Hoe creëer je een goeie call-to-action?

"Koop nu". "Schrijf je hier in". "Download hier onze white paper". Je kent ze wel, die korte zinnetjes die starten met een werkwoord in de gebiedende wijs. Marketeers noemen ze graag call-to-action, of CTA voor zij die van afkortingen houden. Je ziet ze overal, en ze dienen om mensen te overtuigen. Om ergens verderop in het proces klant te worden. Maar hoe zorg je nu precies voor een goeie call-to-action?

Wat is een call-to-action?

Een CTA zet mensen aan tot actie, zoals de naam zelf zegt. Je vertelt daarmee aan je bezoeker wat het doel is van de pagina waarop hij of zij zich bevindt. Een goeie call-to-action zal je website of email dan ook beter doen renderen. Logisch natuurlijk: hoe duidelijker en overtuigender je CTA is, hoe groter de kans wordt dat je publiek effectief de gewenste actie zal nemen.

Er zijn verschillende soorten CTA's:

  • Schrijf je in voor een nieuwsbrief
  • Download een document
  • Maak een afspraak
  • Neem contact op
  • Lees meer

Waar dient een call-to-action voor?

Een goeie call-to-action gidst bezoekers dus doorheen je website naar een bepaald doel. Eigenlijk dienen ze dus zo'n beetje als wegwijzers. Net zoals echte wegwijzers zet je ze dus het best op een goed doordachte plaats. Zo zorg je er voor dat je bezoekers niet verdwalen en uiteindelijk je website verlaten zonder hun doel te bereiken.

call-to-action

Denk dus goed na welke CTA je waar wil gebruiken. Een dom voorbeeld: 'Bestel nu' als call-to-action op een pagina of website die geen producten bevat, is een slecht idee. Je loodst bezoekers doorheen een logisch proces op je website of via email campagnes. Dan moet je ook je call-to-actions logisch opbouwen. De tekst en kleur die je gebruikt voor je call-to-action moeten hetgeen je wil bereiken extra ondersteunen.

Hoe schrijf je nu een goeie call-to-action?

Goeie CTA's schrijf je niet snel even. De perfecte call-to-action schrijven neemt redelijk wat tijd in beslag. Het is een proces van nadenken, schrijven, schrappen, testen en bijschaven. Test met verschillende versies en bouw verder op je bevindingen.

Bepaal het doel van je pagina

Het begint al met het bedenken van wat je precies wil bereiken met een pagina. Als je tien verschillende doelen hebt met één pagina, dan wordt het heel moeilijk om mensen te overtuigen. Hoe moeten zij in godsnaam weten wat jij van hen verwacht? Bepaal dus één doel per pagina. En als je dat gedaan hebt, wordt het bepalen van die call-to-action ook een stuk gemakkelijker. Is het doel dat ze zich registreren voor een evenement? Zorg dan de pagina enkel daarover gaat. Wil je dat iemand een product of dienst bestelt? Zorg dan dat er bijvoorbeeld geen nieuwsartikels of foto's van je opendeurdag op dezelfde pagina staan.

duidelijke call-to-actionWees duidelijk

Deze hangt nauw samen met het vorige punt. Als je een call-to-action plaatst, zorg dan ook dat die ondubbelzinnig zegt wat je wil dat je bezoekers doen. Wil je dat ze een document downloaden? Maak dat meteen duidelijk met je tekst. Als je het vaag houdt, zullen je bezoekers helemaal niet weten wat je precies aan hen vraagt, en wordt de kans veel kleiner dat ze effectief tot actie overgaan.

De juiste woorden

Denk goed na over de juiste woorden voor je call-to-action. Het helpt je bezoekers als je je CTA in de gebiedende wijs zet. Je boodschap wordt een stuk krachtiger. Zeker als je daar ook nog eens zogenaamde power words aan koppelt. Maar overdrijf er zeker niet mee: je wil ook niet te agressief of pusherig overkomen.

Less is more

Hou het bij één enkele call-to-action op je pagina. Als je bezoekers meer keuze geeft, betekent dat niet automatisch dat je meer conversies krijgt, integendeel. Als mensen teveel opties zien op je site, gaan ze uiteindelijk beslissen om nergens op te klikken. En dat is echt niet de bedoeling van een CTA.

De juiste positie

Ook de plek van je call-to-action op je pagina speelt een rol. Het houdt geen steek op je call-to-action helemaal bovenaan te zetten. Bezoekers weten op dat moment nog niet waar je pagina precies over gaat. Verstop je CTA  ook niet ergens in een massa tekst waar je bezoekers moeite hebben om hem te vinden. Ze zijn niet op je website om Where's Wally te spelen. Verder is er geen vaste regel voor de locatie van je call-to-action. Veel hangt af van je aanbod, de content, je sector en dergelijke.

Gebruik kleurcolor wheel

 

Je hebt voor je organisatie een bepaalde kleur of een combinatie van kleuren vastgelegd in je huisstijl. Zorg in elk geval dat je call-to-action opvalt. Contrasterende kleuren vallen goed op en trekken dus snel de aandacht van je bezoeker. Color Wheel van Adobe helpt je om een geschikte kleur te kiezen voor je call-to-action.

Testen testen testen!

Ondanks de vele best practices die je online kan vinden, zijn er toch een aantal factoren die het voor jou net iets anders kunnen maken. Test veelvuldig wat voor jou het beste werkt en blijf dat doen. Je bedrijf evolueert, je bezoekers ook. Wat vandaag werkt, zal binnen een jaar misschien niet meer zo goed werken.

Aan de slag er mee!

Tips zijn leuk op papier, maar wat echt telt is er mee aan de slag gaan. Neem onze tips zeker mee, maar evalueer ook kritisch of ze voor jouw specifieke situatie wel nuttig zijn. Heb je andere tips of wil je je ervaring delen? Contacteer ons.

 

Vond je dit artikel interessant? Bedankt om dit met je netwerk te delen.

Wil je gewoon lekker gemakkelijk onze volgende blogposts in je mailbox ontvangen? Aarzel niet, en schrijf je in voor onze nieuwsbrieven!

Onze nieuwsbrief

Vond je onze blogpost interessant? Wil je voortaan lekker makkelijk de nieuwste blogposts in je mailbox ontvangen?