doelgroep is
  • welke soorten content je gaat inzetten
  • via welke kanalen je je content zal publiceren en verspreiden
  • over welke categorieĆ«n jij content zal produceren
  • Hoe regelmatig je content zal publiceren en verspreiden
Ā 

We raden je ook sterk aan een content kalender te gebruiken, met daarin een overzicht van welke content je wanneer zal posten via welk kanaal. Je kan daarin bijvoorbeeld werken met periodieke soorten content of topics, je kan maandelijks rond bepaalde thema’s werken, en je kan daarin ook aangeven welke content types je daarvoor wil gebruiken. Idealiter werk je met je hele content team vanuit diezelfde kalender. Zo weten alle stakeholders altijd precies wat er op hen af komt en wat hun verantwoordelijkheid daarin is.

4 - Gebruik CTA's (of calls to action)

Een CTA, of call to action, is een element in je online communicatie (website, email, social media…) dat mensen aanzet om actie te ondernemen. Juist, het zit in de naam zelf. Als mensen je website bezoeken is dat heel fijn, maar er gebeurt weinig als je ze niet af en toe een duwtje in de juiste richting geeft. Dat doe je dus met een call to action.

Let op: het is wel een stuk lastiger dan zomaar wat knoppen her en der op je website dumpen. Denk goed na of de tekst in je CTA past bij de content waar je die bij zet. Staat je CTA ook wel op de juiste plaats? Verberg je CTA niet op een plek waar niemand komt bijvoorbeeld. Dat kan je nagaan met heatmap tools zoals Hotjar. Maak ook dat je CTA goed opvalt: maak hem groot genoeg en zorg dat de kleur opvalt. Anders zal het aantal kliks beduidend lager uitvallen dan je hoopt.

Content marketing: gebruik calls to action

5 - Vertel verhalen

Storytelling werkt. Als sinds mensenheugenis vertellen mensen elkaar verhalen om te inspireren, iets te leren of te entertainen. Storytelling bestond al voordat het schrift bestond. En het werkt: ga maar na welke keynotes jij je herinnert en welke niet. Ik durf wedden dat je je enkel nog die sessies herinnert waar de spreker echt verhalen vertelde. Dat is bij mij toch in elk geval zo.

Vertrek daarbij vanuit je eigen ervaringen, of die van je medewerkers. Je hebt dingen meegemaakt en kan vanuit jouw eigen unieke invalshoek interessante dingen vertellen. Case studies zijn ook mooie voorbeelden van storytelling: je vertelt hoe jij concreet een probleem hebt opgelost voor de klant, al dan niet met wat cijfermateriaal gestaafd.

Twijfel jij nog over het nut van storytelling? Lees dan ook even deze blogpost.

6 - Gebruik verschillende content types

Misschien denk je: allemaal goed en wel, dat content plan en storytelling, maar moeten we nu bloggen? Of moeten we video’s doen? Terechte vragen. Enerzijds hebben verschillende mensen ook verschillende voorkeuren als het op content aankomt. De ene leest graag blogposts, de andere bekijkt liever video content.

Varieer dus met je content types. Evident is het zeker niet om blogposts af te wisselen met leuke video’s interessante visuals, inzichtelijke infographics en case studies. Maar het ene type content leent zich beter tot social media, het andere meer tot je website. En case studies zijn ook interessanter op het einde van de buyer journey dan in het prille begin. Maar je zal merken dat die extra moeite wel haar vruchten afwerpt.

7 - Recycleer

Wij marketeers noemen dit met een fancy term ‘content repurposen’. Maar je kan het ook gewoon contentĀ recyclage noemen. Concreet bedoelen we daarmee dat je bijvoorbeeld een blogpost ook in stukjes kan kappen om daar bijvoorbeeld mee te posten op social media. Of je kan er een video mee maken die je dan bij je blogpost kan voegen, voor die mensen die video verkiezen. Misschien kan je ook blogposts samenvoegen tot een whitepaper bijvoorbeeld.

Zo hoef jij niet continue nieuwe content te bedenken elke keer als je iets wil posten, en krijg je automatisch ook verschillende content types. Slim omgaan met content dus.

8 - Maak het visueel

Welke content je ook gaat creĆ«ren, zorg er in elk geval voor dat het geheel visueel aantrekkelijk is. Uiteraard post je content op je eigen website binnen je branding guidelines, maar zorg bijvoorbeeld ook voor grafiekjes, afbeeldingen of meme’s die jouw content illustreren, beter begrijpbaar maken of beter doen landen bij je lezer.

In infographics of whitepapers kan je icoontjes toevoegen die je lezer een houvast geven doorheen het geheel. En in video content kan je ook visuals toevoegen die jouw content ondersteunen of gewoon het geheel er beter afgewerkt doen uit zien. En wees daarbij gerust creatief, zo lang je je doel bereikt en herkenbaar blijft laat je daarmee ook wat attitude zien.

9 - Besteed genoeg tijd aan content promotie

Hoe goed jouw content ook mag zijn, het is zonde van je tijd als niemand het leest. Content creƫren en op je website zetten is een belangrijke stap, sowieso. Maar je creƫert die content natuurlijk met als doel om zoveel mogelijk mensen daarmee te bereiken.

Om dat te bereiken zal je dus je content moeten promoten. Ga dus na waar jouw doelgroep precies zit. Is dat op Facebook, of eerder op LinkedIn? Heb je ook groepen en forums bekeken? Misschien zitten daar net heel interessante mensen uit jouw doelgroep. Besteed dus genoeg tijd daaraan. Een goede vuistregel hierbij: spendeer evenveel tijd aan de promotie van je content als aan de creatie ervan.

content promotie

10 - Vergeet e-mail marketing niet

Naast social media bestaat er ook nog steeds zoiets als e-mail marketing. Daar wordt vaak nogal moeilijk of sceptisch over gedaan. Maar e-mail marketing werkt nog steedsĀ geweldig goed, en is nog steeds bijzonder relevant.

De meeste bedrijven gebruiken een CRM systeem (hopelijk jij ook), of hebben alleszins ergens een lijst met bestaande contacten. Dat zijn klanten, maar ook prospects, leveranciers of leads. Op een gegeven moment hebben zij interesse getoond in jouw producten of diensten, of zijn ze een klant-leverancier relatie met jou aangegaan. Updates van jouw kant zijn dan ook relevant voor hen. En zoals iedereen weet: een bestaande klant overtuigen tot een nieuwe aankoop is veel gemakkelijker dan nieuwe klanten overtuigen. Vergeet dus niet om die mensen af en toe een e-mail te sturen. Maar overdrijf ook niet in je frequentie, en zorg dat je emails op elk moment relevant zijn en zo gepersonaliseerd mogelijk.

Wil je weten hoe je start met e-mail marketing? Lees dan even deze blogpost.

11 - Meet je succes

Je content marketing inspanningen zijn hopelijk een groot succes. Maar dat weet je pas als je concrete doelen formuleert EN je vooruitgang ook meet. Je steekt heel wat tijd en energie in de creatie van blogposts en video content, en in je social media kanalen. Je hebt bepaald welke doelen je wil bereiken. Sla zeker deze stap niet over, en meet je resultaten.

Elk van je social media kanalen beschikt over een analytics dashboard met relevante cijfers. En je bezoekers op je website genereren data die je kan capteren met Google Analytics. Ook je email marketing tool bevat cijfers over je email campagnes. En kies je voor een all-in-one platform, dan wordt jouw analytics NOG een pak inzichtelijker.

Hoe dan ook, met de cijfers die je daar uit haalt, leer je welke content wel en niet goed werkt, wat de beste tijdstippen zijn op social media, en zo meer. Je leert ook heel wat over je buyer persona’s, die je met die data weer verder kan verfijnen. Daarmee kan je dan ook weer gerichter content gaan inzetten. Meten is dus echt een belangrijke stap, hoe saai het ook mag klinken.

12 - Schakel hulp in

Al je content marketing alleen doen neemt best wat tijd in beslag, zeker als je regelmatig genoeg wil posten. Doe het niet alleen: schakel hulp in. Dat kan perfect intern als je daar de juiste mensen voor hebt die ook tijd en genoeg kennis hebben. Bovendien kunnen zij ook vanuit hun eigen expertise met interessante inzichten komen, die jouw content verder verrijken.

Heb je die mensen niet of hebben zij niet de tijd of kennis? Dan kan je ook extern kijken naar de juiste expertise. Er zijn genoeg mensen beschikbaar die jou verder kunnen helpen en die zich ook voor de volle 100% op jouw content kunnen focussen. Je moet dan zelf enkel nog die mensen briefen en wat opvolgen. Zo haal je de nodige expertise in huis en kan je zelf verder werken aan je core business. Daar staat natuurlijk tegenover dat je die externe partij ook moet vergoeden.

Elke onderneming heeft heel wat content om te delen. Ook de zogezegde ‘saaie sectoren’. Velen beseffen dat gewoon zelf niet. Surf even rond en je zal zien wat ik hiermee bedoel. Dus: maak er toch maar even werk aan, en gebruik content om je ideale klanten aan te trekken. Het kost je wat tijd, maar eens je content live staat werkt die voor jou. Hopelijk haalde je hier wat inspiratie uit en kan je nu aan de slag met content marketing. Doe je voordeel met onze tips. Veel succes alvast!

Was dit interessant? Deel het op social media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Contacteer ons

Whitepaper: content marketing strategie in 10 stappen

Een content marketing strategie op maat van jouw onderneming in 10 simpele stappen

Download de whitepaper