Hoe creëer je steengoede content?

Je kan er al lang niet meer naast kijken: content is belangrijk. Content is overal. Content is er, heeft het zich gemakkelijk gemaakt, heeft een zak chips geopend, en is nog niet meteen van plan om te vertrekken. Je kan dus maar beter zelf ook content inzetten voor je organisatie. Maar evident is het helaas niet. Hoe creëer je steengoede content voor je organisatie?

Ken je doelgroep

Hoe kan je relevant zijn voor je doelgroep als je niet eens weet wie dat is? Zorg er dus voor dat je eerst en vooral weet voor wie je content gaat creëren. Zoek uit naar welke informatie zij op zoek zijn. De content die jij gaat creëren, moet relevant zijn voor je doelgroep, anders heeft het geen zin om er aan te beginnen.

Het is ook belangrijk om de taal van je doelgroep te spreken. Willen ze informeel aangesproken worden, of net heel formeel? Is je doelgroep jong, of zijn ze eerder van gevorderde leeftijd? Met al deze informatie weet je tenminste al welke toon je moet aanhouden en welke informatie je met hen kan delen.

Doe onderzoek

Weten naar welke informatie je doelgroep op zoek is, is belangrijk. Maar om hen nuttige informatie te bezorgen, moet je goed weten waarover je spreekt. Je moet dus een specialist worden in dat wat zij zoeken. Er zijn vast wel andere websites waar je heel wat informatie vindt waarmee jij een specialist wordt. Doe je onderzoek zo ruim mogelijk, zodat je in je content ook kan aantonen dat jij niet alleen relevant bent, maar nog een echte specialist ook.

Eén onderwerp

Of je nu video content gaat maken of blogposts schrijven: hou het bij één onderwerp tegelijk. Je kan proberen om in één stuk content meerdere onderwerpen te bespreken, maar je zal snel merken dat dat niet werkt. Je verwart er je doelgroep mee. Bovendien wordt het dan een stuk moeilijker om dat specifieke stuk content te promoten via social media of in zoekmachines. Want op welke keywords moet je dan focussen?

Ook belangrijk is dat je van bij het begin al meegeeft waar je content over gaat. Laat je niet verleiden tot het schrijven van een grappige of kryptische titel als daarmee je boodschap onduidelijk wordt. Mensen willen gewoon meteen weten waarover het gaat. Als het niet duidelijk is, wordt de kans groot dat ze je content niet eens gaan bekijken.

Ontwikkel je eigen stijl

Bezoekers die jouw blogpost lezen of video bekijken, voelen het meteen als je fake bent. Met authenticiteit geraak je nog altijd het verst. Doe jezelf dus niet hipper of serieuzer voor dan je bent. Dat betekent niet dat je niet creatief moet zijn, of dat je geen tips en tricks mag toepassen. Zorg er alleen voor dat je jezelf blijft.

Wie authentiek wil zijn, heeft een eigen stijl nodig. Als je het niet gewend bent om video’s te maken of content te schrijven, is het lastig om een eigen stijl te vinden. Bekijk video’s van vloggers naar wie je opkijkt, lees blogposts van bedrijven en schrijvers waar je zelf fan van bent. Bekijk grondig hoe zij hun content opbouwen, en haal daar zelf tips uit. Zo kan je gaandeweg een eigen authentieke stijl ontwikkelen.

Wees uniek

Als je content gaat creëren, maak dan niet de fout om gewoon iets dat al bestaat zomaar over te nemen. De kans bestaat dat jouw doelgroep dat stuk content al gelezen heeft. Bij hen krijg je dan het imago van een copycat, en dat wil je vermijden. Bekijk hetzelfde vanuit een andere invalshoek, pas hetzelfde toe op een specifieke sector, of creëer gewoon iets totaal nieuws. Durf anders zijn, wees uniek. Daarmee laat je zien dat je er zelf over nagedacht hebt en dat je met relevante informatie komt.

Content marketing: creëer je eigen stijl

Gebruik tools die je verder helpen

Of je nu in de research fase zit of al in de schrijffase: gebruik tools die je echt helpen. Al die blogs, video’s en andere content zal je ergens moeten bewaren zodat je alles snel terugvindt. En als je aan het schrijven bent, wil je alles kunnen bewaren en er op een later tijdstip aan verder werken. Gebruik dus tools die je daarbij helpen. Die tools zullen je helpen alles netjes te bewaren en maken alles snel vindbaar. Bovendien kan je alles delen met een team, waardoor je efficiënt aan hetzelfde kan werken.

 

Zelf gebruiken we hiervoor graag Evernote. Voor een beperkt bedrag kan je al je research netjes bewaren, zelf aantekeningen maken en alles delen met je team. Natuurlijk bestaan er ook heel wat andere tools. Je kan ook met OneNote aan de slag, of Google Drive.

Besteed aandacht aan titels en subtitels

Als mensen online informatie zoeken, lezen ze niet echt je tekst, maar zullen ze eerder scannen. Zorg dus dat je tekst makkelijk scanbaar is. Dat doe je deels door voor duidelijke titels en subtitels te zorgen. Belangrijk is dat je daarin de juiste keywords gebruikt. Dat is wat je doelgroep zoekt, dus zorg er voor dat ze het vinden. Bovendien breng je structuur aan in je tekst door met subtitels te werken. Je zorgt er daarmee voor dat je tekst niet te lang oogt en gemakkelijker te begrijpen is.

Een goeie opener

Je tekst of video moet van in het begin de aandacht pakken. Zorg er dus voor dat je begint met een goeie opener. Dat kan op verschillende manieren, en hangt ook wat af van wie je doelgroep is. Zijn dat mensen die veel belang hechten aan feiten, dan kan je best ook feiten gebruiken in je eerste zin. Hechten ze meer belang aan emotie bijvoorbeeld, start dan met een opener die emotie opwekt.

Hou het kort

Ook dit is in zekere mate afhankelijk van je doelgroep. De ene heeft het graag ultrakort, voor de andere mag het al eens wat langer zijn. Het hangt ook af van welke content je voorziet. Schrijf je een handleiding of een case study, dan mag die wel wat langer zijn. Het is in elk geval altijd goed om het zo kort mogelijk te houden. Je lezer mag nooit het gevoel krijgen dat het te lang duurt, om vervolgens halfweg je blogpost op te geven.

Zelf hanteren we de volgende regel: als een tekst lang aanvoelt en je kan die opdelen door er twee aparte posts van te maken, doe dat dan. Niet alleen maak je je content gemakkelijker consumeerbaar, je krijgt daarmee ook een tweede kans om voor nieuwe leuke content te zorgen.

Maak het visueel

Zeg nu zelf: teksten zonder afbeeldingen zijn saai. Visuele content zoals afbeeldingen maakt je geschreven content sterker. Je kan je geschreven content pimpen door afbeeldingen te gebruiken. Afbeeldingen helpen je om je punt te maken, en maken je tekst minder saai en makkelijker leesbaar. 40% van de bevolking reageert beter op visuele content dan op uitsluitend tekstuele content. Maar opgelet: zorg er voor dat je visual niet teveel de overhand nemen, maar wel je punt onderstrepen. Je afbeeldingen moeten dus consistent zijn met de rest van je content, en moeten het punt dat jij maakt verder verduidelijken.

Nog krachtiger is video marketing, al kruipt daar natuurlijk ook wat meer werk in. Video content bedraagt momenteel zo’n 80% van alle online content. Dat is gigantisch veel. Maar los daarvan maken video’s het ook gemakkelijker om een emotie op te wekken bij je doelgroep, en dus ook om een reactie los te weken. Wil jij inzetten op video content, dan moet je alvast niet bang zijn voor peperdure camera’s of torenhoge video kosten. Met een eenvoudige camera of een goeie smartphone, maak je al deftige video’s. Investeer misschien wel in wat extra belichting en een degelijke microfoon. Verder zijn er intussen geweldig veel online tools om je video’s mee te bewerken en publiceren.

Het belang van visuele content

Nalezen, nalezen, nalezen

We kunnen het niet genoeg benadrukken: publiceer nooit je content zonder alles eerst na te lezen. Als je met meerdere mensen aan je content hebt gewerkt, is de kans groot dat de rode draad niet duidelijk is of dat je verschillende stijlen hanteert in één stuk content. Wees kritisch, haal fouten er uit en herlees opnieuw. Pas als je helemaal tevreden bent, is je content klaar voor publicatie.

 

We houden het hierbij, voordat deze blogpost zelf ook te lang wordt ;-). Voor meer tips over het creëren en promoten van je content kan je uiteraard steeds bij Upperscore terecht. Veel succes alvast met het creëren van je eigen content! Als we kunnen helpen, horen we het graag.

Een content marketing strategie in 10 stappen

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten
Whitepaper