Content marketing

Overal waar we spreken met klanten of potentiële klanten, merken we dat bedrijven redelijk wat belang hechten aan content marketing. Maar weinigen weten wat het precies is of hoe ze het moeten aanpakken. Laat ons daarom even beginnen met uitleggen wat content marketing precies is.

Wat is content marketing?

Content marketing is wat ons betreft een vorm van marketing waarbij je relevante informatie (content) publiceert en promoot via het juiste kanaal op het juiste moment, en zodoende een relatie opbouwt met (potentiële) klanten. 
Dat betekent meteen dat:
  • Je een idee moet hebben van je doelpubliek
  • Je een plan moet hebben
  • Die potentiële klanten je online moeten kunnen vinden
  • De informatie die je biedt, voor hen een meerwaarde moet zijn

Dat betekent ook meteen dat je wat denkwerk te doen hebt vooraleer je hiermee aan de slag kan.

Soorten content

Bovendien zijn er ook verschillende soorten content. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat om blogposts. Denk bijvoorbeeld maar aan:
  • white papers
  • videos
  • checklists
  • infographics
  • case studies
  • reviews
  • testimonials
  • foto’s
We kunnen dit lijstje nog veel langer maken, maar je begrijpt het al: er zijn veel verschillende soorten content, en ze hebben elk hun voor- en nadelen. In elk geval moet je hier rekening mee houden bij het uitwerken van je content marketing plan. Afhankelijk van wat je wil bereiken en waar in je funnel je zit, zal je misschien andere content nodig hebben.

Teamwork

Je merkt ook al vlug dat content marketing niet de taak van één persoon alleen is. Al van bij het bepalen van je strategie doe je het best op meerdere mensen beroep. De sales medewerkers hebben klantencontacten en weten dus wat je klanten zoeken. De uitvoerende mensen zijn vaak specialisten in hun vakgebied en daarom de geknipte medewerkers om te bepalen wat er precies in je content komt te staan. En vooraf heb je al een strategie nodig die afgetoetst is met het management. Verder heb je vaak ook nog grafisch materiaal nodig, of knap gemaakte videos. En dan hebben we het enkel nog maar gehad over het creëren van content.

Schakel dus zeker andere mensen in je organisatie in om mee te werken aan kwalitatieve content. Al die medewerkers brengen verschillende skills mee waar je je voordeel mee kan doen.

Waarom content marketing?

Waarom zou je nu in godsnaam content marketing inzetten? Eerst en vooral werken de traditionele advertenties steeds minder. Mensen worden steeds meer avert voor reclame. Ten tweede creëer je zo meer online visibiliteit voor je eigen onderneming. Ten derde: je bouwt een imago van specialist in je vakgebied, wat een positief effect heeft op het aantal leads dat je later binnen zal krijgen.
Je ziet, er zijn heel wat goeie redenen te bedenken. We kunnen nog wel even doorgaan. Content marketing kan in elk geval maar nuttig zijn in zoverre de kwaliteit van je content goed is. Moz leert je de basics, maar we maken graag even tijd voor een vrijblijvend gesprek waarin jij ons alles kan vragen wat je ooit wilde weten. Contacteer ons vandaag nog voor een afspraak.
Upperscore content marketing training