5 e-mail marketing trends voor 2019

Wie af en toe onze blog bezoekt, weet dat e-mail marketing één van onze stokpaardjes is. Ondanks de GDPR en ondanks dat er heel wat mensen zijn die nogal sceptisch zijn als het over e-mail marketing gaat, blijven wij sterk geloven dat e-mail campagnes wel zin hebben. Op voorwaarde natuurlijk dat je het een beetje doordacht aanpakt. Lees zeker ook onze andere blogposts hierover. Aan het begin van weer een nieuw jaar, delen we graag 5 e-mail marketing trends voor 2019 waar je niet naast kan kijken.

Wereldwijd gebruiken 2,8 miljard mensen dagelijks e-mail als communicatiemiddel. Een gigantisch potentieel dus. En e-mail marketing heeft bovendien ook nog eens gemiddeld een ROI van 4400 % (ja, dat lees je goed). Met andere woorden: elke Euro die je in e-mail marketing investeert, levert je 44 Euro op. Reden genoeg om e-mail serieus te overwegen als marketing tool, toch?

1 Meer respect voor privacy

Je kon er in 2018 niet naast kijken: de GDPR deed zijn intrede en dat hebben we rond 25 mei gemerkt. Plots begonnen heel wat bedrijven campagnes te sturen om jou te vragen of ze je e-mails mochten blijven sturen.

Hoewel er ook voor die datum al privacy regels bestonden met betrekking tot onder andere e-mail als marketing tool, zijn velen er pas door de GDPR echt actief op gaan letten. Heel wat organisaties hebben hun e-mail strategie daar aan aangepast en zullen niet meer zo snel e-mails sturen aan iemand die daar niet om gevraagd heeft.

2 Meer personaliseren

Terwijl er meer respect komt voor persoonlijke gegevens, zie je ook dat e-mail berichten meer en meer gepersonaliseerd worden. Steeds meer organisaties doen de moeite om hun klanten echt te leren kennen. Ze nemen het op in hun strategie en zetten steeds meer in op data, het creëren van buyer persona’s en geautomatiseerde processen. Het stelt organisaties in staat om elke boodschap beter te doen aansluiten bij wat relevant is voor jou. En dat gaat verder dan enkel je naam gebruiken in een e-mail.

3 Meer ‘text only’ en meer interactieve e-mails

Je ziet ook steeds meer e-mail campagnes waar weinig of geen afbeeldingen meer in staan. Vroeger zag je wel eens e-mails vol afbeeldingen. Dat kan nogal spammerig over komen, en dat wil je uiteraard niet als marketeer.

Experts zeggen dat ontvangers een e-mail met enkel tekst verkiezen boven een e-mail die bol staat van html code en afbeeldingen, omdat het veel meer lijkt als een persoonlijke boodschap. Ze geven een authentiekere en eerlijkere indruk, en dat is natuurlijk positief.

Daarnaast zie je ook meer en meer e-mails die interactief zijn, zoals quizzen, surveys, spelletjes… Hiermee willen organisaties interactie met potentiële klaten stimuleren. Call-to-action boodschappen vormen daar ook een belangrijk deel van. Denk maar aan e-mails met een bestelknop voor dat ene product dat jij graag wil. 

4 Optimaliseren voor mobile

Afhankelijk van jouw activiteiten en wat je klanten willen, wordt 22 tot 77% van de e-mails geopend op een mobiel toestel. In 2020 zullen meer dan 2,8 biljard mensen een smartphone gebruiken. Als zoveel mensen mobiel e-mails lezen, moet jij er voor zorgen dat je e-mails mobiel vriendelijk zijn en je doelpubliek ze gemakkelijk op een smartphone kan lezen.

Vergeet zeker ook tablets niet: ook op dergelijke toestellen worden je e-mails gelezen. Hou dus zeker rekening met verschillende schermgroottes en zorg dat je e-mails overal vlot leesbaar zijn. Zoniet, dan vrees ik dat heel wat mensen zich zullen uitschrijven of in elk geval minder zullen interageren met jou via die berichten.

5 Artificial Intelligence in e-mail marketing

Organisaties gaan steeds meer AI (artificial intelligence) gebruiken in hun e-mail marketing. Marketeers gebruiken AI om de beste onderwerpregels te bedenken, om te voorspellen wanneer mensen zich zullen uitschrijven, en om alles persoonlijker te maken. Er is dan ook steeds meer vraag naar AI voor marketing in het algemeen.

Adobe heeft een AI technologie ontwikkeld op basis van data uit e-mail campagnes. AI zal steeds intelligenter worden en steeds beter in staat zijn om efficiënte campagnes op te zetten.

Nu je weer mee bent met enkele van de belangrijkste trends in e-mail marketing, is het tijd om je eigen marketing strategie te upgraden. We kunnen je warm aanbevelen om eens te bekijken wat wel en niet werkt in je huidige campagnes. Je zal zien dat je een aantal zaken kan verbeteren en meer resultaat halen uit je e-mail marketing. Vragen en opmerkingen kunnen hieronder, of via het contactformulier.

You need to select a widget type before you’ll see anything here. 🙂