Spring naar de inhoud

Bouw een kwalitatieve e-maillijst met deze 7 tips

Wat is een e-maillijst?

Het bouwen van een kwalitatieve e-maillijst is een essentieel onderdeel van je marketingactiviteiten. E-mails geven je namelijk de kans om rechtstreeks in contact te komen met je doelgroep en je boodschap te delen met de juiste mensen. 

Een e-maillijst bestaat dan ook uit relevante contacten uit je doelgroep die aangegeven hebben dat ze interesse hebben om communicatie van jou te ontvangen en specifiek toestemming gegeven hebben om hen te mailen. Sinds de ingang van de GDPR wetgeving op 25 mei 2018 is deze opt-in essentieel om aan e-mail marketing te kunnen doen.

Het aankopen van lijsten met contactgegevens is dan ook uit den boze. Bovendien heeft dit zeer weinig effect. Wanneer je mensen contacteert die nog nooit van jou en je bedrijf gehoord hebben, is de kans bijzonder klein dat ze op basis van cold e-mailing zullen ingaan op je aanbod. 

Naast opt-in moet er ook een opt-out mogelijkheid voorzien worden bij elke e-mail. Meestal wordt onderaan een e-mail een link voorzien om uit te schrijven. Op die manier heb je ongeveer 25% verloop van je database per jaar (bron: Hubspot). Je e-maillijst bouwen is dus geen eenmalige actie, maar een proces dat altijd blijft lopen.

Waarom e-mailmarketing?

E-mail lijkt misschien niet het meest moderne kanaal, maar is toch nog steeds zeer waardevol. De belangrijkste reden om in te zetten op e-mailmarketing is dat je zelf de volledige controle hebt over je data. Op social media ben je afhankelijk van het platform. Als dit besluit om ermee op te houden of je account wordt geblokkeerd of gehackt, heb je geen manier om je volgers nog te contacteren. Een eigen database is dan ook de beste remedie. 

Daarnaast bepaal je met e-mailmarketing zelf wie welke boodschap ontvangt, terwijl je op social media vaak afhankelijk bent van het algoritme. Hierdoor krijgt slechts een klein deel van je volgers je content te zien, zonder dat je kan controleren welk deel van je doelgroep je boodschap te zien krijgt. Dit laat bovendien weinig ruimte voor personalisatie, wat een essentieel onderdeel is in het leadnurturing proces. Wanneer je gebruik maakt van een CRM systeem als Hubspot heb je enorm veel mogelijkheden om je boodschap aan te passen aan de kenmerken en interesses van je doelgroep op basis van hun vorige interacties met je content.

Voorbereidend werk

Het lijkt misschien een banaal taakje om snel wat e-mailadressen te verzamelen en te beginnen mailen, maar er komt heel wat voorbereiding bij kijken. 

Ten eerste is het belangrijk dat je je doelgroep duidelijk gaat aflijnen. Wanneer je acties gaat ondernemen om e-mailadressen te bemachtigen is het belangrijk dat je de juiste mensen gaat targetten. Het doel is namelijk niet zo veel mogelijk e-mailadressen verzamelen, maar de juiste.

Het tweede element waar je rekening mee moet houden, is content. Want voor wat, hoort wat. Mensen delen niet zomaar hun contactgegevens. Je zal dus een soort ruilmiddel moeten voorzien om hen over de streep te trekken. De verschillende mogelijkheden lijsten we hieronder op.

Ten derde moet je er ook voor zorgen dat inschrijven makkelijk is. Zorg ervoor dat de formulieren die je gebruikt om data te capteren makkelijk te vinden zijn en vraag niet te veel informatie. Enkel het hoogstnoodzakelijke zoals het e-mailadres is in deze fase voldoende. Zodra je je prospect kan gaan contacteren, kan je verdere informatie zoals naam, bedrijf, functietitel gaan verzamelen via andere formulieren of progressive profiling.

Manieren om e-mailadressen te bemachtigen

Er zijn heel wat manieren om e-mailadressen te bemachtigen en je e-maillijst op te bouwen. We zetten er enkele op een rijtje.

  • Pop-up

    Een van de meest gebruikte manieren om e-mailadressen te verkrijgen is via een pop-up op je website. Pop-ups kan je laten verschijnen wanneer iemand de pagina dreigt te verlaten, wanneer iemand een bepaalde tijd op je pagina doorbrengt of wanneer iemand gescrold heeft door een bepaald percentage van de pagina. We raden aan om deze functionaliteiten zeker te gebruiken. Het vergroot namelijk je kansen op conversie. Wanneer de pop-up te vroeg verschijnt, heeft je bezoeker nog niet de kans gekregen om je content te gaan consumeren. De pop-up zal als vervelend ervaren worden en er zal geen conversie volgen.

  • Form op de website

    Naast pop-ups kan je ook een vast formulier op de website zetten. Bijvoorbeeld in je footer. Zoals reeds aangegeven, is het belangrijk om alleen het hoogstnodige te vragen in dit formulier zoals een e-mailadres. Bij een formulier gelinkt aan een leadmagnet, kan je iets meer informatie vragen zoals naam of bedrijf aangezien dit premium content is. Naast inputvelden voor contactgegevens, is het ook belangrijk om een opt-in vakje te voorzien waar je prospects toestemming kunnen geven om opgenomen te worden in jouw e-maillijst.

  • Als CTA onder je content
    Een CTA onder je content zoals een blog is enorm belangrijk. Je kan hierbij verwijzen naar soortgelijke content over het onderwerp of je kan je bezoeker aanzetten om zich in te schrijven en meer informatie te ontvangen. Wat hier essentieel is, is de kwaliteit van je content. Enkel relevante content met meerwaarde zal je doelgroep aansporen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of een verdiepend stuk content te gaan downloaden zoals een checklist, whitepaper, webinar recording…
  •  
  • Ads op social media

    Een ideale manier om nieuwe mensen naar je website te lokken, is via social media advertenties. Ook hier primeert relevantie. Een advertentie die enkel vraagt naar inschrijven voor je nieuwsbrief, zou kunnen werken als retargetting campagne, maar is geen goed idee voor mensen die jou nog helemaal niet kennen. Om hen warm te maken, ga je beter voor een advertentie die een specifiek stuk content in de kijker zet zoals een e-mail reeks, een cursus, een Ebook, een webinar of zelfs een quiz… Wanneer ze het formulier invullen heb je toestemming om hen e-mails te sturen.

  • Events

    Ook in de ‘echte wereld’ kunnen linken gemaakt worden met de digitale wereld. Een uitstekende manier om je e-maillijst verder uit te breiden, is live events. Dit kunnen events zijn die georganiseerd worden door sectorverenigingen, maar ook in eigen beheer. Het voordeel van events is dat je niet enkel een e-mailadres te pakken krijgt, maar ook een waardevolle conversatie kan voeren en rechtstreeks antwoord kan geven op vragen van je prospects.

  • Exclusiviteit

    Een vleugje exclusiviteit zorgt ervoor dat de interesse van je doelgroep extra getriggerd wordt. Dit kan via een formulier op je website waar je een cursus of Ebook aanbiedt exclusief voor subscribers, maar je kan dit ook via social media doen. Voor de officiële release van je lead magnet kan je een social post maken waar je je lead magnet alvast exclusief aanbiedt aan mensen die een comment plaatsen. Het voordeel is dat dergelijke posts een hoge mate van engagement genereren en het aantal views en comments heel snel kan oplopen. Op deze manier bereik je heel snel een groot publiek. In een privé berichtje kan je dan een e-mailadres vragen of de link naar een formulier doorsturen. Om dit repetitieve werk wat sneller te laten verlopen, kan je een automation tool zoals Phantombuster gebruiken.

  • E-mailhandtekening
    Deze tip lijkt misschien wat contradictorisch, maar is eigenlijk best logisch. In het licht van GDPR is het niet het toegelaten om je marketingcommunicatie op iedereen af te vuren. 1-op-1 communicatie is echter wel ok. We sturen dan ook dagelijks massaal veel e-mails uit naar mensen die misschien nog niet in onze e-maillijst zitten. Door een e-mail signature te gebruiken die aanspoort om je in te schrijven voor interessante tips & tricks in jouw vakgebied kan je je e-maillijst verder uitbouwen.

Op het eerste zicht lijkt je e-maillijst opbouwen misschien een detail. Maar eigenlijk is dit een van de belangrijkste tools om je business te laten groeien. Een groeiende database betekent namelijk een groeiend aantal leads. Een e-maillijst bouwen en onderhouden is dan ook geen eenmalige activiteit, maar een continu proces. Wanneer je bovenstaande tips combineert met sterke content ben je verzekerd van een instroom van nieuwe contacten op lange termijn.

Zin in meer marketing?

Leuk dat je onze marketing tips komt ontdekken! Heb je zin in meer? Schrijf je dan in voor de Upperscore Updates. We houden je graag op de hoogte van de laatste marketing trends, nieuwe features in je favoriete marketing tools, exclusieve uitnodigingen voor inspiratiesessies en nog veel meer!