Content marketing trends in 2018

“Consistent, original & addictive content is all the rage”. Het is een uitspraak van content marketing specialist Joe Pullizi. Wij gebruiken deze quote graag om het even te hebben over de content marketing trends in 2018.

Budgetten voor traditionele advertenties verschuiven naar content marketing van een hoog niveau. Enkele grote organisaties zoals Lego zijn daar zo straf in dat ze met de content zélf geld verdienen. 

Maar veel KMO's staan op dat vlak minder ver. Zij zijn vaak al tevreden als ze meer diensten of producten verkopen. Toch valt er heel wat te leren over het creëren en promoten van kwalitatieve content. Laat je niet verleiden tot het creëren van ongeïnspireerde infographics, niets zeggende vlogs en podcast of saaie en slecht geschreven blogposts. Investeer in unieke en consistente content, en je zal zien dat dat resultaat oplevert.

1 Overaanbod aan content

Steeds meer organisaties ontdekken de kracht van content marketing en gaan aan het bloggen. Daardoor ontstaat een overaanbod aan online content, door specialisten ook wel content shock genoemd. Daarom stellen veel marketeers zich deze vragen:

  • Loont het nog de moeite om content marketing in te zetten?
  • Hoe zorgen we voor content van goede kwaliteit?
  • Welke niche is interessant voor ons en hoe bereiken we die?
  • Hoe zorgen we er voor dat onze content opvalt in de massa?

Dagelijks worden er onwaarschijnlijk veel stukken content gepubliceerd, maar veel van die content behaalt te weinig resultaat. Laat je niet ontmoedigen en zorg er voor dat je beter doet dan je concurrenten.

content shock - Upperscore

 

2 Content promoten wordt moeilijker

Het wordt ook moeilijker om je content nog op een organische manier te promoten op Google en social media. Vooral als het gaat over Facebook wordt er nogal geklaagd dat het organisch bereik afneemt.

content promotie

Toch kan je nog steeds veel (potentiële) klanten bereiken. Steeds meer organisaties kiezen daarbij voor branded content. Daarbij produceren ze in samenwerking met mediabedrijven unieke en waardevolle content en kopen meteen ook het bereik dat ze nodig hebben. Remarketing en microtargetting zijn ook interessante manieren om content bij het juiste doelpubliek te brengen. Goede content kost tijd en geld, die wil je dan ook graag zoveel mogelijk laten zien. Kies dus voor slimme manieren om je content te promoten.

 
3 Kwaliteit in plaats van kwantiteit

Grote organisatie zetten steeds meer in op het creëren van content van topniveau. Mooie voorbeelden daarvan zijn Pepsi en Mondelez: zij besteden minder tijd en geld aan advertenties en meer aan kwalitatieve content. Volgens het Amerikaanse Content Marketing Institute zijn dat ook de voornaamste redenen waarom 60% van de B2B marketeers aangeeft dat hun content marketing strategie effectiever is dan het jaar voordien.

Als KMO beschik je uiteraard niet over dezelfde budgetten dan deze giganten. Velen denken vaak ten onrechte dat ze niet in staat zijn goede content te produceren en dat hun content er te weinig uit springt. Door meer op kwaliteit te focussen en minder op kwantiteit, zal de geproduceerde content stukken beter worden, waardoor die automatisch meer bekeken zal worden.

'Veel content' betekent niet hetzelfde als 'goede content'. Het is niet evident, maar wel haalbaar met de volgende tips:

  • Zet een professional in om je blogposts te schrijven. Ze hebben de kennis en ervaring in huis om kwaliteit te kunnen leveren.
  • Omring je met specialisten: huur bijvoorbeeld een SEO kenner in om je content te optimaliseren voor zoekmachines, en een social media expert voor het promoten van je content.

Leg jezelf niet de druk op om continue verse content de wereld in te schieten. Focus eerder op kwaliteit en je zal zien dat je daar meer mee bereikt.

content marketing uitdaging

4 Werk aan je content strategie

Het is belangrijk om een content strategie te hebben als je echt wil scoren met content marketing. Besteed dus zeker genoeg aandacht aan je strategie. Helaas zien we vaak dat daar het schoentje al wringt. Veel organisaties willen er gewoon meteen in vliegen zonder een duidelijk plan, en falen vervolgens op het vlak van content marketing. Veel organisaties zijn om welke reden dan ook niet in staat om te denken vanuit het standpunt van de klant, en zijn daardoor niet in staat hun content af te stemmen op dat wat klanten willen.

Om een goede content strategie te ontwikkelen, heb je data nodig. Verzamel dus de gegevens die je nodig hebt door bezoekers te bevragen. Alleen zij kunnen je immers vertellen wat ze zoeken, en wat ze dus van jou willen weten. Er zijn heel wat verschillende technieken waarmee je die data kan verzamelen. 

5 Video content

Het belang van video content zal ook in 2018 blijven toenemen. Daar wijzen de experts op, en eerlijk gezegd hoef je ook geen expert te zien om dat in te zien.

Video content maken is moeilijker en is duurder, maar het is wel waar gebruikers vandaag naar op zoek zijn. Het loont de moeite om de inspanningen te leveren en video's te maken. Denk maar aan de massa's video content die beschikbaar zijn op social media: unboxing video's, tutorials, clips, live streams en testimonials worden veel bekeken. Bewaar ze en integreer ze in je eigen website.

6 Facebook vs. YouTube

Vorig jaar kondigde Facebook aan dat er per dag 100 miljoen uur aan video content wordt bekeken op het platform. Dan gaat het enkel over native video, zonder Youtube video's dus. Facebook stimuleert enorm video content op het eigen platform, en dat loont want er is veel meer interactie. Video scoort beter dan afbeeldingen en tekst en mogen rekenen op het dubbele aan interacties. Steeds meer pagina's zetten dan ook voluit in op video content. 

Facebook innoveert ook op het vlak van video. Video's die langer zijn en ook langer bekeken worden, worden beloond met een betere positie in het nieuwsoverzicht. Verder is er ook picture in picture video, mid-rolls en de hervat-functie. 

7 Personalisatie

Volgens specialisten wordt content in 2018 nog beter afgestemd op de ontvanger. Aangezien we over steeds meer data beschikken, kunnen we de content daar ook steeds beter aan koppelen. Zo kunnen we content ook steeds relevanter maken. Een aantal bedrijven slaagt er in om één op één te communiceren met klanten en kan daardoor in hoge mate gepersonaliseerde content aanbieden. Hoe meer personalisatiemogelijkheden je hanteert, hoe hoger de ROI van je content. 

8 Artificial Intelligence

Steeds meer content creatie tools maken gebruik van artificial intelligence. We zijn nog niet zo ver dat computers helemaal zelfstandig content van hoge kwaliteit kunnen creëren, maar artificial intelligence ontwikkelt zich momenteel wel razendsnel. Op het valk van content optimalisatie zijn er al knappe tools beschikbaar. Acrolinx is daar een voorbeeld van. Wij kijken alvast uit naar de verdere ontwikkelingen op het vlak van artificial intelligence en de mogelijkheden die het met zich mee brengt.

Deze 8 trends hebben wij alvast met stip genoteerd. Content marketeers moeten anno 2018 zeker inspelen wat hun  doelgroep wil zien, horen en voelen. Het is hard werken is om effectie bereik en engagementte realiseren op een organische manier. Een perfect uitgekiende strategie en creativiteit zijn dan ook broodnodig om te scoren met content. Wil je meer weten over content marketing of er eindelijk werk van maken, dan kan je ons altijd contacteren voor een vrijblijvend intake gesprek.