In 10 stappen naar efficiënte email marketing

Moet je vandaag nog email marketing inzetten of niet? Het blijft één van de meest gestelde vragen als het over online marketing gaat. Maar die vraag hebben we al beantwoord in deze blogpost. Het antwoord is dus ja, óók na de GDPR. Vandaag wil ik het hebben over hoe je dat nu precies moet aanpakken. Ik leg je uit hoe je in 10 stappen naar efficiënte email marketing gaat.

1  Kies een email marketing tool

Er zijn heel wat tools voorhanden tegenwoordig, ze allemaal bekijken vraagt wat tijd. Maar het is de tijdsinvestering zeker waard. Er zijn heel wat criteria die meespelen. Welke functionaliteiten wil je, welk budget heb je er voor over, welke eisen stel je aan gebruiksvriendelijkheid, en zo verder. Zorg er in elk geval voor dat je een tool kiest die meegroeit met je organisatie. Ik kan je aanraden om er enkele te testen vooraleer je een beslissing neemt. Mailchimp en Flexmail zijn gekende email marketing tools, maar er zijn er nog heel wat meer.

2  Database met email contacten

Als je al even aan de slag bent, heb je wellicht een lijstje met email contacten. Schrijf hen in geen geval zomaar aan. Eerst en vooral kan je het best dat lijstje opkuisen. De kans is immers groot dat die niet helemaal up to date is. Het is ook belangrijk schriftelijk toestemming te hebben van je contactpersoon om zijn of haar email adres te gebruiken om emails te sturen. Denk ook goed na over welke data je wil bijhouden over je contactpersonen. Die data heb je nodig om te kunnen segmenteren. Hou dus enkel gegevens bij die voor jou relevant zijn.

3  Opt-in

Ongevraagd marketing emails uitsturen is absoluut not done. Niet alleen is het totaal onbeleefd, het zal er ook voor zorgen dat je binnen de kortste keren op spamlijsten terecht komt. Als het zover komt, wordt het lastig om nog emails uit te sturen. Er zijn enkele manieren om opt-ins te verzamelen:

  • Plaats een registratieformulier op relevante pagina's van je website
  • Zet een link in je email handtekening wanneer je (potentiële) klanten emailt
  • Plaats een opt-in link in orderbevestigingen en surveys die je uitstuurt

4  Segmenteer je contactpersonen

Maar al te vaak zien we dat organisaties hun lijsten niet segmenteren. Het vraagt wat werk om te bepalen welke gegevens je wil bijhouden en hoe je je lijsten wil indelen, maar dat verdien je dubbel en dik terug. Met een goed doordachte lijst van gesegmenteerde klanten zal je merken dat je meer gelezen worden en er meer op links in je emails geklikt zal worden. Welke gegevens voor jou relevant zijn, hangt grotendeels af van wat je precies doet. Courante gegevens waarop je kan segmenteren zijn bijvoorbeeld locatie, taal of sector.

10 stappen naar email marketing

5  Doel van je campagne

Vooraleer je een email uitstuurt, denk je best even na over wat je wil bereiken. Wil je een specifiek product promoten? Of wil je eerder trafiek genereren naar een bepaalde pagina? Eens je dat bepaald hebt, kunnen je designers en copywriters aan de slag om je te helpen dat doel te bereiken. Kies één doel per bericht dat je uitstuurt. Kies je meerdere doelen, dan zal je email onduidelijk zijn voor je doelpubliek en bereik je geen enkel doel. Maak dus zeker niet de fout om je nieuwsbrief vol te stouwen met alle mogelijke nieuwtjes, producten en promo's.

6  Design

Zoals in zoveel dingen in marketing, geldt ook hier: hoe eenvoudiger hoe effectiever je email. Maak het design van je emails dus niet te ingewikkeld. Gebruik meer tekst dan afbeeldingen (in een verhouding van ongeveer 80 en 20%) en gebruik slechts één call to action. Een goed doordacht en eenvoudig design helpt om je boodschap over te brengen.

7  Investeer in copywriting

Het schrijven van content voor je email is de fase bij uitstek waar het loont om wat extra te investeren. Slechte teksten kunnen al je inspanningen in de vorige stappen helemaal teniet doen. Ben je zelf niet zo'n fantastische schrijver, of heb je niet zo iemand in je team? Huur dan iemand in met de nodige expertise. Probeer je het toch liever zelf, bereid je dan goed voor door boeken of blogs te lezen over copywriting.

8  De onderwerpregel

De onderwerpregel van je email is het eerste dat je ontvangers te zien krijgen. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken, dus zorg er voor dat dit goed zit. Het kan het verschil zijn tussen wel of niet je email openen, dus de onderwerpregel speelt een cruciale rol. Enkele tips voor een goeie onderwerpregel:

  • gebruik maximum 50 tekens
  • maak het grappig, memorabel, inspirerend en/of intrigerend
  • personaliseer

9  Tracking

Vooraleer je begint met emails te sturen, zet je best de tracking van je campagnes op. Hiermee kan je je campagnes evalueren, en met die informatie kan je toekomstige campagnes bijsturen. Er zijn heel wat degelijke email marketing tools die goeie tracking functionaliteiten aanbieden, en gebruik zeker ook Google Analytics. Zaken die je kan tracken:

  • Deliverability (hoeveel contacten in je lijst hebben effectief een mailtje ontvangen)
  • Open rate (hoeveel contacten hebben je email geopend)
  • Clickthrough rate (hoeveel contacten hebben geklikt op een link in je email)
  • Conversion rate (hoeveel contacten zijn een lead of klant geworden nadat ze vanuit je email naar je website hebben doorgeklikt)

10  Testen en finetunen

Hoeveel theorie je ook toepast, je krijgt pas echt goeie resultaten door te testen wat het beste werkt voor jouw organisatie. Test alle aspecten van je email systematisch om te weten te komen wat wel en niet werkt voor jou. Veel tools bieden A/B testing aan, en die gebruiken we zelf heel veel om dergelijke zaken te testen. Je kan alles testen, gaande van de timing van je emails tot de kleur die je gebruikt voor je call to action.

Zo, je bent klaar om er in te vliegen. Email marketing is een fantastische manier om aan lead nurturing te doen en zo een potentiële klant doorheen je sales funnel te loodsen. Met deze stappen kan je aan de slag om efficiënte campagnes te sturen. Heb je geen tijd om dit zelf op te pakken? Upperscore helpt je graag verder.

Wat kunnen we voor jou doen? Laat het ons weten.