5 tips om je buyer persona’s te perfectioneren

5 tips om je buyer persona's te perfectioneren

 

Elk zichzelf respecteren marketeer zal je zeggen dat je buyer persona's moet definiëren. Maar hoeveel ervaring je ook hebt: dat is niet zo eenvoudig. Het vraagt tijd om dat goed te doen. Je hebt heel wat data nodig om de juiste buyer persona's te bepalen. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. Maar toch moet je je doelgroep(en) zo specifiek mogelijk omschrijven als je je boodschap echt wil laten aankomen. Je hebt op zijn minst al een vaag idee daarvan in je hoofd, maar beter nog is om ze op papier of digitaal concreet uit te werken.

Voor we met de tips beginnen: wat is nu eigenlijk een buyer persona? Het is een gedetailleerd fictief personage dat jouw diensten of producten relevant vindt en dus een potentiële klant kan zijn. Dat personage komt tot stand aan de hand van voor jou relevante informatie. Je buyer persona kan gegevens omvatten zoals leeftijd, geslacht, behoeften, interesses, doelstellingen, budgetten, etc. Het is aan jou om te bepalen welke informatie wel en niet relevant is om die buyer persona's te definiëren. Wij delen graag met jou onze tips om je buyer persona's te perfectioneren.

Gebruik data om je buyer persona's te creëren

Daarmee bedoelen we vooral: het is niet de bedoeling om te raden hoe jouw buyer persona er uit ziet.Uiteraard mag je wel vertrekken vanuit een aantal assumpties. Maar die assumpties zal je moeten aftoetsen. Je buyer persona's moeten cijfers en feiten bevatten.

Gebruik je een CRM systeem, dan heb daarin alvast relevante data. Je kan ook heel gericht marktonderzoek gaan doen om te weten te komen wie jouw potentiële klanten kunnen zijn. Je kan ook praten met bestaande klanten om informatie te verzamelen. Hoogstwaarschijnlijk gebruik je ook een website. Overweeg bijvoorbeeld om een online survey te doen. Je kan een redelijk breed publiek bereiken met een relatief klein budget voor Facebook advertising. En ook uit je Google Analytics kan je inzichten halen.

Wees specifiek genoeg

De kunst is om net genoeg details op te nemen in je buyer persona. Als je te weinig details toevoegt, zal jouw beeld van je buyer persona niet duidelijk genoeg zijn. En dan is het ook niet nuttig om er gebruik van te maken. Vaak maken mensen de fout om er net teveel details in op te nemen. Doe je dat, dan krijg je op den duur verschillende kleine doelgroepjes met minieme verschillen. Zo is het niet werkbaar.

Stel je op een bepaald moment vast dat je toch teveel details hebt opgenomen, bekijk dan welke details strikt noodzakelijk zijn en welke je achterwege kan laten. Het gaat om balans: neem net genoeg details op om je persona's te identificeren op een manier dat het werkbaar blijft.

Maak er niet te veel

De meeste mensen kunnen maar moeilijk weerstaan aan de verleiding om iedereen als doelpubliek te zien. We willen iedereen behagen. Maar de waarheid is dat dat niet werkt. Je producten of diensten zijn niet voor iedereen.

Maak dus zeker niet teveel buyer persona's. Je kan met je organisatie niet elke mogelijke klant bedienen. Je product of dienst heeft sowieso beperkingen: de prijs, kwaliteit, functionaliteiten en dergelijke zullen niet voor elke buyer persona relevant zijn. En als je teveel persona's gebruikt, is de kans groot dat er nog weinig verschil is tussen de verschillende persona's. En dat het moeilijk wordt om je doelgroep af te bakenen en je campagnes te targeten.

Gebruik je persona's actief

Het heeft natuurlijk weinig zin om buyer persona's te definiëren, om er nadien niks meer mee te doen. Dat gebeurt ongelooflijk veel, en dat verwondert ons niet. Je persona's actief gebruiken is niet evident. Maar bedenk dat het hier gaat over je doelpubliek: de mensen die jouw producten of diensten gaan kopen. Ze zijn dus ontzettend belangrijk voor je organisatie. Reden genoeg dus om ze actief te gebruiken.

Wanneer je dus een nieuwe blogpost schrijft of een email campagne uitwerkt, grijp dan terug naar de buyer persona's. Die zijn een leidraad in je marketing werk. Je verschillende persona's hebben andere behoeften, andere vragen en wensen. Bedenk vooraf welke vragen zij je zouden stellen of waar zij belang aan zouden hechten. Het is bepalend voor het succes van je blogpost of email campagne.

Werk buyer persona's regelmatig bij

De wereld staat niet stil. Jouw organisatie verandert, je producten en diensten evolueren. En je klanten zelf ook. Hou dus de vinger aan de pols als het gaat over buyer persona's. Anders zal je vroeg of laat merken dat je marketing inspanningen niet meer optimaal zijn afgestemd op de klant die je voor ogen hebt. Je zal er klanten door mislopen. Regelmatig kritisch bekijken en updaten is dus de boodschap. En dat geldt eigenlijk voor je hele marketing strategie.

Hubspot buyer persona tool
Make my persona - Hubspot tool

Zo, met deze 5 tips ben je al een heel eind op weg naar jouw ideale buyer persona's. Er is verder maar één ding dat we je absoluut aanraden: het gewoon DOEN. Je zal merken dat dat in het begin nog wat moeizaam gaat, maar hoe meer je er mee bezig bent, hoe vlotter het gaat. Tot slot geven we je ook graag nog twee nuttige tools die jou helpen met je buyer persona's. Via Make my persona van Hubspot kan je in enkele korte stappen een leuke template invullen die je dan ook kan downloaden. En dan is er nog Xtensio, een template platform waarin je ook buyer persona's vindt.

mMet deze 5 tips en 2 tools kan je alvast aan de slag. Een wijs man zei ooit: the best way to get things done is to simply begin. Je zal gaandeweg weer tot nieuwe inzichten komen waarmee je je buyer persona's verder kan perfectioneren. Ik wens je alvast heel veel succes. En wil je even met ons sparren, mail ons dan voor een goed gesprek.