8 gratis social media tools die professionals ook gebruiken

Social media beheren voor je organisatie kost je tijd. Je moet posts schrijven op Facebook, tweeten, communiceren met je doelgroep, visuals maken, resultaten analyseren, bijsturen… die zaken kosten je tijd. En naarmate je meer kanalen inzet, kost het niet enkel meer tijd, maar wordt het ook ingewikkelder.

Gelukkig zijn er ook tools die je helpen om je tijd optimaal te besteden. En het leuke nieuws voor jou is: veel van die tools zijn gratis beschikbaar. Vaak is er een betalende versie voor wie met de basisfeatures niet genoeg heeft, maar in de meeste gevallen kom je al een heel eind ver met de gratis versie. Hieronder vind je 8 gratis social media tools die professionals ook gebruiken.

Buffer social media tool

Buffer

Met Buffer kan je heel eenvoudig op meerdere social media netwerken tegelijk publiceren, updates plannen en je posts spreiden in de tijd. Zo kan je bijvoorbeeld ‘s ochtends artikels bekijken die relevant zijn voor jou en ze dan aan je queue toevoegen, en er je eigen inzichten bij typen. Buffer verspreidt ze in de tijd over de social netwerken die je zelf kiest. Zo kan je dezelfde post op verschillende tijdstippen posten op verschillende netwerken, zodat je je doelgroep optimaal benadert.

Met de betalende versie kan je tot 100 posts inplannen in plaats van 10. En met de ‘teams & agencies’ versie kan je tot 2000 posts inplannen, teamleden aan je account toevoegen en krijg je toegang tot social analytics.

Canva social media tool

Canva

Bij je social media posts heb je ook visuals nodig. Veel marketeers spenderen uren aan hun zoektocht naar goeie relevante beelden. Gedaan daarmee! Met Canva maak je die gewoon zelf.

Canva werkt heel eenvoudig. Eerst kies je het formaat van je post: een Facebook cover, bericht, twitter afbeelding, etc. Dan kies je een template en kan je afbeeldingen, achtergronden en tekst toevoegen. Als je geen graficus bent, is Canva een stuk eenvoudiger in gebruik dan Photoshop.

Bit.ly

Bit.ly is een link shortener waarmee je lange ingewikkelde links omtovert tot een korte link. Het helpt je plaats besparen op Twitter, waar je maar 140 karakters krijgt om je ding te doen. En hoewel Twitter testen doet met 280 karakters, valt er nog steeds iets te zeggen voor kortere links.

Heel handig aan bit.ly zijn de statistieken die je er bij krijgt. Je krijgt daarmee een zicht op wanneer er precies op je link geklikt werd, waar je bezoekers vandaan komen, en wie je links deelt.

Bit.ly link shortener tool

Hootsuite

Met Hootsuite  kan je verschillende social media kanalen beheren. Je berichten publiceren, je inbox controleren, je timeline volgen of interageren met je volgers kan er allemaal. Alles is netjes in streams gegoten, wat het overzichtelijk maakt.

De gratis versie gaat tot 3 social profiles. In de pro versie kan je tot 10 profielen toevoegen, en krijg je extra features waaronder real time analytics en live chat support.

Crowdfire

Met Crowdfire kan je je monitoren wie jou recent is beginnen volgen, en nog belangrijker, wie jou ontvolgd heeft. Als je merkt dat enkele van je fans je zijn gaan ontvolgen, moet je ingrijpen.

Sinds kort kan je ook volgers van jouw concullega’s vinden die misschien ook in jouw content geïnteresseerd zijn. Zij zijn voor jou een bijzonder interessante doelgroep aangezien ze content liken die gelijkaardig is aan de jouwe. 

Crowdfire social media tool

Buzzsumo

Buzzsumo is niet gericht op je bestaande content, maar eerder op toekomstige content. Deze tool helpt je betere content te creëren, zodat de kans groter wordt dat die gelezen en gedeeld wordt. Via Buzzsumo kan je zoeken op keywords, topics en categorieën en krijg je daarbij voorbeelden te zien van content die goed scoort.

Daarnaast krijg je ook inzichten over de reden waarom je content het goed deed en over je influencers. Meer geavanceerde analytics zijn helaas enkel toegankelijk in de betalende versie.

Social Mention

Social Mention is één van de beste listening tools op de markt. Het analyseert op meer dan 100 social media websites data, en meet je invloed in 4 categorieën. Daarnaast toont het ook keywords, hashtags en sites die voor jou het meest relevant zijn. Social mention is volledig gratis te gebruiken.

social mention

Unsplash

Unsplash is niet echt een tool. Het is een platform waar je rechtenvrije afbeeldingen van hoge kwaliteit kan downloaden. En die afbeeldingen kan je dan zonder problemen gebruiken onder andere in je social media content. 

Ziezo, dit waren 9 gratis social media tools die professionals ook gebruiken. Gebruik jij er nog andere? Ben je benieuwd naar meer informatie over de tools in dit lijstje? Of heb je hulp nodig met je eigen social media activiteiten? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder.