Digitale strategie

strategisch advies en implementatie

Om succesvol online actief te zijn, kan je maar beter goed nadenken wat je precies wil bereiken via je online kanalen. Daar heb je een digitale strategie voor nodig.

Waarom een digitale strategie?

Met een strategie krijg je meer focus en richting, ook op het vlak van online marketing. En hoewel je er wel wat tijd in moet investeren, win je er later heel wat tijd mee. Je verspilt immers geen tijd meer aan nutteloze zaken. En je krijgt hierdoor ook meer inzicht in je concurrentie. Allemaal goede redenen dus om toch de moeite te nemen om een digitale strategie te bepalen.

Een digitale strategie is dus zeker geen overbodige luxe in jouw organisatie. Het is niet evident, maar wel broodnodig. Hoe in godsnaam boud je dan zo’n strategie?

Digitale strategie: wat is dat?

Een digitale strategie is meer dan zomaar een snel in elkaar gebokste website en enkele accounts op social media. Het is een methodiek waarbij je vertrekt vanuit een analyse van je organisatie, je doelgroep, en de doelstellingen die je wil bereiken.

In de eerste oriënterende fase nemen we de organisatie onder de loep. In deze cruciale fase willen we graag weten wat de noden van de onderneming zijn, want dat is natuurlijk waar we een antwoord op proberen te bieden.

De tweede en analyserende fase dient om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende doelgroepen en de sector waarin jouw organisatie actief is. We doen hiervoor interviews met medewerkers, bekijken het online gedrag van doelgroepen en kijken ook even aandachtig naar je concurrenten.

In de derde en laatste fase creëren we een concept. Daarin bepalen we op welke online kanalen je best inzet, en hoe je interageert met je doelgroepen.

Nadat we elke fase doorlopen hebben, krijg je dus een samenhangend plan. Hiermee kan je verder aan de slag. Alle onderdelen in dat plan zijn op elkaar afgestemd. Zo ben je in staat de communicatie vlot te laten verlopen, en is je online communicatie consistent.

Analyse

In de eerste analyserende fase nemen we de organisatie onder de loep. In deze cruciale fase willen we graag weten wat de noden van de onderneming zijn, want dat is natuurlijk waar we een antwoord op proberen te bieden. We analyseren grondig je bedrijf, je concurrenten en de market waarin je actief bent:

  • welke marketing activiteiten voer je momenteel uit
  • wie is je doelgroep, en welke informatie zoeken ze online
  • wat doet je concurrentie
  • welke quick wins kan je realiseren

Deze input levert heel wat waardevolle informatie voor onze volgende fase in dit proces waarin we samen dieper op de zaken in gaan.

Workshops

In deze fase houden we een reeks workshops waarin we meer inzicht willen krijgen op je buyer persona’s, de buyer journey en hoe jouw diensten of producten de noden van je klanten kunnen invullen. Aan de hand van enkele nuttige tools en open discussies met de stakeholders van jouw bedrijf, creëren we de bouwblokken voor de derde en laatste fase in dit proces.

Concept

In deze derde en laatste fase, creëren we in feite het concept  voor jouw strategisch plan. Met de informatie uit de vorige fases tekenen we een plan uit dat jouw onderneming moet helpen groeien, inclusief de processen en systemen die je daarvoor nodig hebt. 

Hierin gaan we verder dan een puur strategisch plan: dit concept omvat ook KPI’s en een content plan om jou te helpen de eerste stappen vooruit te zetten. Die verdere stappen kunnen trouwens met of zonder onze gespecialiseerde ondersteuning.

Een strategisch plan legt de funderingen van jouw marketing succes. Onze marketing specialisten helpen je hier graag mee verder en gaan steeds op zoek naar de beste manier om jouw groei te ondersteunen. Ben je benieuwd naar meer? Boek een eerste vrijblijvend gesprek met ons over jouw project.

Whitepaper: content marketing strategie in 10 stappen

Een content marketing strategie op maat van jouw onderneming in 10 simpele stappen

Download de whitepaper