8 redenen waarom je content marketing niet werkt

Zet jij in op content marketing maar levert het je niet op wat je er van hoopte? Wel, dan ben je zeker niet alleen. Heel wat organisaties doen hun best om content marketing in te zetten en op die manier meer bezoekers aan te trekken of leads te genereren. En hoe hard ze ook proberen, ze falen en hebben geen idee waarom juist.

De meeste bedrijven zetten content marketing in. 94% namelijk. En de meeste daarvan slagen er dus niet in om er iets uit te halen.

 

content marketing grafiek
Bron: Content marketing Institute

 

Slechts 9% van hen beweert efficiënt content marketing in te zetten. Pijnlijk weinig dus. De cijfers komen van Content Marketing Institute.

content marketing grafiek

 

 

Heel wat bedrijven die ons contacteren, zitten inderdaad in die situatie. Ze gaan aan de slag met content, maar ze halen er niks uit. En daar is een goede reden voor. In deze blogpost delen we met jou 8 redenen waarom je content marketing niet werkt.

 

Geen strategiegeen content marketing strategie

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar je zou er van versteld staan hoe weinig organisaties een strategie hebben. En net zoals je geen oorlog wint door lukraak maar wat te schieten, zo haal je ook geen resultaten met content marketing zonder strategie.

Een content marketing strategie kost je wat tijd en energie maar het loont absoluut. Weet je niet hoe er aan te beginnen? Kijk eens wat andere bedrijven doen, en neem over wat jij denkt dat voor jou ook zal werken. Kijk ook eens naar je concurrenten en leer er uit.

Lijkt het je toch te veel of te moeilijk om hiermee aan de slag te gaan? Zoek dan iemand anders in je organisatie of daarbuiten om dit voor jou op te pakken. Hoe je het ook doet, zorg dat je een strategie hebt. Uit dezelfde studies van Content Marketing Institute blijkt dat het merendeel van de bedrijven die succesvol content marketing inzetten een gedocumenteerde strategie hebben.

Niet klantgericht denken

Een andere vaak voorkomende reden waarom bedrijven falen in content marketing, is het negeren van de wil van de klant. Veel organisaties doen er geen onderzoek naar, of negeren de feedback die ze krijgen van klanten.

Het is natuurlijk veel eenvoudiger te vertrekken vanuit het eigen denken. Heel wat organisaties gaan teveel uit van hun eigen visie op een sector of een product, en benaderen hun klanten dan ook op die manier. Als jij je content niet afstemt op dat wat klanten echt willen, dan is het moeilijk om ze te bereiken. Zo zou het bijvoorbeeld goed kunnen dat je klanten vooral op zoek zijn naar een ecologisch verantwoordde wagen, terwijl jij focust op luxe of veiligheid. Als jouw ideale klant dat niet zoekt, zal je hem of haar daarmee ook niet bereiken via je online kanalen.

Het is dan ook ontzettend belangrijk te weten wat je klant wil. Door met buyer persona's te werken, kan je dat in kaart brengen. En zodra je daar een goed beeld op hebt, ben je in staat te denken vanuit het perspectief van je klant, en kan je je content pas echt afstemmen op wat hij of zij wil.

Klakkeloos kopiëren

Het is absoluut ok om eens te kijken hoe je concurrenten het aanpakken. Dat heet marktonderzoek, en iedereen doet het. Weten wat je concurrenten doen, is waarde volle informatie. Je kan bijvoorbeeld de website van je dichtste concurrenten bestuderen, of hun social media accounts bekijken.

Maar zomaar klakkeloos overnemen wat je concurrenten doen, is een slecht idee. Ook al heb je een gelijkaardig product of dienst, dan nog heb jij een andere organisatie en is de kans groot dat je content marketing anders moet aanpakken. Als uit je uitvoerige onderzoek blijkt dat je hetzelfde moet gaan doen als je concurrenten, dan moet je dat misschien doen. Maar de kans is bijna onbestaande dat dat het geval zal zijn.

Je klanten kiezen voor jou als leverancier om een specifieke reden, en die verschilt meestal heel erg van je competitie. Zoek dat uit en gebruik dat om unieke content te publiceren.

Te hoge verwachtingen

Maar al te vaak horen we mensen zeggen dat ze verwachten dat hun content viral gaat. En het bestaat: er zijn heel wat gekende voorbeelden daarvan. Maar het is niet de norm. Verre van zelfs.

Verwachten dat jouw content viral zal gaan, is echt niet realistisch. Laat je niet verleiden tot het definiëren van onrealistische verwachtingen. Uiteindelijk zal je die niet halen en je motivatie verliezen om verder op content marketing in te zetten. En dat zou jammer zijn, niet?

In plaats daarvan kan je best een aantal doelen vastleggen die voor jouw organisatie binnen jouw budget realistisch zijn. Kijk bijvoorbeeld naar zaken zoals:

  • aantal bezoekers op je website
  • brand awareness voor jouw brand
  • lead generatie
  • engagement
  • klantenbehoud
  • aantal verkopen
  • aantal volgers
  • etcetera

Maak je doelen ambitieus maar realistisch en geschikt voor jouw organisatie. Als je een restaurant hebt, is jouw doel wellicht niet om een half miljoen volgers te hebben op je Facebook pagina.

Geen of slechte content distributie

Heel veel organisaties steken al hun tijd en middelen in het creëren van content. Vaak zitten daar ook pareltjes tussen. Maar de distributie van die content laat dan te wensen over. En dat is bijzonder jammer, want wat heb jij aan content op je site die door niemand gelezen of bekeken wordt? Content creëren zonder die via allerlei kanalen tot bij je doelpubliek te brengen, is even effectief als gewoon helemaal geen content publiceren.

Maak dus niet die fout. Besteedt veel tijd aan het verdelen van je content via allerlei kanalen, waaronder social media en email marketing. Aangezien je nu WEL een strategie hebt, heb je dus ook vastgelegd welke kanalen voor jou belangrijk zijn. Zet die dus zeker in. Content kan nooit succesvol zijn als niemand er naar kijkt. En wees consistent. Het heeft weinig zin om een maand lang elke dag iets te posten om dan 3 maanden niks te doen.

Geen oog voor kwaliteit

Als je dan toch content marketing gaat inzetten, doe het dan ineens goed. Saaie content brengt je geen stap dichter, en foute of irrelevante content al helemaal niet.

By the way: ja, het is WEL mogelijk om leuke content te creëren voor eender welke sector. Lees deze blogpost over hoe je ook in 'saaie' sectoren met content aan de slag gaat.

Zorg er voor dat je content in de eerste plaats relevant is voor je doelpubliek. En maak dat jouw aanpak of je kijk op het thema uniek is. Daarmee trek je mensen aan en overtuig je ze om je content te lezen.

Maar dat alleen is niet genoeg. Als jouw content vol schrijffouten staat, of je tekst is te klein om te lezen, dan zal je content ook geen succes hebben. Zorg voor genoeg witruimte en een lettertype dat het leesgemak bevordert. En laat het nalezen door iemand uit je doelpubliek. Die persoon kan je feedback geven zodat jij de moeilijk te begrijpen passages kan aanpassen alvorens je je content op het publiek los laat.

Het verkeerde doelpubliek

Het is ook nodig vooraf te weten wie jouw ideale klanten zijn. Teveel organisaties maken content voor mensen die niet in hen geïnteresseerd zijn. Ook als je je tone of voice op hen afstemt, zijn ze echt niet geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.

Zorg dat je weet welke vragen zij stellen, welke noden ze hebben. Jouw content moet daar een antwoord op bieden. Als je dat niet weet, is het onmogelijk je content af te stemmen op je doelpubliek.

Welke mensen wi je bereiken via welke kanalen? En hoe communiceren ze met jou en je organisatie? Als je daar geen idee van hebt, is het moeilijk om je doelpubliek via de juiste kanalen en op de juiste manier te bereiken.

Zorg dus dat je het juiste doelpubliek aanspreekt. Hiervoor kan je buyer persona's gebruiken.

Je analytics negeren

Ik snap het maar al te goed: analytics is niet meteen je favoriete onderdeel van je takenpakket. Maar ik zou het toch doen als ik jou was. Hoe kan je succesvol zijn als je niet meet of je inspanningen hun doel bereiken? Het is belangrijk niet alleen doelstellingen te formuleren, maar ook te meten in welke mate je je doelstellingen hebt bereikt.

Door je cijfers grondig te bekijken, kom je veel te weten over je doelpubliek, over hoe je campagnes het doen en over welke content wel of niet populair is. Doe je er niks mee, dan zal je content nooit zijn volle potentieel bereiken.

content marketing analytics

 

Zorg er ook voor dat je genoeg metrics opneemt in je analyse. Het aantal unieke bezoekers op je site is een belangrijk getal, maar het mag zeker niet het enige zijn. Vergeet niet om ook andere interessante metrics van je website mee te nemen, evenals je social media en email marketing campagnes. Ook daar valt veel uit te halen.

Zodra je een goed beeld hebt van alle metrics die voor jou belangrijk zijn, kan je je succes meten. En dan ben je ook in staat bij te sturen waar het nodig is.

 

Zoals je ziet zijn wel wat dingen die je fout kan doen als je met content marketing start. Gelukkig is het ook allemaal vrij eenvoudig op te lossen. Ontzettend veel organisaties gebruiken content marketing, en terecht. Maar doe het dan meteen goed. Onthou vooral dat content marketing meer is dan gewoon een blogpost publiceren. Je hebt een strategie nodig en je moet er voor zorgen dat mensen je content vinden. Wees vooral geduldig, leer continue bij en stuur bij waar nodig. Uiteindelijk zal je met de nodige inspanningen zeker resultaat halen. Wil je meer weten? Contacteer ons gerust!

Download ons ebook!

Wil jij zelf aan de slag met je content marketing strategie? Download nu onze whitepaper!

  • Krijg meer bezoekers op je website
  • Trek meer leads aan
  • Bouw aan je merk
  • Overtuig meer klanten
  • Versterk je online aanwezigheid