In 6 stappen naar succesvolle storytelling

Op zowat elk evenement, digitaal of fysiek, waar ik was, hoorde ik minstens één spreker. Vaak waren die sprekers het vermelden niet eens waard: ze waren saai, hadden niets te vertellen of sloegen je van start tot finish om de oren met cijfers en feitjes, alsof ze de tabel van Mendeljev luidop citeerden. Zulke sprekers vergeet ik doorgaans nog voor ik terug in de wagen zit onderweg naar huis.

Maar af en toe heb je een spreker die boeit van de eerste tot de laatste seconde, aan wiens lippen je hangt en van wie je graag nog veel meer wil horen. Met wie je nadien wil napraten en selfies maken. Ze zijn schaars, en ze hebben één ding zeker gemeen: ze vertellen verhalen. We hebben heel wat verhalenvertellers bezig gezien en gehoord. Het belang van storytelling schetsten we eerder al. Hier zijn 6 stappen naar succesvolle storytelling die je van succesvolle storytellers kan leren.

Ken je doelgroep

Ooit zag ik een spreker die met bijzonder veel passie sprak over zijn vak: een financieel expert die corporates helpt met complexe financiële zaken. Het enthousiasme waarmee hij zijn ding deed is mij altijd bijgebleven. Maar dat enthousiasme ging helaas gepaard met een heel fout idee van de doelgroep.

De spreker in kwestie had duidelijk het idee dat zijn publiek bestond uit allemaal mensen die zelf heel wat financiële bagage hadden. Maar in realiteit waren het vooral startups en freelancers. Het merendeel kon met moeite de simpelste balansen lezen. Zoals ikzelf trouwens.

Dan ben je je doelgroep al heel snel kwijt in je verhaal, en dat is ook precies wat toen gebeurde. Stem je verhaal dus af op je doelgroep, zodat ze het punt dat je wil maken ook effectief begrijpen. Deze stap is belangrijk: hier bepaal je hoe lang je verhaal wordt, en welke taal en woorden je best kiest. 

Connecteer met je doelgroep

Wil je mensen overtuigen van je ideeën, diensten of producten, dan moet je met hen kunnen connecteren. Dat is sowieso makkelijker gezegd dan gedaan, en zeker als je je doelgroep niet kan zien. En ja, ook online geldt dat. 

Toch is connecteren best wel mogelijk. Je lezer, toehoorder of kijker geeft jou zijn of haar tijd, en in ruil willen ze iets terug. Een Voor een B2B blog kan dat bijvoorbeeld inspiratie zijn over hoe ze een probleem kunnen oplossen, meer inzicht in trends die voor hun bedrijf relevant zijn, noem maar op. Laat ze nadenken, wek hun nieuwsgierigheid met een quote, statistieken, beelden, iets relevants dat hen aan het denken zet. Connecteren kan ook betekenen dat je je doelgroep entertaint met luchtige content, of ze vertrouwen krijgen. 

Wees dus niet zoals die docent van de unief die ik ooit had, die gewoon slides afdreunde en zijn doelgroep zelfs niet aankeek, laat staan dat hij de interactie op zocht. Het resultaat daarvan was nul connectie en complete desinteresse bij de doelgroep.

Aan het einde van je blogbericht moet een lezer er iets uit gehaald hebben en liefst ook zin hebben in meer van jouw organisatie. Dan heb je een connectie met ze opgebouwd.

 

Weet welk doel je wil bereiken met je verhaal

Het is intussen een natuurlijke reflex geworden bij Upperscore: vragen wat het doel is vooraleer we concrete acties bepalen. Want wat is het nut van zomaar wat marketing acties opzetten in het wilde weg, als je geen doel voor ogen hebt?

Zo gaat dat ook met storytelling. Alle verhalen die je vertelt met je organisatie hebben een doel, en die doelen kunnen heel divers zijn. Bepaal dus vooraf het einde van je verhaal, en bouw je verhaallijn op naar dat doel toe. Weet precies vooraf welk punt je wil maken. Daarna bouw jij je verhaal op met een aantal elementen die dat punt helpen maken.

Je kan zeker ook andersom te werk gaan. En soms zal dat ook werken. Maar meestal krijg je een verhaal met te weinig samenhang, magere argumenten en geen duidelijke boodschap.

Ondersteun je verhaal met beelden en feitjes

Net zoals je bij presentaties gebruik maakt van lichaamstaal, powerpoints of muziek, kan je ook in je eigen verhalen gebruik maken van ondersteunend materiaal.

Je kan bijvoorbeeld grafieken gebruiken om evoluties of trends visueel duidelijk te maken. De boodschap die jij wil meegeven in je verhaal, zal zo nog sterker over komen. Of je kan ook inspirerende quotes of foto’s gebruiken om je punt kracht bij te zetten.

Wil je feiten en cijfers verwerken in je verhaal, zorg er dan wel voor dat ze kloppen. Anders bereik je precies het omgekeerde effect en ben jij je geloofwaardigheid kwijt. Een beetje research vooraf is dus zeker op zijn plaats. Zelf doe ik dat trouwens bij elke blogpost. Want uiteindelijk staat het internet eivol informatie, en heel wat daarvan is tegenstrijdig. Ga dus ook bronnen na. Het is wat werk, maar het loont absoluut in de vorm van een beter en juister verhaal, dat mensen overtuigt.

Maak het relevant en specifiek

Als je je doelgroep goed genoeg kent, weet je waar ze wakker van liggen en waarvan niet. Dan weet je welke content ze verkiezen. Speel daar op in. Maak je verhaal relevant voor je lezer. Dat betekent niet alleen welk soort verhaal je gaat vertellen, maar ook via welk kanaal, welke punchline je wil brengen en welk soort visuals je nodig hebt ter ondersteuning. Hoe relevanter je bent voor je doelgroep, hoe groter de impact van jouw content.

Maar wees daarnaast ook specifiek genoeg. Ook al ben je hyperrelevant, als jij te vaag blijft zal je boodschap ook niet landen. Gebruik details, omkader je verhaal goed en geef voorbeelden. Zo zorg je er voor dat je lezer zich gemakkelijker herkent in je verhaal, en zich dus ook meer aangesproken voelt.

Gebruik spanning in je storytelling

Laat je verhaal niet saai zijn. Je lezer haalt gegarandeert het einde niet, en leert dus ook niet dat ene punt dat jij zo graag wilde maken. Maak het dus boeiend. En dat doe je echt niet alleen met wat cijfers en een leuke visual hier en daar.

Maak doorheen je verhaal gebruik van spanning. Dat kan je doen door de held van je verhaal een missie te geven, of door een tegenstander in het leven te roepen. Je kan je verhaal ook starten met een onverwachte, gekke of aangrijpende situatie. Je lezer wil weten hoe de held van je verhaal daar uit zal geraken.

Je kan je verhaal ook wat spannender maken door wat clichés over boord te gooien, of door de controverse op te zoeken. Je lezer weet zelf ook wel dat alles niet zwart wit is, maar door af en toe eens controversieel te zijn wek je wel emoties op bij je lezers, die ze graag willen oplossen.

Je zal ons nooit horen zeggen dat storytelling gemakkelijk is. Maar als jij er in slaagt om je verhalen op de juiste manier te vertellen, zalop de juiste manier verteld hebben ze een immense impact. Veel succes alvast, wij staan te popelen om al dat storytelling geweld in de praktijk te zien!

Content marketing inzetten?

Een content marketing strategie, hoe begin je daar aan? download onze whitepaper en lees er alles over!