6 redenen waarom jij een content kalender nodig hebt

Het begin van een nieuw jaar is de ideale periode om nieuwe plannen te smeden voor jouw bedrijf. En bij nieuwe plannen hoort ook content marketing. Dat is vandaag immers DE manier bij uitstek om jouw doelpubliek kennis te laten maken met je merk en wat je verkoopt. En bij een content plan hoort natuurlijk een content kalender.

Ongeveer 1 op de 10 bedrijven gebruikt content marketing. En ongeveer drie kwart van alle B2B marketers wil zijn content marketing inspanningen verhogen. Toch beweert slechts 30 percent van hen dat hun marketing plan ook echt werkt. Hoe komt dat? Slechts 30 procent heeft een gedetailleerd marketing plan en heeft daarmee 60 procent meer kans om succesvol aan content marketing te doen dan zij die dat niet hebben.

Waarmee nog maar eens bewezen is dat het echt loont om een plan te hebben. Een belangrijk onderdeel van je content marketing plan is de content kalender. Hieronder delen we 6 redenen waarom jij en je team best werk maken van een content kalender.

Plan je content resources

Elke content marketer kent wel het gevoel van naderende deadlines en de bijhorende stress. En de content die je nodig hebt, is nog niet klaar. Een content kalender stelt je in staat om je team en alle andere stakeholders binnen en zelfs buiten de onderneming om zich tijdig voor te bereiden enzo creatieve content klaar te stomen zonder bang te moeten zijn om de deadline te missen.

Genereer creatieve content die mensen engageert

Alleen al het creëren van je content kalender kan dienst doen als brainstorm sessie. Terwijl je je team laat vooruitblikken en de content kalender vullen, komen ze vast ook aanzetten met ideeën voor creatieve content. Marketers kunnen zodoende de content afstemmen op feestdagen, productlanceringen en andere data die voor jouw business van belang zijn.

Visibiliteit voor elk departement

Door te zorgen voor een gedetailleerde content kalender, krijgt elk departement binnen je onderneming een zicht op de content die er aan komt, en kunnen ze hun planning daaraan aanpassen. Leidinggevenden kunnen in de kalender zien dat de content die er in staat de strategie van het bedrijft ondersteunt. Marketers krijgen met een content kalender een overzicht in één enkel document van al hun verantwoordelijkheden. En het sales team zijn communicatie met potentiële klanten inplannen op basis van de content die er aan komt.

Vermijd fouten

Als je een content kalender creëert, verzeker je je er van dat de boodschap qua timing optimaal afgestemd is op je klanten en potentiële klanten. Probeer je je merk bekend te maken bij het brede publiek? Of zit je al verderop in de funnel en wil je potentiële klanten aanzetten tot een specifieke actie, zoals het bekijken van een video, een contactformulier invullen of een online aankoop doen? Je content kalender zorgt er voor dat je op elk moment de juiste boodschap brengt.

Organische content versus betaalde ads

Marketers kunnen er hun voordeel mee doen door betaalde social media campagnes te plannen op basis van content die op organische wijze succesvol was, bijvoorbeeld op je eigen website. Nadat je video content, ebooks, whitepapers, games of eender welke andere content hebt gecreëerd, kan je die content organisch gaan promoten via allerlei kanalen, zoals bijvoorbeeld via sociale media. Meer en meer marketers begrijpen ook dat het de moeite loont om te adverteren op social media, zoals de gesponsorde Facebook posts of LinkedIn updates, om hun meest succesvolle content nog verder te promoten.Voor 2017 is voorspeld dat er wereldwijd 36 miljard dollar zal worden gespendeerd via sociale media. Dat zijn cijfers die tellen.

Meten en optimaliseren

Zorgen voor een content kalender en zorgvuldig je content inplannen, stelt je in staat om betere KPI’s te bepalen en de effectiviteit van je content marketing te meten, de performantie te vergelijken met andere tijdstippen. Op basis van die input kan je je marketing plan en dus ook je content kalender verder optimaliseren.

Een content kalender creëer je best op maat van jouw onderneming, zodat die optimaal afgestemd is op jouw specifieke noden. Upperscore helpt je graag met het creëren van een content kalender die werkt. Neem contact op met ons via het contactformulier.

Een content marketing strategie in 10 stappen

Meer bezoekers, meer leads, meer klanten
Whitepaper