Blijft Facebook relevant voor bedrijven in 2018?

Je hebt er zeker en vast wel al ergens over gehoord: Facebook gaat zijn algoritme voor het vertonen van berichten in je timeline wijzigen. Concreet wil het platform terug meer nadruk leggen op sociale interactie met andere Facebook gebruikers, en dat zijn vooral famillie en vrienden. Daarmee dreigen berichten van bedrijven terrein te moeten prijs geven. En daar zijn heel wat marketeers nogal ongerust over. Hoe moet je nu omgaan met die veranderingen? Moeten bedrijven nog iets doen op Facebook of kan je het platform maar beter links laten liggen? Blijft Facebook relevant voor bedrijven in 2018?

 

Blijft facebook relevant in 2018?

 

Zoals zo vaak denken mensen nogal snel in doemscenario's, maar dat is helemaal niet nodig. Ondanks dat dit een grote aanpassing is, betekent het voor bedrijven niet het einde van marketing op Facebook. We leggen je graag uit hoe je kan omgaan met de nieuwste veranderingen op het platform. Jouw doelpubliek hoeft ook in de toekomst niets te missen.

Facebook vandaag

Laten we beginnen met uit te leggen hoe je timeline vandaag werkt. Per gebruiker zijn er elke dag 100 updates beschikbaar. Maar daarvan worden er slechts 300 in je timeline getoond. Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen welke updates voorrang krijgen. Daarin spelen heel wat factoren een rol, waaronder:

  • het aantal gebruikers dat reageert, bijvoorbeeld met een like
  • het aantal mensen dat commentaar plaatst bij een update
  • het aantal mensen dat je update deelt

Wat mogen we verwachten?

Het nieuwe algoritme zal er voor zorgen dat updates van familie en vrienden meer voorrang krijgen. Ook berichten die een gesprek of interactie stimuleren zullen meer voorrang krijgen. Er zullen iets minder updates van bedrijven getoond worden. De berichten die toch in je timeline komen, zullen strenger beoordeeld worden dan voordien het geval was.

Eigenlijk is deze evolutie helemaal niet zo verwonderlijk: er waren al langer klachten van gebruikers dat heel wat publieke updates van bijvoorbeeld bedrijven helemaal niet zo interessant is maar wel andere relevantere updates van bijvoorbeeld familie op de achtergrond duwt. Facebook heeft naar die klachten geluisterd en er dus iets mee gedaan.

Betekent het dat Zuckerberg plots geen interesse meer heeft in het commerciële aspect van zijn platform? Absoluut niet. Hij heeft vooral heel goed begrepen dat al die individuele gebruikers essentieel zijn om Facebook commercieel interessant te houden. Als de gebruikers afhaken, zullen bedrijven dat ook gaan doen. De bedoeling is net om het aantal interacties te verhogen. En dat is voor jou als bedrijf op Facebook interessant om te weten. Bedrijven die al sterk focussen op het creëren van waardevolle relevante content, zullen in principe weinig verandering zien. Veel anderen zullen toch een tandje bij moeten steken. Hoe ga je best om met dit nieuwe algoritme?

Live video

Video blijft belangrijk op Facebook. Wel zal de inhoud belangrijker worden. Ga dus vooral voor video content waar jouw doelpubliek echt iets aan heeft. 
Als jouw fans je video's meerdere keren bekijken of jouw video content bewust gaan volgen, zal Facebook je daar voor belonen. Vooral live video zal goed scoren omdat de interactie met gebruikers van het platform daar tot 6 keer hoger ligt dan bij gewone video content. En die interactie is precies wat Facebook wil.

Kwantiteit in plaats van kwaliteit

In onze vorige blogpost over content marketing trends voor 2018 zeiden we het ook al: focus liever op kwaliteit dan op kwantiteit. Google spendeert daar ook al langer aandacht aan: waardevolle kwalitatieve content wordt ook door Google beter beloond. Voor Facebook geldt net hetzelfde. Relevante content die waardevol is voor je doelpubliek zal gemakkelijker zorgen voor conversaties en discussies. Opnieuw: dat is wat Facebook wil zien, en het zal je er ook voor belonen. 

Start een groep

blijft Facebook relevant voor bedrijven in 2018

Als je lid bent van een Facebook groep, dan heb je zeker opgemerkt dat daar heel wat spontane gesprekken en interacties ontstaan. Logisch: ze groeperen mensen met een gemeenschappelijke interesse. Groepen starten past dan ook volledig in de nieuwe Facebook strategie. Als jij ook een groep wil starten, hou dan rekenin

g met het volgende:

  • Ga voor een heel specifieke doelgroep
  • Vul een specifieke behoefte in voor de leden van die doelgroep
  • Creëer in die groep regelmatig waarde
  • Weersta de drang om daar constant promo te voeren
  • Stel duidelijke regels op en zorg dat ze nageleefd worden

Maak een goede landingspagina

Als je regelmatig een link naar je eigen website plaatst op Facebook, dan moet je ook zorgen voor een degelijke landingspagina. Hou rekening met de volgende regels:

  • Verwijs niet naar content die Facebook niet leuk vindt. Bijvoorbeeld: wapens, naaktfoto's en dergelijke
  • Verwijs enkel naar een pagina die inhoudelijk overeenkomt met je Facebookbericht
  • Zorg dat je website snel laadt
  • Zorg voor relevante en waardevolle content op je landingspagina
  • Link naar andere pagina's. Als je doelpubliek meerdere pagina's bekijkt zal dat je organisch bereik ten goede komen

Vergeet je andere kanalen niet

Het zal misschien even aanpassing vergen om jouw Facebook activiteiten optimaal af te stemmen op dat nieuwe algoritme. Of misschien ook niet. Vergeet hoe dan ook je andere kanalen niet. Besteed ook de nodige aandacht aan je website, uiteindelijk blijft dat het platform dat je volledig zelf in handen hebt. Gebruik je ook Twitter, Youtube of Instagram, verwaarloos dan zeker die kanalen ook niet. 

Wat met advertenties?

Adverteren op Facebook zal nauwelijks veranderen door dit nieuwe algoritme. Er zullen niet meer of minder advertenties getoond worden. Advertenties die rekening houden met deze nieuwe regels zullen wel betere resultaten opleveren.

Als je nu al op Facebook adverteert, raden we je aan om dat gewoon te blijven doen. De komende maanden moet je wel rekening houden met meer concurrentie van andere bedrijven op Facebook, dus zal je iets meer budget nodig hebben voor jouw advertenties.

Conclusie

Je mag er zeker van zijn dat ook in 2018 je doelgroep bereikbaar zal zijn op Facebook. Zoals zo vaak brengen nieuwe spelregels ook weer nieuwe opportuniteiten met zich mee. Het wordt moeilijker om er bovenuit te springen. Je zal dus wat creatiever moeten zijn om relevante en waardevolle content te creëren. Focus dus vooral op die kwaliteit, daarmee zal je het verschil maken.

Voor meer tips over content marketing raden we je aan om onze andere blogposts over content marketing te lezen. Heb je vragen over content marketing, dan horen we het graag!

Contacteer ons voor meer informatie of een vrijblijvend intake gesprek: