6 Instagram Tips voor B2B bedrijven

We kennen Instagram allemaal als het platform waar we foto’s delen van de leukste momenten met onze familie en vrienden, een overzicht van onze citytrips of een afbeelding na een geslaagde workout. Maar wist je dat Instagram oorspronkelijk ontwikkeld werd als foto-app? Tegenwoordig is Instagram het snelst groeiende social media kanaal van het moment, met 710.000(!) nieuwe gebruikers op een jaar tijd. De meeste marketeers denken aan Facebook of LinkedIn bij het horen van de term social media. Ze denken dat Instagram niet professioneel genoeg is voor hun bedrijf, terwijl 90% van de gebruikers op Instagram minstens één bedrijf volgt. B2B en B2C lijken steeds meer in elkaar over te lopen.

Het is dus zeker de moeite waard om de mogelijkheden van Instagram in een B2B context te ontdekken. Om je op weg te helpen, hebben we 6 tips opgelijst over hoe jij als B2B bedrijf aan de slag kan met Instagram.

1 - Gebruik User-Generated Content

User-generated content is content gemaakt door (potentiële) klanten of fans, niet door het merk zelf. Hierbij denken we aan reviews of foto’s en video’s van een product dat klanten gebruiken. Hierdoor krijg je als B2B bedrijf een meer persoonlijkere uitstraling.

Stockfoto’s en bedrijfsfoto’s kunnen als koud en emotieloos ervaren worden. Met user-generated content laat je zien dat niet alleen jij enthousiast bent over je product of dienst, maar dat er al klanten reeds gebruik van hebben gemaakt.

Content marketing is duur en neemt veel tijd in beslag. Een groot voordeel van het gebruik van User-Generated Content is dat het kosten- en tijdbesparend werkt. Je gebruikt content gecreëerd door klanten, dit kost vrijwel niets en je content wordt aantrekkelijker!

Maar UGC is niet alleen een krachtig marketinginstrument. Het is ook een belangrijke bron van klantonderzoek. Door User Generated Content te analyseren kan je bijvoorbeeld ontdekken dat klanten je producten of diensten gebruiken op manieren waar je zelf nooit aan had gedacht. Of je ziet dat klanten jouw producten of diensten combineren met een ander merk. Dit kan samenwerkingen met andere merken stimuleren en je kan deze informatie gebruiken om veronderstellingen te onderzoeken over wat mensen van jouw merk vinden of denken. Je kan je volgers aanzetten om content over je merk te posten door bv. een winactie, challenge, kortingscode…

2 - Handige statistieken

Met een bedrijfsaccount op Instagram heb je toegang tot een professioneel dashboard vol interessante statistieken. Je kunt deze statistieken gebruiken om meer te weten te komen over algemene trends onder je volgers en hoe je content presteert bij je publiek. Zorg dat je je niet blind staart op deze statistieken. Je kan veel volgers en vind-ik-leuks krijgen, maar zijn deze mensen ook echt geïnteresseerd? Veel van deze gegevens worden gezien als waardevol, maar eigenlijk zeggen ze weinig. Dat noemen we de ‘Vanity Metrics’. Vanity Metrics zijn gegevens die nuttig lijken, maar in de praktijk vaak een vertekend beeld geven van de werkelijkheid en weinig informatie geven over conversies.

De drie belangrijkse statistieken om te volgen zijn:

  • Het aantal betrokken accounts
  • Aantal nieuwe volgers
  • Populaire locaties van je volgers
 

Door deze statistieken te analyseren, kun je je doelgroep beter leren kennen, zo kan je je content aanpassen om je doelstellingen te behalen.

Instagram dashboard

3 - Maak gebruik van hashtags

Wist je dat een bericht op Instagram met hashtags gemiddeld 12,6% meer betrokkenheid oplevert dan een bericht zonder hashtags?

Het gebruik van hashtags bij berichten is een van de beste manieren om ontdekt worden op Instagram. Dit kan resulteren in meer betrokkenheid, meer volgers en uiteindelijk klanten. Door een hashtag te gebruiken voeg je automatisch je content toe aan de hashtagpagina. Zo vergroot je de zichtbaarheid van je bericht bij nieuwe of specifieke doelgroepen. Zelfs bij gebruikers die nog niet zijn verbonden met jouw account. 

Via het professioneel dashboard kan je nagaan hoeveel mensen je berichten hebben ontdekt via hashtags.

Gebruik niet zomaar hashtags in de hoop dat je daardoor meer mensen gaat bereiken. Gebruik hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf en doelgroep. Op Instagram kan je enkel op zoek gaan naar berichten op basis van de gebruikersnaam, hashtags of locatie. Door een relevante hashtag te gebruiken, beïnvloed je de interactie met je account.

Als gebruiker kan je op Instagram ook hashtags volgen. Dan krijg je in je nieuwsoverzicht de populairste berichten of story’s te zien die die hashtag bevatten.

Bij een instagrampost kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Onderzoek toont aan dat je het best rond de 10 hashtags gebruikt. 

4 - Gebruik een contentkalender

Begin niet roekeloos te posten op Instagram, bedenk eerst een goede strategie. Een contentkalender is een overzicht van je aankomende social media posts. Door je content te plannen kan je vooruit werken en consequent posten.

Door een contentkalender krijg je een duidelijker beeld van de strategie van elk kanaal dat je beheert, dit overzicht kan je helpen betere zakelijke beslissingen te nemen: wat, waar, wanneer en waarom posten.

Je hoeft bovendien niet altijd content vanaf nul te creëren. Oude blogberichten kunnen via verschillende kanalen worden hergebruikt en bijgewerkt. Of je kan interessante weetjes of artikels delen uit jouw expertiseveld.

Tot slot nog een laatste voordeel van een contentkalender. Iedereen maakt fouten, maar niemand wil typfouten zien in social media posts. Wanneer je een contentkalender hebt, kun je je berichten nakijken om er zeker van te zijn dat alle informatie correct is.

content kalender


5 - Maak gebruik van de link in bio

Instagram laat je helaas niet toe om een link te plaatsen naar een website in de titel of beschrijving van een bericht. Om dit te omzeilen, kan je wel een link toevoegen in de beschrijving van je profiel. Er is een maximum van 150 tekens, inclusief link. Je profiel is dan ook de perfecte plek om te linken naar je laatste blogpost, aanbieding ..

Naast de beschrijving op je profiel is Instagram Stories ook een manier om via links naar content buiten Instagram te verwijzen. Een story blijft echter slechts 24 uur beschikbaar. Vermeld altijd duidelijk waarnaar je link verwijst. Dit neemt een drempel weg om erop te klikken.

Via het professioneel dashboard van je bedrijfsaccount kan je makkelijk in de gaten houden hoeveel mensen de link in de bio aanklikken.

Een nadeel is dat je slechts één link kan toevoegen aan je profiel. Dit kan problemen veroorzaken als je regelmatig verwijst naar de link in bio. Een oplossing is elke keer de link te veranderen, maar dat neemt veel tijd in beslag. Linktree is een handige tool waarmee je via 1 link kan doorverwijzen naar meerdere links. Je kan via deze tool gemakkelijk doorverwijzen naar je andere socialmediakanalen.

6 - Instagram actief!

Als je bedrijf nieuw is op Instagram, is het niet gemakkelijk om een publiek op te bouwen. Begin met het volgen van bedrijven waarmee je al een relatie hebt. Je kan ook nieuwe relaties opbouwen door profielen te volgen van bedrijven die relevant zijn voor je bedrijf. De kans is groot dat als je een bedrijf vindt en volgt waarvan u denkt dat het gemeenschappelijke factoren heeft, ze je graag terug zullen volgen. 

Niet alles is cijfers. Het hebben van veel volgers zal je misschien aantrekkelijker maken voor nieuwe doelgroepen, maar betrokkenheid is the key to succes.

Hoewel Instagram op dit moment voornamelijk door B2C bedrijven gebruikt wordt, heeft het een groot potentieel voor B2B bedrijven wanneer het correct wordt gebruikt (met bovenstaande tips in gedachten).

Zin in meer marketing?

Leuk dat je onze marketing tips komt ontdekken! Heb je zin in meer? Schrijf je dan in voor de Upperscore Updates. We houden je graag op de hoogte van de laatste marketing trends, nieuwe features in je favoriete marketing tools, exclusieve uitnodigingen voor inspiratiesessies en nog veel meer!