Spring naar de inhoud

Events in je marketing strategie

Event marketing is niet meer weg te denken binnen een marketing strategie. Zowel online als offline events zijn ideale tools om te communiceren met je doelgroep, nieuwe leads te genereren en een sterke indruk te maken met je bedrijf. Ontdek in deze blog wat event marketing voor jouw bedrijf kan betekenen.

Lead Generation en communities

Een evenement organiseren is een goede manier om nieuwe leads binnen te halen. Deelnemers registreren zich voor je evenement en bezorgen je daarmee hun gegevens. Zo komen er een heel wat data binnen. Die data kan je dan koppelen aan je CRM, waarna je ze ook kan gebruiken om je leads verder te nurturen.

Om deze leads te genereren is een consistente branding belangrijk. Het moet duidelijk zijn dat dit event tot stand gekomen is door jouw bedrijf. Daarnaast moet het overeenstemmen met jouw normen en waarden. Geef de bezoekers mee waar jouw organisatie voor staat. 

Daarnaast verhogen events de interactie tussen klant en bedrijf. Er wordt als het ware een sterke community uitgebouwd. Events bieden de mogelijkheid tot een directe connectie met de klant. Zij kunnen meteen terecht bij jou met vragen en/of opmerkingen omtrent je producten of services.

“Wat maakt een community nu net zo interessant?” horen we je al denken. Een organisatie met een eigen community zal vrijwillig content verspreiden omdat ze een band hebben met je merk. Zij zijn jouw lead generators voor de toekomst. 

"Het sociale bewijs geleverd door een sterke community is essentieel voor het succesvol genereren van leads"

Interactie en beleving

De interactie tijdens een evenement bestaat uit twee prominente onderdelen: de interactie tussen de deelnemer en je organisatie, en de interactie tussen de deelnemers onderling. 

De interactie met de organisatie kan zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. Onrechtstreekse interactie uit zich vooral in informatieve communicatie vooraf of polls tijdens het event. Rechtstreekse interactie heeft een grotere meerwaarde voor de deelnemers. Hier kan de bezoeker meteen antwoorden krijgen op zijn probleemstelling of opmerkingen. 

Als we denken aan interactie, denken we meteen aan live-events. Maar dit kan even goed in een online omgeving. Ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos.

Om rechstreekse interacite te genereren bij een online evenement, kunnen deze 3 tools helpen:

  • Slido: stel vragen of geef opmerkingen, relevante vragen met het meeste upvotes komen eerst aan bod.
  • Flipgrid: Laat deelnemers een korte videoboodschap sturen
  • Buzzmaster: Ideaal voor gamification en brainstorms

Bron van content

Daarnaast zijn evenementen een bron van interessante content. Live-events kunnen leuke beelden opleveren die je later dan kan delen op sociale media. Deze content zal dan mensen triggeren die niet aanwezig waren op je evenement. Daarnaast zijn ze ook een leuke recap voor de aanwezigen.

In beide gevallen zullen ze mensen zin doen krijgen om aanwezig te zijn op het volgende evenement van je organisatie. Bij online events kan je informatieve clips knippen en deze delen op je sociale media kanalen. Let wel op dat je niet teveel informatie deelt, anders daalt de meerwaarde van het effectieve evenement. 

Organisatie van een event

Bij een organisatie van zo een evenement komt heel wat werk kijken. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Om het je wat makkelijker te maken, hebben we hier een leidraad van 8 stappen die je kan volgen om van jouw evenement een succes te maken. 

ORGANISE A B2B EVENT MASTER

Conclusie

Kortom, zowel online- als live-events zijn ideaal om jouw bedrijf in de kijker te zetten. Ze genereren leads, creëren een sterke community en zorgen voor meer interactie met je doelgroep. Neem het dus zeker in overweging om je tijd en energie te steken in het organiseren van een B2B evenement.

Op de hoogte blijven van alle Upperscore events?

Schrijf je dan in voor de Upperscore Updates. We houden je graag op de hoogte van de laatste marketing trends, nieuwe features in je favoriete marketing tools, exclusieve uitnodigingen voor inspiratiesessies en nog veel meer!