Digitale strategie

Om succesvol online actief te zijn, kan je maar beter goed nadenken wat je precies wil bereiken via je online kanalen. Daar heb je een digitale strategie voor nodig.

Wat is dat, digitale strategie?

Een digitale strategie is meer dan zomaar een snel in elkaar gebokste website en enkele accounts op social media. Het is een methodiek waarbij je vertrekt vanuit een analyse van je organisatie, je doelgroep, en de doelstellingen die je wil bereiken.

In de eerste oriënterende fase nemen we de organisatie onder de loep. In deze cruciale fase willen we graag weten wat de noden van de onderneming zijn, want dat is natuurlijk waar we een antwoord op proberen te bieden.

De tweede en analyserende fase dient om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende doelgroepen en de sector waarin jouw organisatie actief is. We doen hiervoor interviews met medewerkers, bekijken het online gedrag van doelgroepen en kijken ook even aandachtig naar je concurrenten.

In de derde en laatste fase creëren we een concept. Daarin bepalen we op welke online kanalen je best inzet, en hoe je interageert met je doelgroepen.

Nadat we elke fase doorlopen hebben, krijg je dus een samenhangend plan. Hiermee kan je verder aan de slag. Alle onderdelen in dat plan zijn op elkaar afgestemd. Zo ben je in staat de communicatie vlot te laten verlopen, en is je online communicatie consistent.

Waarom heb ik een digitale strategie nodig?

Met een strategie krijg je meer focus en richting, ook op het vlak van online marketing. En hoewel je er wel wat tijd in moet investeren, win je er later heel wat tijd mee. Je verspilt immers geen tijd meer aan nutteloze zaken. En je krijgt hierdoor ook meer inzicht in je concurrentie. Allemaal goede redenen dus om toch de moeite te nemen om een digitale strategie te bepalen.

Een digitale strategie is dus zeker geen overbodige luxe in jouw organisatie. Het is niet evident, maar wel nuttig. Wil jij meer weten over content marketing en wat het voor jouw onderneming kan doen? Contacteer ons!

Een partner nodig om je te helpen met het bepalen van je digitale strategie? Vraag een gratis adviesgesprek aan: