7 manieren om blog topics te vinden als je even geen inspiratie hebt

7 manieren om blog topics te vinden als je even geen inspiratie hebt

 

Het is weer zover: tijd voor een nieuwe blogpost. Maar... je zit zonder ideeën. Su-per-vervelend!

Je had wel een topic in gedachten, maar bij nader inzicht had je daar 3 maanden geleden al over geschreven. Je schuifje met blog topics is leeg. En het lijkt alsof je elk topic al wel eens hebt beschreven.

Hoe harder je probeert om je content kalender te vullen met interessante topics, hoe groter het probleem wordt. En het ergste van al is dat je lezers een bepaalde consistentie verwachten, dat heb je ze immers in het verleden beloofd.

De bron lijkt zo stilaan opgedroogd.

Het is eenvoudig: geen blog posts = geen trafiek naar je site = geen business.

De vraag die dan rijst is: wat kan je doen om het tij te doen keren?

Content marketing is een schitterende manier om business te genereren online. Maar zonder blog topics wordt het bijzonder lastig om je inspanningen vol te houden.

Vooraleer je je laptop door de ruit gooit: er valt iets aan te doen. We learned the hard way.

We delen graag met jou 7 manieren om blog topics te vinden als je even geen inspiratie hebt.

Vraag het aan je lezers

Waarschijnlijk de eenvoudigste van allemaal: vraag het simpelweg aan je lezers.

Vraag het aan je bestaande klanten.

Zij weten immers beter dan wie dan ook welke content ze belangrijk vinden en waar je ze mee kan helpen. Want content marketing gaat nog steeds over het aanbieden van relevante content.

Alleen, stel niet zomaar de vraag: 'welke blog topics zou je interessant vinden?'

De kans is groot dat je lezers daar niet zomaar op kunnen antwoorden. Stel gerichtere vragen.

Als jouw doelpubliek bestaat uit managers en CEO's van e-commerce bedrijven, vraag dan bijvoorbeeld: 'Welk product verkoop je het meest online?'. Of: 'Wat is de meest voorkomende klacht van online shoppers?'

Die vragen leveren je nuttigere informatie op en je hebt meteen een blog topic te pakken.

Vragen en discussies op forums

Wellicht bestaat er ergens wel een forum over jouw vakgebied. Er bestaan er voor wielertoeristen, fotografie, DJ's, noem maar op.

Heel wat mensen komen op die forums af om er hun prangende vragen te stellen.

Wat ik zo geweldig vind aan die forums, is dat je er geweldig veel informatie vind rond 1 thema. Zoveel content van zoveel gepassioneerde mensen, dat levert je een schat aan blog topics op.

Deze stappen doorlopen we zelf wanneer we topics zoeken op forums:

  1. Maak een account aan (hoef je uiteraard maar 1 keer te doen)
  2. Maak een lijstje van trefwoorden voor jouw niche
  3. Gebruik die zoektermen in de zoekfunctie op het forum, of ga subcategorieën op het forum af als ze gelinkt zijn aan jouw trefwoorden
  4. Bekijk de antwoorden en discussies en boem, je hebt meteen enkele mogelijke onderwerpen

Ebooks uit jouw niche

Zelf ben ik nogal fan van whitepapers en ebooks. En dan bedoel ik niet 'Boekhouden voor dummies' of zo, maar wel goed geschreven content die waarde biedt aan de lezer.

Tegenwoordig worden er heel wat whitepapers en ebooks aangeboden over allerlei thema's. Zoek er een aantal op uit jouw niche.

Dergelijke content bevat heel wat informatie en het is bijna onmogelijk om er niks van op te steken. Wij gebruiken een simpel proces van 4 stappen om daar ideetjes voor blog topics uit te halen:

  1. Zoek populaire ebooks of whitepapers uit jouw niche, bijvoorbeeld op bol.com
  2. Bekijk de inhoudstafel
  3. Maak een lijstje van topics die er in besproken worden
  4. Bepaal vanuit welke unieke hoek jij die topics bekijk en schrijf daar over

Zo heb je al snel een lijst van blog topics bij elkaar gesprokkeld waar je even zoet mee bent.

Doe het tegengestelde van jouw concullega's

De kans is groot dat jij niet de enige bent in jouw sector die blogt. Zoveel organisaties zetten content in.

Dan zijn een aantal topics al beschreven door anderen, maar dat hoeft niet per se een ramp te zijn.

Om dan met je content op te vallen, moet je anders zijn, en dat doe je door het tegengestelde te doen.

In plaats van te schrijven over '10 manieren om rijk te worden' kan je misschien schrijven over '10 manieren waarop je nooit rijk zal worden'.

Zo krijgen je lezers interessante en relevante content met een uniek perspectief, en daar word jij alleen maar beter van.

Groepen op social media

Net zoals heel veel mensen werd ik lid van groepen op Facebook of LinkedIn omdat anderen mij uitnodigden. Vaak waren die groepen ook wel relevant.

Toch deed ik er te weinig mee in het begin. Ik nam niet deel aan discussies en startte zelf ook niks.

Af en toe zie je dan toch een post verschijnen die je interesseert. Zo merkte ik op dat er heel wat mensen zijn met vragen in die groepen, dat ik daar mensen mee verder kon helpen.

Je ziet er bovendien regelmatig dezelfde vragen terug komen.

Zo kreeg ik regelmatig ideeën voor blog topics. Ik maakte een lijst van topics op basis van de vragen die in die groepen werden gesteld. Het voordeel daarvan was:

  • Ik haalde er veel blog topics uit en mijn content kalender was goed gevuld.
  • Ik kreeg inzicht in de onderwerpen waar mijn doelpubliek over wilde lezen.

Deze 4 stappen kan je volgen als je ideetjes wil opdoen op social media:

  1. Bepaal op welk platform je aanwezig wil zijn
  2. Zoek naar groepen die relevant zijn voor jouw bedrijf en jouw sector
  3. Zoek trefwoorden die voor jou relevant zijn
  4. Ga door de conversaties in die groepen om interessante blog topics te vinden

 

Facebook group question

Commentaren op bestaande blogposts

Wil je op de hoogte blijven van nieuws en trends in jouw sector, dan kan je ook de belangrijkste blogs in jouw sector gaan volgen. Als je al even bezig bent, ken je er wellicht wel een paar.

De grote blogs die massa's lezers aantrekken, krijgen ook redelijk wat commentaren op de blogposts die ze publiceren.

Waarschijnlijk lijkt hun doelpubliek sterk op het jouwe, of zijn er alleszins belangrijke overlappingen. Dat betekent dat hun commentaren en vragen op blogposts vaak ook relevant zijn voor jou, en dus waardevolle input voor je volgende blog topic kunnen zijn.

  1. Ga op zoek naar blogs over jouw sector, of gebruik diegene die je eventueel al volgt
  2. Lees recente blog posts die relevant zijn voor jou, en ga door de comments onderaan
  3. Gebruik die commentaren en vragen waar jij over zou kunnen schrijven

Vraag het op Quora

Ben je net als ik iemand die graag veel leert en die veel vragen stelt? Misschien heb je dan al van Quora gehoord.

Quora is een online platform waar je vragen kan stellen over zowat alles. En waar je van experts vaak het antwoord op je vragen krijgt, meestal van mensen die je helemaal niet kent.

Hoe ga je nu te werk op dit platform om blog topics te vinden voor jouw business?

Deze 5 stappen hanteren wij zelf:

  1. Maak een lijst van trefwoorden of onderwerpen voor jouw sector
  2. Gebruik elk van die trefwoorden in de zoekfunctie op Quora
  3. Bekijk de discussies en conversaties die je dan te zien krijgt
  4. Markeer die delen van de conversaties waar jij over zou kunnen schrijven
  5. Schrijf daar content over

7 manieren om blog topics te vinden

 

Dit is wat wij zelf regelmatig doen om onze content kalender te vullen met nieuwe topics.

En misschien heb je zelf ook nog wel ideetjes om nieuwe topics te vinden. Voor ons werkt het alleszins prima.

We nodigen je uit om aan de slag te gaan met deze 7 manieren om blog topics te vinden als je even geen inspiratie hebt. Wedden dat je al snel je content kalender gevuld krijgt voor de volgende maanden.

By the way: gebruik ook zeker die content kalender, zodat je al die blog topics van tevoren kan inplannen. Zo heb je minder last van tijdsdruk op het laatste moment.

Heb je verder nog vragen over content marketing, bloggen, digitale marketing in het algemeen, of wat Upperscore voor jou kan betekenen? Aarzel niet en contacteer ons voor een leuke babbel.

 

Meer informatie of een afspraak maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *