6 veel gemaakte fouten bij Facebook advertising

Ben jij ook van plan om te adverteren op Facebook? Prima idee! Maar zoals met zoveel dingen des levens, worden daar al eens fouten gemaakt die jouw campagne geen deugd doen. Facebook advertenties zijn hot. En dat is helemaal normaal: je kan je bereik er gevoelig mee vergroten, je naamsbekendheid laten groeien en meer nieuwe klanten aantrekken. Facebook laat je toe eenvoudig nieuwe leads te genereren.

Maar niet iedereen haalt er het volle potentieel uit. Veel organisaties maken fouten waardoor het verhoopte succes achterblijft en mensen ontgoocheld zijn. En dat vinden we jammer, want Facebook is echt wel een krachtig marketing kanaal. Daarom delen we graag deze week 6 veel gemaakte fouten bij Facebook advertising.

Facebook advertising

Er zonder plan in vliegen

Bij Upperscore vinden we het een absolute must om een plan te hebben. Niet enkel voor Facebook advertising trouwens. Zonder een doordacht plan is de kans groot dat het een verspilling van tijd en geld is.

Eerst en vooral moet je bepalen wat je precies wil bereiken met Facebook advertising. Je weet in principe al wie je doelgroep is, maar het is ook belangrijk om te weten wat jij van hen verwacht. Facebook advertising is immers net als zoveel kanalen een middel om een doel te bereiken. Bepaal wat dat doel is, en hoe dat hele proces in elkaar zit. Toegegeven, dat kost je wat tijd. Maar zie het als een investering: je zorgt er zo voor dat je budget voor Facebook advertising optimaal rendeert.

Een plan is ook nodig om te kunnen meten wat de impact was. Als je niet weet wat je doelstelling was, kan je ook niet meten of je die bereikt hebt.

Je hebt er geen tijd voor

Of beter gezegd: je maakt er geen tijd voor. We haalden het al even aan: Facebook advertising kost tijd. Als je er geen tijd voor hebt of maakt, betekent dat eenvoudigweg dat je prioriteiten elders liggen of dat je niet echt aan Facebook advertising wil doen.

Eens je besloten hebt om echt te gaan adverteren op Facebook, moet je er ook echt mee bezig zijn. Je kan dan zelf tijd maken en zelf je Facebook advertenties beheren. Het is geen brain surgery maar je moet wel weten wat je doet. En het zal je tijd gaan kosten, dus moet je daar ook tijd voor vrij maken. Lukt dat echt niet, dan kan je het ook uitbesteden aan freelancers of bedrijven zoals Upperscore uiteraard.

Adverteren zonder kennis

Effectief adverteren is moeilijk zonder kennis van zaken. Wil je het meeste halen uit elke advertentie, zorg er dan voor dat je goed weet hoe Facebook advertising werkt. Een bericht promoten is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een advertentie. Toch blijven veel mensen die fout maken en worden er veel berichten gepromoot zonder dat dat iets oplevert, met teleurgestelde adverteerders tot gevolgd.

Of je nu zelf gaat adverteren of freelancers die opdracht geeft: zorg er voor dat je goed weet hoe heel die handel werkt. Zo stel je jezelf in staat om je budget optimaal in te zetten en ECHT resultaten te boeken.

Niet durven investeren

Als je nieuwe leads wil of aan je naamsbekendheid wil werken, moet je ook bereid zijn daarin te investeren. Hoe budgetvriendelijk een Facebook advertentie ook mag zijn, met een enkele campagne van 25 Euro kom je er niet. Je zal regelmatig moeten adverteren om echt vooruitgang te boeken. Facebook advertising is geen wondermiddeltje, maar met een goed plan en de nodige investeringen boek je wel echt resultaten. Dus durf er ook voor te gaan en investeer.

Niet (genoeg) of verkeerd targetten

Vaak zie je advertenties op facebook die niet getarget zijn en dus voor (bijna) iedereen bedoeld zijn. Die advertenties bereiken wel delen van je doelpubliek, maar het kost je een pak meer om diezelfde mensen te bereiken dan met goed getargette advertenties. Bovendien ben je dan niet relevant voor een heel pak mensen. Die zullen dat niet appreciëren, en zullen daarna moeilijker te overtuigen zijn dan wanneer ze je advertentie niet hadden gezien. Eenheidsworst serveren werkt echt niet.

Een groter probleem zijn verkeerd getargette advertenties. Stel je voor dat je als Vlaming advertenties in het Frans of Chinees te zien krijgt. Die lees je niet helemaal en je maakt meteen de bedenking dat het bedrijf in kwestie in de fout gegaan is door een verkeerde advertentie te sturen.

Vergeten te meten

Deze fout wordt ook buiten Facebook advertising continu gemaakt. En we begrijpen het absoluut: marketeers hebben vaak echt weinig tijd. En in die tijd moet je een plan maken, de copy schrijven en visuals ontwikkelen, noem maar op. Meten of een advertentie zijn doel bereikt heeft, wordt vaak overgeslagen wegens tijdsgebrek. Toch loont het de moeite om dat wel te doen. Met de inzichten die je daar uit haalt, kan je je volgende campagnes verbeteren en dus meer bereiken of de kosten van je advertenties verlagen.

Dit waren de 6 veel gemaakte fouten bij Facebook advertising die we graag met je delen. Uiteraard zijn er nog heel wat andere fouten die je absoluut moet vermijden. Laat je alleszins niet afschrikken en ga aan de slag met Facebook advertising. Met de nodige kennis en een beetje budget zal je zeker resultaat boeken. Wil je meer weten over Facebook advertising? Laat het ons weten, wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.