Content marketing voor ‘saaie’ sectoren

Ook al content moeten schrijven waarvan je dacht: gaat iemand dit ooit lezen? Dan ben je zeker niet alleen. En dat is ook heel normaal. Interessante en relevante content maken is voor heel wat zogenaamde saaie sectoren minder evident. Denk maar aan software of transport bijvoorbeeld. We werken niet allemaal voor Disney of Njam.tv, nietwaar. Content marketing voor saaie sectoren is uiteraard minder evident. Maar toch kan je met enkele ingrepen ook die content omtoveren tot een stuk dat interessant en leuk om lezen is.

Wees behulpzaamwees behulpzaam

Correctie: wees ECHT behulpzaam. Als je je lezer echt verder helpt, zal die je nooit saai vinden. Met andere woorden: schrijf voor mensen die je content nodig hebben, welke sector het ook mag zijn, dan zal je relevant en interessant zijn. Toegegeven: zij die niet tot je doelpubliek horen, vinden je misschien nog altijd saai. Maar dat zijn ook niet jouw potentiële klanten.

Een voorbeeld: als je content schrijft over het financieren van een onderneming, dan zal dat interessant zijn voor lezers die daar vragen over hebben. Ze zullen het op zijn minst niet saai vinden. Denk je dat je niet over de schrijfkwaliteiten beschikt om een saai onderwerp interessant te maken? Maak er dan een zo educatief mogelijk stuk content van.

Vermijd jargon

Door veel jargon te gebruiken, maak je geen professionele indruk. Sommige mensen lijken helaas nog steeds te denken van wel. Maar je doelpubliek kent al dat jargon niet. Schrijf dus zoals je zou praten. Gooi al het jargon uit je tekst en vervang het door woorden die je doorsnee lezer ook begrijpt.

Vermijd dus woorden zoals ‘deliverables’, ‘downsizen’, ‘helicopter view’, ‘co-creatie’, ‘taskforce’, ‘benchmark’ en dergelijke. Voor elk van die woorden. bestaat er een goed alternatief dat jouw doelpubliek WEL begrijpt.

Wees specifiek

Als je lezers wil helpen en jargon wil vermijden, kan je maar beter specifiek zijn. Dat betekent: specifieke voorbeelden en invalshoeken waar je lezers zich mee kunnen identificeren. Dat lukt veel gemakkelijker als je vooraf je buyer persona’s hebt gedefinieerd. Als je dat al gedaan hebt, heb je immers al bepaald wat hen interesseert, waar ze naar op zoek zijn.

Specifiek zijn start al met de titel. Als die al specifiek is, vergroot je de kans dat mensen verder gaan lezen. Dat betekent niet dat je je blogpost vol moet proppen met cijfertjes en feiten. Ik bedoel daarmee: gebruik cijfers om een punt te maken, maar overdrijf er niet mee. Specifiek zijn doe je vooral door je content zo goed mogelijk te doen aansluiten bij je buyer persona. Als jouw buyer persona bijvoorbeeld in de bouwsector werkt, maak je content dan specifiek voor die sector.

En eerlijk is eerlijk: ik heb ook al heel wat content gepost die minder specifiek was. Op zich is daar niks mis mee. Maar die content is dan gericht op iedereen, en niet op een specifieke buyer persona. Daardoor wordt die minder relevant voor je lezers. Wellicht zal je op die manier een deel van je potentiële doelpubliek minder of zelfs niet aanspreken. Maar door een specifieke doelgroep aan te spreken, wordt de kans groter dat je blogpost effectief gelezen wordt.

Vertel een verhaal

In een eerdere blogpost hadden we het al over het belang van storytelling. Met storytelling technieken kan je betekenis geven aan informatie die anders puur uit cijfertjes bestaat. Je kan zo ook een band opbouwen met je lezers. Met facts & figures is dat wat moeilijker. Bovendien toon je je authenticiteit er mee.

 

content marketing voor 'saaie' sectoren

 

Verhalen blijven bij, cijfertjes veel minder. Ga dus op zoek naar een manier om hetzelfde te vertellen in de vorm van een verhaal. Het zal wellicht iets meer inspanning vergen, maar ik beloof je, het loont de moeite. Wees dus lekker creatief en bekijk je boodschap vanuit verschillende invalshoeken. Voor je het weet heb je een boeiende blogpost.

Gebruik humor

Door wat humor te gebruiken in je blogpost, breng je een ‘saai’ stuk content tot leven. Een zwaar thema wordt een stuk lichter en interessanter met wat humor er in. En daarnaast wordt het voor jou ook leuker om te schrijven. Wees dus niet bang om grappig uit de hoek te komen en het geheel lichter te maken. Maar wees op je hoede: afhankelijk van je doelpubliek kan er al eens wat meer of minder humor. Stem ook dit af op je buyer persona.

Gebruik visuele ondersteuning

Schrijf je over een zwaar thema, dan kan je met een paar ingrepen het geheel een stuk lichter maken. Zorg bijvoorbeeld voor wat witruimte tussen alinea’s en titels. Zo wek je op zijn minst de indruk dat je blogpost luchtig is en vlot leest. Bovendien kunnen lezers dan makkelijker je tekst scannen. Het verhoogt sowieso de leesbaarheid van je tekst. En daar kan je alleen maar blij mee zijn.

Maar laat het daar niet bij: gebruik ook afbeeldingen om je claims te staven en je uitleg te onderbouwen. Als je veel cijfers hebt in je content, overweeg dan bijvoorbeeld om een grafiek toe te voegen. Heb je het over processen en complexe systemen, dan kan je schema’s gebruiken om je lezer visueel te helpen. Dit draagt allemaal bij aan het beter begrijpen van jouw content, en daar is het uiteindelijk toch om te doen, nietwaar?

Doe straffe uitspraken

Durf je claim te maken, al van bij het begin. Wij Vlamingen zijn veel te braaf, we mogen best wat harder op tafel slaan. En een titel zoals 'Krijg meer online leads' is echt wel te braaf. Zeg dan liever iets in de stijl van '8 keer meer leads online met deze tips'. Dat klinkt al veel interessanter. En het is daarom ook efficiënter. Zoek in je doorsnee content een stuk informatie dat er uit springt en bouw daar je verhaal rond. Je lezers zullen er van smullen.

 

Hou je hierbij niet enkel aan cijfertjes en feiten. Je kan ook een extreme mening verdedigen of heel controversieel uit de hoek komen rond een bepaald onderwerp. Wees niet bang voor eventuele reacties, dat is net goed. Het betekent dat je content gelezen wordt, dat mensen interageren met jou, en dat is precies waarvoor content marketing dient. Maar zorg er in elk geval wel voor dat je je feiten kent en dat je de andere kant van het verhaal kent.

Interview interessante mensen

Je kan ook een interview doen met interessante mensen. Ga bijvoorbeeld op zoek naar iemand met een zekere authoriteit in je sector. Ook als je dan een zwaar of saai thema behandelt, zullen lezers je content lezen. Ze willen immers weten wat die ene persoon er over denkt. Als het een boeiende spreker is, overweeg dan om een video te maken van het interview. Video content scoort sowieso een stuk beter dan geschreven content. Bovendien verrijk je je content in de breedte door inzichten van buitenaf. Ga in je netwerk op zoek naar experten over jouw onderwerp. Ze zullen graag bereid zijn om je te helpen, en zijzelf en hun fans gaan dan ook weer jouw content bekijken.

Herschrijf en verkort je content

Je eerste draft is vaak een rommelige versie. Teksten worden pas echt goed naarmate de schrijver elimineert, herschrijft, herstructureert en de tekst inkort. Zo maak je van een lange saaie tekst een samenhangend geheel dat vlot leest en interessant blijft tot het einde. Gebruik die tijd ook om de fouten er uit te halen, zowel schrijffouten als grammaticale miskleunen. Mensen ergeren zich aan die dingen, waardoor hun aandacht minder naar je content zelf gaat en meer naar die foutjes die er nog in zitten.

 

Onze ervaring is dat er een publiek is voor elk onderwerp. Ook in B2B wordt er tegenwoordig stevig op los geblogd. De kunst is om je onderwerp boeiend te maken voor de lezer die jij voor ogen hebt. We hopen dat je na het lezen van deze blog aan de slag kan en je eigen blog interessanter en boeiender kan maken. Wees geduldig: Rome is ook niet op één dag gebouwd. Ga aan de slag, test allerlei dingetjes, blijf schaven. Je zal zien dat je er resultaat mee zal boeken. Heb je vragen of wil je meer weten? Contacteer ons gerust voor een goed gesprek.

 

Meer informatie of een vrijblijvende afspraak maken?