Hoe progressive profiling jou aan betere leads kan helpen

Zowat elke organisatie ter wereld heeft een website en plaatst daar formulieren op. Die formulieren dienen om zich in te schrijven voor nieuwsbrieven, boekingen te doen of iets te downloaden. In het ideale scenario leveren die formulieren je bruikbare data op en concrete kwalitatieve leads.

Je voelt het al komen: helaas halen veel organisaties te weinig resultaat uit de formulieren die ze publiceren op hun landingspagina’s en website. Dat komt omdat ze:

  • ofwel één allesomvattend ellenlang formulier publiceren waarin ze onmogelijk veel data vragen van hun doelgroep
  • ofwel voor elk stuk content vanaf nul een nieuw op maat gemaakt formulier bouwen.

 

In het eerste geval raken je bezoekers compleet ontmoedigd door de veelheid aan informatie die ze moeten invullen in je formulier. Ze haken af. Het resultaat is dat je nauwelijks ingevulde formulieren krijgt, en dat was uiteraard nooit de bedoeling.

In het tweede geval, steek je ongelooflijk veel tijd in het maken van steeds weer nieuwe formulieren. Misschien zulen meer bezoekers dan formulieren invullen, maar het genereert wel heel wat meer werk voor jou.

Met progressive profiling los je dat op. Maar wat is dat nu precies? En helpt het je aan betere leads en meer gegevens over je doelgroep?

Wat is progressive profiling?

Progressive profiling is een marketing tactiek waarbij je af en toe relevante informatie verzamelt over je doelgroep in kleine hoeveelheden. Op die manier hoeft je contactpersoon nooit een waslijst aan vragen te beantwoorden en blijft het voor hen dus laagdrempelig. Gaandeweg stel je je doelgroep gerichte vragen en verrijk je de gegevens in je database. Zo start je bijvoorbeeld met een email adres op het moment dat iemand een whitepaper downloadt. Een volgende keer kan je een geboortedatum of een functietitel vragen, en daarna weer andere dingen die voor jou relevant zijn.

 

Progressive profiling

Hoe werkt progressive profiling?

In plaats van een volledig profiel van je doelgroep te bouwen op basis van één enkele interactie of tientallen verschillende formulieren, gebruik je marketing automation en dynamic web forms. Die gebruik je in verschillende stappen, waarbij je enkel vraagt naar informatie die je nog niet hebt.

Een voorbeeld om te laten zien hoe progressive profiling zou kunnen werken:

1 – Een potentiële klant bezoekt je website en downloadt een whitepaper. De bezoeker vult op dat moment zijn emailadres en voornaam in het formulier.

2 – Je stuurt enkele emails ter opvolging naar je potentiële klant en die schrijft zich in voor een workshop dat jij organiseert. Via een dynamisch web form vraag je nu naar het bedrijf waar hij of zij werkt, hoeveel medewerkers dat bedrijf telt en in welke sector ze actief zijn. Met een dynamisch webform vraag je enkel informatie op basis van wat jij al weet of nog niet weet over je contactpersoon.

3 – Kort na de workshop vraagt je contactpersoon een demo aan via je website. In het formulier vraag je nu bijvoorbeeld naar een telefoonnummer van je contactpersoon en het budget dat ze willen spenderen.

Hoe kan progressive profiling helpen?

Meer conversies

Dankzij progressive profiling leer je je doelgroep beter kennen. Door meer informatie te verzamelen over je contactpersonen, kan je ze beter gaan targeten. En hoe beter je kan targeten, hoe makkelijker het wordt om je conversiegraad te verhogen.

Een betere customer experience

Je contactpersoon zal het appreciëren dat je niet bij elk formulier steeds opnieuw dezelfde informatie vraagt. Bovendien zal elk formulier ook kort en to the point zijn en hoeft je contactpersoon geen ellenlang formulier in te vullen in ruil voor wat content.

Je buyer persona's finetunen

Door te werken met progressive profiling, verzamel je informatie waarmee je je buyer persona’s geleidelijk verder verfijnt. Het gevolg daarvan is dat je je campagnes optimaal kan afstemmen op je doelgroep.

Buyer personas voor de juiste context

Lead qualificatie

Door belangrijke data te verzamelen over je contactpersonen, krijg je actuele en relevante data over elke lead die je binnen haalt. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen waar iemand zich in de buyer journey bevindt, en kan jij bepalen welke acties je nog moet doen om iemand naar de volgende fase te helpen.

 

Sales optimalisatie

Dankzij progressive profiling krijg je meer gegevens over je contactpersonen. Je sales team krijgt daardoor betere leads en kan op basis daarvan beter getargete offertes uitsturen. En dat ook nog eens op een beter moment. Wedden dat je sales er op vooruit gaan?

Progressive profiling is een tactiek die jouw organisatie heel wat voordelen oplevert. Tools zoals Marketo, Hubspot en Eloqua kunnen dat perfect aan. Uiteraard komen die met een prijskaartje. Maar dat is het absoluut waard. Begin er in elk geval niet onbezonnen aan: denk goed na over wat je precies wil bereiken en kies de juiste tools om mee te werken. Wil je meer weten over progressive profiling? Laat het ons weten.

Meer weten?

Meer weten over email marketing? Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen? Boek nu een timeslot om jouw vraag te bespreken.