Augmented reality: een interview met Viu More

Als je met online marketing bezig bent, moet je sowieso een zekere affiniteit hebben met technologie. We werken immers in een sector die razendsnel de nieuwste technologieën adopteert. Mee zijn én blijven is dus de boodschap. We hadden een goed gesprek met Benny Lauwers, mede-oprichter van Viu More, over technologie in het algemeen, en augmented reality in het bijzonder. Ziehier het interview.

Wat is het verschil tussen 'augmented reality' en 'virtual reality'?

Benny Lauwers: Augmented reality is een technologie die de realiteit capteert en daar extra informatie aan toevoegt die voor de gebruiker nuttig is. De echte wereld is dus belangrijk. Het verschil met virtual reality: dat is een omgeving die met computers gegenereerd wordt en die je met een VR bril of headset bekijkt. Het verschil zit hem in het feit dat je met augmented reality nog steeds de echte wereld ziet, terwijl dat bij virtual reality niet het geval is. Dat is een fundamenteel verschil.

Wat kan er vandaag op het vlak van augmented reality?

Benny Lauwers: Op het vlak van software kan er eigenlijk al heel veel. Er bestaat vandaag augmented reality software van Apple en Android die veel kan. Zij hebben de grenzen een beetje verlegd. Maar op hardware vlak gaat de evolutie veel trager. Alles verloopt steeds via een app, en die app moet vandaag nog steeds op een device geïnstalleerd worden. Je moet dus nog altijd je smartphone, tablet of smart glasses boven halen om augmented reality te gebruiken. Daardoor zijn de toepassingen vandaag nog eerder beperkt. We mikken met onze eigen applicaties dan ook op early adopters.

 

Viu More screenshot AR applicatie

Hoe moet augmented reality hardwarematig sneller evolueren?

Benny Lauwers: De doorbraak zal er komen met augmented reality cloud oplossingen. Door onze wereld te mappen en die in de cloud te stoppen, zal het systeem weten waar we ons precies bevinden en relevante informatie aanbieden. Het mappen van onze wereld kan vandaag al, maar dat moet nog veel gedetailleerder. Die evolutie is volop bezig.

Eigenlijk kan je zoals ik al zei al best veel doen, je heb die app nodig en een smart glass. Maar het gekke is dat veel bedrijven die smart glass niet zien zitten, omdat veel technische medewerkers zelfs nog geen smartphone of tablet PC gebruiken. We moeten dus eerst zorgen dat die devices tot bij die technische medewerkers geraken, dan pas kunnen we over augmented reality gaan praten.

Hoe pakken jullie dat met Viu More precies aan?

Benny Lauwers: Wij gaan sowieso naar cloud oplossingen evolueren. Om de drempel te verlagen voor potentiële gebruikers van onze toepassingen, hebben we Augmented Support bedacht. Het draait in de cloud, en deze oplossing laat toe om op afstand in real time technische ondersteuning te geven. De applicatie werkt op Android, iOS en Windows en kan zowel op smartphones als tablet PC’s en smart glasses gebruikt worden. Zelf promoten we vandaag meer de smartphone oplossing, omdat er gewoon meer mensen zijn met een smartphone, en die past in je zak. Maar zoals ik al zei: we zitten echt nog in de beginfase en moeten nog hard werken om die smartphone bij de service technieker te krijgen vooraleer er sprake kan zijn van smart glasses.

Hebben jullie met Viu More nooit overwogen om zelf met hardware te starten?

Benny Lauwers: Dagelijks. Niet om zelf devices te maken, want die zijn er al genoeg. Maar we vragen ons wel dagelijks af of we geen hardware moeten opnemen in ons aanbod. Misschien zou ons dat helpen, misschien ook niet. Maar je komt dan alleszins in een heel ander proces terecht. Vandaag kunnen we in een paar minuten iemand laten starten met onze toepassing. Als we beginnen met hardware te implementeren in het hele verhaal, moeten we gaan kijken welke hardware het best geschikt is voor elke klant. Dan moet je met IT departementen gaan discussiëren. Dat is een heel andere situatie dan waar we vandaag zitten.

Waar staat augmented reality volgens jou binnen 10 jaar?

Benny Lauwers: Dat is zo moeilijk te voorspellen. we zitten nu nog maar aan het begin, en de mogelijkheden gaan zo breed dat het moeilijk te zeggen is wat er volgend jaar allemaal zal gebeuren op het vlak van augmented reality, en welke impact andere evoluties zoals artificial intelligence zullen hebben op augmented reality. Eén ding is wel zeker: het zal snel aan belang winnen, maar nu zitten we nog maar bij de early adopters.

Nog een laatste vraag: welke toepassingen zie je op marketing vlak?

Benny Lauwers: Marketing zal de eerste sector zijn waarin augmented reality voor de massa zal toegepast worden. En ook daar zijn de mogelijkheden gigantisch. Ik denk dat het vooral zal gaan over het aanbieden van ervaringen voor je doelgroep.

De ultieme marketing automation gids

Een niet te missen gids die jou helpt marketing automation op een efficiënte en duurzame manier uitrollen in jouw organisatie