Digital marketing voor non-profit organisaties

Non-profit organisaties staan in deze periode van het jaar in de kijker. De Warmste Week breekt jaar na jaar records en de acties voor allerhande vzw’s zijn alomtegenwoordig. Het geld dat ze al dan niet binnenhalen komt goed van pas. Maar ook aandacht voor hun werk en de goede doelen die ze dienen, is belangrijk. Vaak zelfs belangrijker dan het geld zelf. Wij denken dan ook dat digital marketing voor non-profit organisaties wel degelijk zin heeft.

Waarom denken we dat? Deze organisaties zetten geen marketing in, vanuit de idee dat ze geen winst maken, niks verkopen, geen geld moeten verdienen. Maar toch verkopen non-profit organisaties volgens ons ook iets. En al is financiële winst dan misschien geen doel, toch willen ook vzw’s meer lidmaatschapsbijdrages, meer tickets verkopen voor een fundraiser of meer sponsors vinden voor hun volgende project. 

Is online marketing anders voor non-profit organisaties?

Op het eerste zicht lijkt er weinig verschil te zijn. Marketing kosten via online kanalen liggen ook voor non-profits een stuk lager dan voor bedrijven die winst maken. Social media accounts zijn bijvoorbeeld nog steeds gratis. Bovendien gaat online marketing snel, en je kan beter targetten op je doelpubliek.

Maar er zijn ook verschillen. Als vzw zijn je marketing kosten lager omdat het gewoonweg moet: de budgetten in de non-profit sector liggen pakken lager. Bedrijven die weinig budget spenderen, kiezen daar bewust voor, maar non-profits hebben meestal geen keuze.

Online marketing mag dan minder kosten, het kost nog steeds geld om te adverteren op Facebook of een copywriter onder de arm te nemen. Dat noodzaakt non-profit organisaties er toe om te focusen op low budget oplossingen. Zo zal de traditionele folder misschien over boord gegooid worden om datzelfde budget in een Facebook campagne te investeren.

Non-profit organisaties die content marketing inzetten, bouwen die content ook niet rond de klant, maar rond het goede doel dat ze dienen of de projecten die ze op poten zetten.  Bedrijven zetten content marketing in om potentiële klanten te informeren over trends, kortingen en hun diensten. De bedoeling is uiteraard aan het einde van de rit om producten te verkopen. Een non-profit zal content creëren rond haar maatschappelijk doel. Daarbij hoort content over oorzaken van problemen, nadelige effecten en hartverscheurende verhalen van slachtoffers. En vooral: wat de lezer kan doen om te helpen.

Online tools voor non-profit organisaties

Eén van de grote voordelen die non-profit organisaties hebben, is dat veel tools online beschikbaar zijn voor hen met een fikse korting op de prijs die winstgevende bedrijven betalen. Microsoft en Google hebben aparte accounts voor non-profits, waardoor die heel weinig betalen. Ook heel wat andere tools, zoals Mailchimp, hebben aparte tarieven voor vzw’s. 

E-mail marketing

 We blijven het herhalen: e-mail marketing blijft een hoge ROI bieden. En voor non-profits geldt dat nog meer. Wie lid is van een vzw, heeft zich daar bewust bij aangesloten. En ze hebben een heel duidelijk doel. Meestal willen ze een welbepaalde doelgroep helpen, met fundraisers, projecten noem maar op. Dat maakt dat segmenteren en personaliseren gemakkelijker wordt. En dat verhoogt dan weer de open rates en click through rates van je e-mails. Het beste van al is dat veel e-mail marketing tools een gratis basisversie bieden en heel betaalbaar blijven voor meer functionaliteit.

Social media

Non-profits hebben vaak heel sterke content en pakkende verhalen. Social media zijn dan ideaal om die verhalen te delen met je doelpubliek. Dat kan gewoon via de pagina van je non-profit. Maar het valt ook te overwegen om betalende campagnes te doen. Kies dan in elk geval goed wanneer en voor welk doel je dit wil doen. Wil je bijvoorbeeld tickets verkopen voor een fundraiser evenement, of wil je extra leden aantrekken, dan kan het zinvol zijn om te adverteren op Facebook.

Eén van de redenen waarom mensen donaties doen, is om iets goeds te doen voor minder bedeelden. Sommige mensen vernemen graag hoeveel mensen ze geholpen hebben met hun donatie, anderen willen graag succesverhalen van individuen. Via social media kan je alle kanten op om alle mogelijke boodschappen te delen met potentiële gevers. Het geeft hen een goed gevoel dat ze geholpen hebben. En zeker in deze periode van goede doelen en de Warmste Week, net voor Kerstmis.

Ben jij lid van een vzw, overweeg dan zeker om te experimenteren met online marketing. Vaak kost het niet veel meer dan de moeite die je er in steekt en wat creativiteit van je leden. Je berichten via social media of e-mails zullen je gegarandeerd op langere termijn meer gaan opleveren, en dat is uiteindelijk wat jouw organisatie wil bereiken. Benieuwd naar meer? Grasduin gerust eens door onze blog voor meer concrete tips. Of contacteer ons gewoon :-).