Spring naar de inhoud

Is er leven na Universal Analytics met GA4?

In maart 2022 deed Google menig marketing departement op zijn grondvesten daveren. We zagen het al even aankomen, maar nu werd het einde van Universal Analytics officieel aangekondigd. 1 juli 2023 is de dag waarop er geen data meer zullen binnenkomen in Universal Analytics. Is er leven na Universal Analytics? Absoluut! Maar het zal er helemaal anders gaan uitzien met GA4. Hoe? Dat lees je hier!

Het einde van Universal Analytics

Google Analytics 4 (GA4) stond al even klaar in Google Analytics. Het is dus geen complete verrassing dat Universal Analytics (de huidige versie van Google Analytics) wordt stopgezet. Na 1 juli 2023 zullen de data nog minstens 6 maanden beschikbaar blijven voor raadpleging in je Universal Analytics property (tot januari 2024), maar er komt dus geen nieuwe data meer bij.

Deze stopzetting geldt voor alle bedrijven die met Universal Analytics werken. Zelfs kleine KMO’s zullen de migratie naar GA4 moeten uitvoeren als ze hun websitedata willen blijven ontvangen en analyseren. Maar niet enkel de migratie naar GA4 wordt een uitdaging. Ook de grote verschillen tussen de rapporten in GA4 en Universal Analytics en de steile leercurve die hierbij hoort, zullen een uitdaging worden.

De veranderingen bij GA4

We zetten de grootste veranderingen bij de nieuwe GA4 property even op een rijtje.

App + websiteverkeer op één plaats

GA4 werd in het leven geroepen om tegemoet te komen aan een steeds complexer wordende customer journey. Bij Universal Analytics moest je verschillende properties aanmaken voor app- en webverkeer. GA4 geeft je de mogelijkheid om deze data te koppelen en een datastream te creëren. Je krijgt dus een veel beter idee van hoe een persoon met jouw merk in interactie gaat doorheen de verschillende platformen.

Events in plaats van sessies

De datastructuur in GA4 draait rond events en niet meer rond sessies. Een paginaweergave wordt dus niet meer als paginaweergave geregistreerd in GA4, maar als een event. Ook scrolldiepte wordt geregistreerd als event. Deze nieuwe datastructuur heeft ook een grote impact op andere metrics.

UA (session based) vs GA4 (event based)

Tegenwoordig gebruiken we nog bounce rate om uitspraken te kunnen doen over engagement. De bounce rate is echter gelinkt aan sessies. Dus samen met de sessies verdwijnt ook de bounce rate. Uiteraard blijft het belangrijk om engagement te gaan meten. En dat zal gebeuren met ‘Engaged Sessions’. Dit zijn sessies waar een bepaalde vorm van engagement plaatsvindt. GA4 zal dit meten op 3 manieren. 

  1. Twee of meer pageviews
  2. Je website of app heeft minstens 10 minuten gelopen op de voorgrond
  3. Een conversie werd geactiveerd. Conversies komen overeen met doelen uit UA. Deze bepaal je dus zelf.

De som van deze 3 is het aantal engaged sessions. Er zullen dus ongetwijfeld enkele nieuwe statistieken hun intrede doen.

Cookies

Google kwam de voorbije maanden meerdere keren onder vuur te liggen in verband met de privacy wetgeving. In Oostenrijk en Frankrijk hebben rechters Google Analytics zelfs al verboden. Los van deze specifieke cases is de algemene tendens dat 3rd party cookies meer en meer geblokkeerd zullen worden door browsers.

Met GA4 wil Google hierop inspelen en anticiperen met machine learning. Via AI zal Google ontbrekende data gaan aanvullen zodat je nog steeds de nodige data hebt om je customer journey en customer experience over je verschillende platformen te gaan optimaliseren. 

Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen zodat de gegevens van een bepaalde bezoeker verwijderd worden. Ook deze data zal aangevuld worden via AI en machine learning. Dit is uiteraard een grote stap vooruit om de privacy van je bezoekers te waarborgen.

Interface en rapporten

Zodra je GA4 instelt en opent, zal je merken dat je een heel nieuwe interface te zien krijgt. Zoals hierboven aangehaald, verdwijnen er heel wat metrics, maar ook een groot deel van de standaardrapporten zal je niet meer terugvinden. Het voordeel van de nieuwe manier van rapporteren, is dat de verschillende stappen in de customer journey een stuk beter gevisualiseerd worden.

Migratie van Universal Analytics naar GA4

Juli 2023 lijkt misschien nog ver weg, maar toch raden we aan om reeds actie te ondernemen op korte termijn en de overschakeling van GA4 alvast te maken voor juli 2022. Om conclusies te trekken uit data en groei te meten, vergelijken veel bedrijven namelijk hun data van vandaag met hun data een jaar geleden. 

Als je dit wil blijven doen met GA4 is het noodzakelijk om de migratie richting GA4 nu al te beginnen zodat je ten laatste vanaf juli 2022 data binnenkrijgt op een GA4 property. De data van Universal Analytics wordt namelijk niet overgezet in GA4. Je begint hier dus van scratch. 

Als je GA4 reeds installeert in juli 2022 heb je een mooie basis data opgebouwd tegen juli 2023 wanneer de dataverzameling via Universal Analytics wordt stopgezet. In deze periode kan je beide properties (UA en GA4) naast elkaar laten lopen en de nodige zaken opzetten voor de switch zoals rapporten en audiences. Bovendien geeft dit je ook de tijd om alvast te wennen aan de nieuwe interface van GA4 en trainingen te volgen. 

Door de grote verschillen tussen UA en GA4 zal er in eerste instantie een zeer grote leercurve zijn. Neem dus zeker een kijkje op de Google Skillshop om meer te leren over rapportering in de nieuwe GA4 property of contacteer ons met je vragen.

Waar vind ik GA4 in Google Analytics?

In Google zit al enkele maanden de mogelijkheid om een GA4 property in te stellen. Je vindt deze terug onder ‘beheer’ en kan dan (in de kolom property) kiezen voor ‘instelassistent voor GA4’. Vervolgens zal Google je door de set-up loodsen.

Er is helaas geen knopje om je data van Universal Analytics op te laden in GA4. Door de verschillende datastructuur (event vs session based) is dat niet mogelijk en is je nieuwe GA4 property dus leeg. Als je deze switch maakt voor juli 2022, zal je in juli 2023 echter een mooie verzameling aan historisch data opgebouwd hebben.

Google analytics GA4 inistelassistent

Alternatieven voor Google Analytics

De switch naar GA4 kan uiteraard ook een belangrijke vraag triggeren: Moeten we met Google Analytics blijven werken? 

Enerzijds merken we de laatste tijd dat het privacy vraagstuk een groter probleem wordt aangezien er geen eenduidige wetgeving is rond het gebruik van Europese data in datacentra in de VS. Voor een Amerikaans bedrijf als Google kan dit dus wel een uitdaging worden. 

Anderzijds moet er tijd en moeite gestoken worden in het opzetten en leren werken met GA4. Het kan dus het juiste moment zijn om de overschakeling te maken naar een ander platform.

Daarom geven we graag nog deze Europese alternatieven mee voor Google Analytics.

Matomo

  • Matomo lijkt qua rapportering enorm op Universal Analytics. De interface is zeer gelijkend. 
  • Geschikt voor kleinere bedrijven met minder data.
  • Europees bedrijf. Dus in regel met de Europese privacywetgeving aangezien de data niet langs de VS moet passeren.
  • Er wordt niet aan sampling gedaan. Er wordt dus met de rauwe data gewerkt.

 

Piwik Pro

  • Mooi scala aan metrics
  • Geschikt voor grote bedrijven met veel data die willen opschalen.
  • Europees bedrijf. Dus in regel met de Europese privacywetgeving aangezien de data niet langs de VS moet passeren.
  • Er wordt niet aan sampling gedaan. Er wordt dus met de rauwe data gewerkt.

 

Of je nu bij Google Analytics blijft en de migratie naar GA4 maakt of liever overschakelt naar één van de alternatieven. Het mag duidelijk zijn dat elke marketeer zich maar beter voorbereidt op 1 juli 2023 want dan is het onheroepelijk over en uit voor Universal Analytics.

Hulp nodig bij je migratie naar GA4?

Laat het ons weten. We helpen je graag op weg!

Boek een call