Email marketing: doen of niet?

“Heeft email marketing nog zin?” “Wie leest er nog emails?” “Is email marketing geen tijdverspilling?” Deze vragen horen we vaak van klanten, daarom vonden we het ook de moeite waard een blogpost aan te wijden. Wij helpen graag een aantal misvattingen over email marketing uit de wereld.

Eerst en vooral: email marketing is volgens ons nog steeds een heel goeie manier om je klanten te bereiken. Maar check dat vooral even voor jezelf en doorloop deze checklist.

Wil je je marketing kosten beperken?

Email marketing is één van de goedkoopste manieren om aan marketing te doen. Als KMO kan je snel en gratis op een aantal platformen een email marketing account gebruiken. Mailchimp is daar een mooi voorbeeld van. Wil je wat meer functionaliteit of meer emails sturen per maand, dan kan dat ook voor een lage maandelijkse prijs. Uiteraard moet je ook nog de werktijd in rekening nemen om een mail te sturen. Maar als je al die kosten deelt over het aantal mensen dat een mailtje krijgt, zie je dat die kost bijzonder laag ligt.

Wil je je bereik vergroten?

Met email kan je meer mensen bereiken. Je kan nergens online een account openen als je geen email adres hebt. Iedereen heeft dus een email adres, vaak zelfs meerdere. Met een goeie email marketing strategie kan je je lijstje met email adressen laten groeien en zo steeds meer je bereik vergroten. In 2016 waren er wereldwijd ruwweg ongeveer 4 keer meer emailadressen actief dan social media accounts.

Wil je top of mind blijven bij je doelgroep?

Jouw doelgroep surft echt niet elke dag naar je website, daar hebben ze het te druk voor. Hoe zorg je er toch voor dat je relevant nieuws over je producten of diensten of over je onderneming met hen kan delen? Door email marketing in te zetten natuurlijk. Door af en toe relevante emails te sturen, blijf je in contact met je doelpubliek en blijf je dus ook top of mind. Wanneer het moment komt voor hen om een aankoopbeslissing te nemen, wordt de kans veel groter dat ze jouw producten of diensten gaan overwegen.

Wil je dat je boodschap echt aankomt?

Toegegeven, je content delen via social media is eenvoudiger, je hoeft maar een paar clicks te doen en hop, je content is gedeeld. Maar in realiteit toont Facebook je bericht maar aan zeer laag aantal volgers. Bovendien is social media een vluchtiger medium dan email. Emails worden meer dan 90% van de gevallen afgeleverd in de mailboxen van je doelgroep. Dus is de kans ook veel groter dat de ontvangers het ook echt gaan lezen. Die mensen hebben er dan ook nog eens voor gekozen om jouw mails te ontvangen, dus zij hebben hun interesse al getoond. Tenslotte kan je in een email ook meer vertellen dan bijvoorbeeld in een tweet.

Wil je je marketing ROI vergroten?

Email marketing heeft grotere ROI dan veel andere kanalen. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat je voor elke dollar investering in email marketing een return krijgt van 38 dollar. Interessante cijfers, niet? Met email marketing kan je je bericht volledig personaliseren, zodat je het heel persoonlijk kan maken maar vooral ook relevant voor de lezer. Hoe relevanter en persoonlijker je bericht, hoe groter de kans dat je conversies de hoogte in gaan.

Als jij op alle bovenstaande vragen meestal ‘ja’ hebt geantwoord, dan moet email marketing echt deel uitmaken van je online marketing strategie. Bovendien kan je dat grotendeels automatiseren. Benieuwd hoe je daar aan begint? Contacteer ons, en we helpen je graag verder.

Een content marketing strategie in 10 stappen

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten
Whitepaper