Hoe implementeer je graphic design in jouw Digital Marketing strategie?
Als organisatie wil je zoveel mogelijk aandacht krijgen van potentiële klanten. Om deze aandacht te krijgen maak je gebruik van digitale strategieën. Deze strategieën gaan hand in hand met graphic design. Er wordt namelijk heel veel content gemaakt en het is aan jou om er voor te zorgen dat net jouw content er bovenuit springt.
Graphic Design of grafische vormgeving is een marketingtechniek om boodschappen en ideeën visueel over te brengen naar mogelijke klanten. Je kan complexe en zakelijke informatie op een makkelijke manier overbrengen naar de bezoekers van jouw website of sociale media kanalen. Dit klinkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar hoe implementeer je nu graphic design in jouw digital marketing strategie?
Waarom Graphic Design opnemen in jouw marketing strategie?
1. Een sterke indruk
Visuals hebben een significante invloed op de geest van een bezoeker. Ze zorgen voor meer engagement dan gewone geschreven content. “Pictures speak louder than words”, indrukwekkende grafische beelden trekken de aandacht en creëren een blijvende impact op het publiek. Een afbeelding of video ondersteunen de geschreven tekst en maken het makkelijker te begrijpen voor de bezoeker.
2. Een eigen identiteit voor jouw merk
3. Grafische voorstelling
Op welke platformen gebruik je Graphic Design?
1. Website
Grafisch ontwerp en marketing komen pas echt samen op je eigen website. Vaak worden deze apart gezien van elkaar, maar niets is minder waar. Het voordeel van een goed ontworpen website zal in de loop der tijd steeds groter worden. De bezoekers kunnen makkelijk navigeren en onthouden meer van de content.
Een doordacht en professioneel ontwerp zal producten of diensten van hoge kwaliteit uitstralen die mensen willen hebben. Je website is de plaats waar jouw prospects een eerste indruk van jou krijgen. Het is als het ware de voordeur van jouw bedrijf. Je prospects nemen namelijk eerst een kijkje op je website om meer informatie te verkrijgen alvorens ze interactie gaan hebben met jouw content en organisatie. Het maken van een goede eerste indruk is dus van groot belang.
Een mooi ontwerp is een aanvulling op de inhoud die je hebt geschreven en zal de bezoekers stimuleren om vaker jouw website te bekijken en uiteindelijk te converteren naar een lead.
2. Social media
Platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en TikTok behoren tot de meest gebruikte sociale media netwerken wereldwijd. Ze hebben een enorm bereik en miljoenen mensen komen er dagelijks mee in contact. De ideale manier dus om je doelpubliek aan te spreken.
Er zit echter een addertje onder het gras. Bijna al jouw concurrenten zitten ook op sociale media. Hoe zorg je er dan voor dat jij opvalt tussen al deze concurrentie? Dat doe je door een sterke, eigen identiteit te creëren. Door middel van creatieve en doordachte posts, gelinkt aan een mooi en origineel ontwerp. Zorg voor een consistente visuele identiteit zodat mensen in een oogopslag kunnen zien dat dit bericht bij jouw bedrijf hoort.
TIP: laat een professioneel grafisch ontwerper een paar social media post templates maken in een cloud based designprogramma zoals Adobe Creative Cloud, Canva, Stencil of Gravit. Jouw eigen marketingteam kan deze dan makkelijk bewerken en hergebruiken wanneer ze een post moeten maken. Probeer zo weinig mogelijk gebruik te maken van bestaande templates want dan verdwijn je tussen alle andere content van de concurrentie.
Hieronder vind je een overzicht van 4 veelgebruikte cloud based designprogramma’s. Elk programma heeft zijn voor- en nadelen. Bekijk dus goed welk programma bij jouw bedrijf past.

3. Blog
Bloggen is een geweldige manier om naamsbekendheid te verspreiden en de zichtbaarheid te vergroten van jouw organisatie. Het biedt ook nuttige informatie aan jouw doelgroep, wat vertrouwen en loyaliteit kan wekken voor jouw merk. Met de juiste marketing strategie en de nodige inspanningen kan het bezoekers naar jouw website leiden en ze omzetten in leads.
De inhoud van een blog is natuurlijk het allerbelangrijkst, maar als de blogpagina zelf er onaantrekkelijk uitziet, zullen jouw bezoekers waarschijnlijk niet terugkomen of de blog zelfs niet lezen. Jouw blog moet de aandacht van je lezers trekken. Door ervoor te zorgen dat deze pagina goed ontworpen is, kan het lezen van jouw blogberichten een aangename ervaring worden. De bezoekers klikken dan door naar andere blogposts of naar een relevante landingspagina die kan leiden tot conversies.
Enkele tips om jouw blogpost visueel aantrekkelijker te maken.
- Gebruik opsommingen
- Zorg voor een uitgelichte afbeelding
- Maak info- of zelfs GIFographics (bewegende infographics). Een ideale tool om deze te maken is Vennage.
4. Content offers
Content offers of downloadables zijn een bron van extra informatie voor bezoekers onderaan de funnel. Een voorbeeld van een content offer is een whitepaper. Dat is een document waar je dieper ingaat op een bepaald onderwerp waarin je een probleem aankaart en voor dit probleem een oplossing brengt. Wanneer je deze content offers versterkt met visueel materiaal zijn deze aangenamer te lezen en makkelijker te onthouden.
Conclusie
Een goed grafisch ontwerp is onontbeerlijk voor jouw digitale marketing strategie. Het creëert een volledig eigen identiteit die mensen na verloop van tijd automatisch zullen linken aan jouw bedrijf. Het is de rode draad tussen de platformen en kanalen waar je actief op inzet en zal tot meer interactie leiden. Laat het design dus niet links liggen maar neem het op in jouw digitale marketing strategie.