De rol van context in content marketing

Je hebt vast wel eens je wenkbrauwen gefronst toen je al surfend een stuk content zag waarvan je dacht: dit is toch helemaal niet relevant? Een banner met reclame die je niet interesseert, een advertentie die helemaal niet klopt met wat jij zoekt, noem maar op. Elke seconde worden er 3,5 miljoen stukken content op het internet gegooid. Ja, 3,5 miljoen! En daat zit heel wat content tussen die voor de ontvanger niet relevant is. Wat is er dan aan de hand horen we je al vragen. Wel, het zou best wel eens kunnen liggen aan de context.

Context is belangrijk

In 2014 hadden we een lancering van een film over vliegtuigen. De communicatie daarrond was al helemaal voorbereid, de marketing machine had zijn werk gedaan. Maar plots bereikten ons berichten over een vliegtuigcrash. Dat veranderde heel de context van de berichten die we voorbereid hadden. We hebben nadien uren gespendeerd aan het aanpassen van onze communicatie via verschillende kanalen. Hadden we de oorspronkelijke boodschap gewoon verstuurd, dan was onze communicatie op zijn zachtst gezegd in slechte aarde gevallen. De lancering van de film zelf konden we uiteraard niet tegenhouden. Maar de manier waarop we er over communiceerden konden we wel aanpassen. Dat is een voorbeeld van de rol die context speelt in content marketing.

Maar wat is context nu precies?

Als we spreken over context, bedoelen we daarmee de totale omgeving waarin content zijn betekenis krijgt. Context voegt dus betekenis toe aan jouw content. Dat betekent ook dat je ook aandacht moet besteden aan de context waarin je je content wil gaan publiceren. In de verkeerde context gaat jouw boodschap geheel of gedeeltelijk verloren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Allemaal goed en wel, maar hoe pas je dit nu toe op je content? De context wordt grotendeels bepaald door externe factoren. Je klanten bepalen bijvoorbeeld zelf wat zij belangrijk vinden, waar ze naar op zoek zijn en dergelijke. Wel kan jij inspelen op de context door je boodschap er zo goed mogelijk te doen bij aansluiten. Hoe doe je dat?

Ken je klanten

In de eerste plaats moet je goed weten wie je (potentiële) klanten zijn. Dat gaat verder dan een naam en een email adres: wat is hun budget, welke sociale media gebruiken ze, wanneer zijn ze online, welke vragen stellen ze online, en zo meer. Daar moet je wel wat onderzoek voor doen, maar het is elke minuut waard. Je krijgt op die manier een duidelijk beeld van je klanten en daar kan je je dan op baseren in je content marketing aanpak.

Buyer personas voor de juiste context

 

Om je klanten te leren kennen heb je data nodig. Gebruik enkel die data die voor jou relevant zijn. Dat wordt zo opgelegd door de GDPR wetgeving. En je bespaart jezelf heel wat werk door geen overbodige data bij te houden. Die data zullen je helpen om buyer persona's te bepalen. Aan de hand van die buyer persona's krijg je een zicht op de context waarin zij werken en daar kan jij dan weer op inspelen. Bovendien zal het je ook helpen om een buyer journey uit te stippelen, zodat je content kan voorzien voor elke fase in die journey.

Gebruik de juiste call-to-action

Je kan heel veel verschillende dingen doen met online content. En afhankelijk van de context zal je daarbij een andere trigger moeten gebruiken om bezoekers tot actie aan te zetten. Als je weet met welk doel iemand je content bekijkt, weet je ook welke call-to-action je moet inzetten. Dat kan afhankelijk zijn van welke actie je hen wil laten ondernemen. Maar het kan ook zijn dat de ene buyer persona vanuit zijn specifieke context een heel andere trigger nodig heeft dan de andere buyer persona.

Maak het persoonlijk

Je kan een stuk context creëren door zoveel mogelijk je boodschap te personaliseren. In een email is dat gemakkelijker. Tenminste als je meer data hebt dan enkel een email adres. In elk geval, als je je huiswerk goed gemaakt hebt, ken je je klant intussen bij naam, en kan je dus gaan personaliseren, en meestal op meer dan enkel een naam. Op je site wordt dat wat minder evident, maar ook daar heb je mogelijkheden om de gebruikerservaring te personaliseren.

Personalizeer je content

Je kan je hierbij ook afvragen in welke mate je kan en moet automatiseren. Het gaat er om de juiste balans te vinden waarmee jij binnen je eigen context genoeg kan automatiseren om efficiënter te werken, maar nog steeds genoeg te kunnen personaliseren. Het vraagt tijd en energie om die balans te vinden, maar eens je die hebt, zal je merken dat dat zijn vruchten afwerpt.

Weet waar je klanten zijn

In een digitale wereld is het niet evident om te weten waar en wanneer je in contact kunt komen met je klanten. Ze surfen niet rechtstreeks naar je website, dus je zult SEO moeten inzetten om vindbaar te zijn. En voor de ene organisatie is Pinterest een interessant kanaal, voor de andere is het volstrekt overbodig. Als je dus start met online marketing, is het cruciaal om dat te weten, anders bestaat de kans dat je inspanningen zinloos zijn.

Ook het tijdstip kan een rol spelen. Als jij diensten verkoopt aan andere bedrijven, zal je op andere tijdstippen content moeten inzetten dan wanneer je in de horecawereld zit. Ook dit zijn elementen die deel uitmaken van de context en waar je rekening mee moet houden als je content gaat inzetten.

Aan de slag met context

De juiste context schetsen en je content daarvoor optimaliseren zal je wat tijd kosten, maar het loont. Ga aan de slag met deze tips binnen de mogelijkheden van jouw organisatie. Je hoeft ook niet alles tegelijk te doen. Proberen, testen, bijsturen, dingen toevoegen, zo ga je gestaag en doelgericht vooruit en zal je op termijn mooie resultaten boeken. We horen in elk geval graag hoe jij er over denkt en hoe je tewerk gaat om hier een antwoord op te bieden. Laat van je horen!

 

Registreer je voor onze nieuwsbrief en krijg voortaan elke nieuwe blogpost rechtstreeks in je mailbox

Onze nieuwsbrief

Vond je onze blogpost interessant? Wil je voortaan lekker makkelijk de nieuwste blogposts in je mailbox ontvangen?