6 redenen voor een content marketing strategie

Wanneer we voor een klant aan de slag gaan, krijgen we steevast de vraag: “Waarom hebben wij eigenlijk een content marketing strategie nodig?” En steevast verbaast het ons dat we überhaupt die vraag krijgen. Anno 2017 zou je verwachten dat de meeste bedrijven wel weten waarom. Niet dus. En het antwoord is eigenlijk bijzonder eenvoudig: je hebt een content strategie nodig omdat je niet zomaar zonder nadenken content online wil gooien.

Maar er zijn nog meer redenen te bedenken waarom jouw organisatie een content marketing strategie nodig heeft.

Waarom heb je een content marketing strategie nodig?

Er zijn twee belangrijke partijen die maken dat jij een strategie nodig hebt. Enerzijds is er je doelpubliek, anderzijds jouw onderneming. Voor beide geven we je drie redenen mee waarom je een content marketing strategie nodig hebt.

content marketing strategie

Voor je doelgroep

Je wil het juiste verhaal vertellen

Wanneer je naar buiten komt met content, wil je er natuurlijk zeker van zijn dat het de juiste content is. Je moet dus begrijpen op welk doelpubliek je je richt, en welk verhaal daar het beste bij past. Het verkeerde verhaal tellen betekent een slechte ervaring voor je doelpubliek, en dat wil je absoluut vermijden. Elke goeie content strategie houdt in dat je dat juiste verhaal vindt, en dat je je er ook aan houdt.

Je wil ze contacteren op het ideale moment

Je potentiële klanten zijn niet altijd klaar voor jou en de content die je brengt. Iedereen kijkt anders naar hetzelfde, en iedereen doet dat op een ander tempo. Dat betekent dat iemand zich in jouw sales funnel kan bevinden in een fase waarin je ze nog niet hoeft te contacteren. Als je een goeie content strategie hebt, stelt die jou in staat om het goeie moment te kiezen om potentiële klanten te contacteren. Het zal je ook helpen te bepalen welk type content het best past bij welk deel van je sales funnel.

Je wil potentiële klanten doorheen je funnel begeleiden

Wanneer je je doelgroep in je sales funnel hebt, wil je ze er natuurlijk doorheen begeleiden zodat ze ook effectief klanten worden. Je begeleidt ze van bewustwordingsfase naar beslissingsfase. Een goeie content strategie betekent niet alleen dat je de juiste content hebt voor elke fase in de funnel, maar ook dat je elke fase goed begrijpt en de beweegredenen van je potentiële klanten ook goed begrijpt.

Voor je business

Je wil je verhaal helder vertellen

Als onderneming heb jij een verhaal te vertellen. En dat gaat lang niet altijd over je producten of diensten. Een verhaal vertellen betekent dat je je doelpubliek op een bepaalde manier raakt. En de manier waarop je ze raakt bepaalt hoe ze jouw bedrijf gaan percipiëren. Je wil er dus voor zorgen dat je het juiste verhaal vertelt, en dat ze een positieve indruk van je onderneming krijgen. Een goeie content strategie vertelt jouw verhaal zoals het hoort omdat je elk aspect ervan begrijpt.

Iedereen aan boord krijgen

De meeste content marketing strategieën falen al voordat er content gecreëerd of gepromoot is. En dat is omdat ze nooit de meeting verlaten waar over diezelfde content beslist is. Als je content marketing inspanningen niet gealigneerd zijn met je business, zal je hoogstwaarschijnlijk falen. Zorg er dus voor dat iedereen in je team weet wat content marketing is, en wat de strategie van je onderneming is. Je content marketing strategie bezorgt je dan een houvast: je kan gaandeweg checken of je content marketing inspanningen nog steeds overeenstemmen met de strategie van je onderneming.

Doen wat nodig is

Je content strategie biedt je ook een houvast telkens wanneer er content wordt gecreëerd die niet in lijn is met je doelstellingen. Of wanneer je iets mist. Vaak vergeten ondernemingen en hun medewerkers waarom ze bepaalde dingen doen. Je content marketing strategie dient dan als naslagwerk voor elk stuk content: past het binnen de strategie? Indien niet, laat het dan vallen.

Uiteraard zijn er nog veel meer redenen voor het creëren van een content marketing strategie. In elk geval zien we deze heel vaak terugkomen, en gelden ze voor alle ondernemingen waar we zelf al mee werkten. Wil je meer weten over content strategie, of doe je graag een beroep op onze expertise, laat het ons dan zeker weten!

Een content marketing strategie in 10 stappen

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten
Whitepaper