Marketing automation

Wil je als organisatie je marketing efficiënter maken door een aantal terugkerende taken te automatiseren? Wil je af van een aantal routinetaken en wil je meer kunnen focussen op andere zaken? Dat kan perfect dankzij marketing automation.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruik van software toepassingen, gecombineerd met een aangepaste strategie. Als je het op de juiste manier toepast, laat marketing automation je toe om efficiënt prospects om te zetten naar leads met de juiste content op het juiste moment. Een aantal taken in dat hele proces kan je dus automatiseren dankzij software. Denk maar aan het automatisch versturen van emails naar bepaalde doelgroepen op basis van bepaalde triggers, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of een document downloaden.

Denk nu niet dat je met marketing automation gezellig achterover kan gaan leunen en software al het werk kan laten doen. Zo eenvoudig is het niet. Wel helpt het je om een aantal repetitieve taken te automatiseren en tegelijkertijd je content te personaliseren.

De klant centraal

Cruciaal in marketing automation is dat de klant centraal staat. Het draait helemaal niet om de software die je gebruikt of het proces dat je gebruikt om leads te genereren. Het draait om de klant. Altijd. Doe je dat niet, dan zal je ook snel merken dat marketing automation voor jou niet zal werken.

De klant centraal zetten gaat dan ook over meer dan enkel een paar processen automatiseren in je marketing departement. Het gaat over een manier van denken. Het maakt deel uit van je strategie, en die gaat (hopelijk) over meer dan enkel je online marketing.

Dat betekent dat je al van bij je strategie moet nadenken over hoe jij je klanten wil benaderen. Via wel kanaal en met welke systemen je dat gaat doen beslis je pas daarna.

Waarom marketing automation?

Afhankelijk van jouw noden en budgetten zijn er een aantal goede redenen om in te zetten op marketing automation. In de eerste plaats kan je door te gaan automatiseren flink wat besparen op marketing kosten. Toegegeven, het kost je eerst wat tijd en dus geld om het te implementeren, maar als het goed gedaan is zul je op langere termijn heel wat besparen. Je zult immers een pak minder handmatig werk moeten doen om je marketing processen en campagnes te doen draaien. 

Bovendien maak je je marketing campagnes meetbaar en zichtbaar binnen je organisatie. Dat betekent ook dat je de ROI van je campagnes kan aantonen. Een automation systeem meet welke campagnes je lopen hebt, hoeveel bezoekers, lezers, kliks en dergelijke elke campagne kreeg en dus ook wat je campagne heeft opgebracht.

Automation geeft jouw organisatie zeker een aantal voordelen. Maar not every automation system is born equal: kies slim en laat je bijstaan door experten op het vlak van marketing automation. Zo zal de implementatie ervan het vlotst verlopen en werk jij binnenkort met een systeem dat optimaal afgestemd is op jouw organisatie.