SEO

Wat is SEO nu precies?

Elke dag verwerkt Google meer dan 5 miljard zoekopdrachten. Ik herhaal: 5 miljard. Ongeveer de helft daarvan gebeurt met een smartphone. En van alle leads die ontstaan via zoekopdrachten, eindigt zo'n 15 procent in een aankoop. Indrukwekkende cijfers, niet? Het toont in elk geval aan dat inzetten op SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, een goed idee is.

SEO

SEO is een tactiek waarmee je je website zodanig afstemt op het zoekgedrag van je potentiële klanten, dat je via online kanalen zoveel mogelijk relevante bezoekers krijgt. Met andere woorden: mensen die zoeken naar wat jij te bieden hebt. SEO is een stuk complexer dan zomaar wat tags op je site dumpen. Je site moet technisch ook in orde zijn, en er is heel wat werk dat je buiten je eigen site dient op te knappen. Zo moet je ook werken aan je aanwezigheid op social media. SEO is niet iets dat je even op 5 minuten regelt. Het is een taak die wat inzet vraagt en waar je wat geduld voor nodig hebt, want het werk dat je vandaag doet, levert je niet plots morgen een heleboel klanten op.

Maar hoe gaat dat nu allemaal precies in zijn werk?

Hoe gaat Upperscore te werk?

1 De Analyse

Wij zweren bij maatwerk. Dan is het ook cruciaal om je klant en zijn business eerst goed te kennen. We maken dus graag eerst grondig kennis. Daarna nemen we je digitale kanalen zoals je website en social media accounts onder de loep. We kijken daarbij naar alle mogelijke aspecten die een invloed kunnen hebben op hoe goed jouw website scoort in zoekmachines. Dan analyseren we op welk vlak je je website verder kan optimaliseren.

Nadat we deze analyses uitgevoerd hebben, zoeken we naar de juiste keywords. Daarvoor gebruiken we Google keyword planner. Eens we de juiste keywords gevonden hebben, kan je die gebruiken om je website te gaan optimaliseren. Het is hierbij zinvol om ook even stil te staan bij wat je concurrenten doen.

2 On-page SEO

Goed, we zijn klaar om je website te optimaliseren. Concreet betekent dat dat je pagina's gaat identificeren waarvoor je wil ranken, en dat je die vervolgens helemaal gaat optimaliseren. 

Hier komen heel wat elementen bij kijken. Je moet zorgen dat je pagina snel geladen wordt, mobielvriendelijk is, dat je alt-tags gebruikt, je keywords geïntegreerd zijn, en nog veel meer zaken. We willen je niet vervelen met de hele lijst, maar je snapt intussen wel dat die lijst lang is. 

3 Off page SEO

Als je on-page SEO hebt, dan bestaat er ook off-page SEO. Dit zijn de optimalisaties die je doet buiten je eigen site. Dit is wellicht ook meteen je grootste SEO uitdaging. Je off-page SEO doe je op 2 domeinen: enerzijds linkbuilding en anderzijds social media.

Linkbuilding doe je door er voor te zorgen dat andere websites naar jouw site linken. Liefst worden die andere websites ook als authoriteiten aanzien door Google, zodat de kwaliteit van de link ook goed is. Linkbuilding (ook wel backlinking genoemd) is niet evident en velen weten dan ook niet hoe ze er aan moeten beginnen. Toch loont het om hier tijd aan te besteden.

Als je zorgt voor sterke content, wordt de kans groter dat die ook gedeeld wordt. Zo zorg je er niet alleen voor meer trafiek, maar ook dat de gedeelde content hoger zal ranken. 

Waarom SEO werkt

SEO proces

 

 

Betaalde advertenties doen het al lang niet meer. Die aversie zie je in de keiharde cijfers: slechts 1,19% klikt op een betaalde zoekopdracht. Al de rest gaat gewoon meteen naar de organische resultaten. Daar valt dus ook het meeste te rapen. Bovendien hebben maar weinig organisaties tijd en geld over om een SEO campagne te starten. Ze blijven koppig inzetten op die betaalde zoekresultaten die dus maar een piepkleine minderheid aanzetten om er op te klikken.

Organische search werkt omdat het vertrouwen wekt. Je eindigt zo hoog in de zoekresultaten omdat Google je pagina als authoriteit ziet, en daar heb je hard voor gewerkt. Als jouw pagina dan relevant is voor wie zoekt, dan zullen de bezoekers sowieso volgen.

SEO is helemaal niet evident. Er spelen veel factoren mee die invloed hebben op hou jouw site presteert. Als je het door hebt, kan je er in elk geval succes mee boeken. Bijblijven is de boodschap, zeker in iets dat zo snel evolueert. Op de website van MOZ vind je in elk geval het nodige.

Waarom kiezen voor Upperscore?

Wij geloven keihard in maatwerk. En dat lukt alleen als je een goede relatie opbouwt met je klant. SEO zal daar een grote rol in spelen. We geloven keihard in inbound marketing. En jouw marketindoelstellingen zijn de onze. We zijn pas tevreden als die doelstellingen bereikt zijn.

 

 

SEO ondersteuning nodig? Upperscore helpt je graag verder. Contacteer ons om je project samen door te nemen: