12 mythes over content marketing

Online marketing is in de marketing wereld intussen een absolute noodzaak geworden. Toch bestaan er ook heel wat misverstanden over. Technologie verandert snel, en online marketing op zich is intussen ook een zodanig brede discipline geworden dat je niet in elk aspect ervan een specialist kan zijn. Ook in content marketing geldt die stelling. Dat men er soms nogal vreemde ideeën op na houdt of flagrante fouten maakt, is dus zeker niet abnormaal. Maar het kan beter. Wij helpen graag deze 12 mythes over content marketing uit de wereld. 

Mensen lezen niet meer

Natuurlijk lezen mensen wel nog. Alleen zijn jouw potentiële klanten selectief in wat ze lezen. Als jij aan komt zetten met slechte content, dan zal geen hond het lezen. Je moet dus echt wel voor kwalitatieve content gaan. En als je dat doet, zal je merken dat jouw doelpubliek het ook echt leest.

content marketing mythes

Iedereen kan goede content maken

Fout. Lang niet iedereen kan goeie content maken. Dit geldt trouwens voor alle soorten content, zeker ook voor geschreven content. Het is niet iedereen gegeven om een boel informatie om te zetten in een vlot lezende tekst die goed gestructureerd is en ook nog eens relevant voor het juiste doelpubliek. Net zoals het niet iedereen gegeven is om een woning te ontwerpen of wagens te herstellen en onderhouden. Ieder zijn talent. 

Goeie schrijvers vind je snel en goedkoop

Niet iedereen kan goed (of goed genoeg) schrijven. Bijgevolg is het ook niet evident om snel een goeie copywriter te vinden. En al helemaal niet als die ook nog goedkoop moet zijn. Uiteraard wil je niet te veel betalen, maar vaak levert die extra investering in een betere schrijver je ook gewoon meer op. Je hebt dus wat geduld nodig en genoeg budget voor een copywriter die jouw bedrijf waard is, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.

Het belang van visuele content

Enkel tekst is genoeg

Dit is één van de mythes die gelukkig stilaan tot het verleden behoren. Visuele content helpt echt wel om je verhaal te vertellen, dat is al meermaals bewezen. En video content is niet voor niets ‘hot’. 90% van de informatie die je hersenen ontvangen, is visueel. En 40% van je doelgroep reageert beter op visuele content dan op tekst alleen. Doe dus even wat meer moeite om het visueel te maken, je zal zien dat die inspanning loont. Daar bestaan trouwens intussen heel wat gratis tools voor. Je hoeft dus geen gediplomeerd designer meer te zijn om knappe visuele content te creëren.

Ik heb geen tijd of budget voor content marketing

Boekhouding kost tijd. Verkopen kost tijd. Administratief werk kost tijd. Content marketing dus ook. Zeggen dat je er geen tijd voor hebt, is zoals zeggen dat je geen tijd hebt voor je boekhouding. Niemand verwacht van jou elke dag een nieuw stuk content. En je hoeft het niet alleen te doen. Schakel gerust je collega’s of klanten in om jou content aan te leveren. Je kan beter af en toe uitpakken met topcontent dan elke dag rommel publiceren. Bovendien bespaar je heel wat tijd met social media tools zoals Hootsuite of Buffer. En je kan ook zaken uitbesteden aan freelancers.

Mijn doelpubliek hecht geen belang aan content marketing

Als iemand op zoek is naar datgene wat jij te bieden hebt, dan gaat die vroeg of laat op zoek naar informatie. En dat gebeurt anno 2017 nu eenmaal vooral digitaal. Jouw doelpubliek zoekt naar informatie, en als jij aan content marketing doet heb jij natuurlijk precies wat ze zoeken. Natuurlijk hechten ze wel belang aan content marketing. En wie niet op zoek is naar content over een dienst of product, is geen potentiële klant (in elk geval niet op dat moment). En dus is dat ook niet jouw doelpubliek.

Schrijven en publiceren is voldoende

Uiteraard moet je je content eerst en vooral schrijven (of filmen in het geval van video content). Na content creatie volgt dan logischerwijze de publicatie van je content (op je eigen site of elders). Als je hier stopt, was je er beter niet aan begonnen. Slechts een klein deel van je doelpubliek zal jouw content vinden. Je moet je content ook verdelen, en liefst via de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Of dat nu Twitter, Facebook, Pinterest of email is, zorg dat je die stap niet overslaat. Anders zal je vaststellen dat je er weinig mee bereikt.

Meer content betekent meer bereik

Het publiceren van veel content betekent niet automatisch dat je ook veel bereik hebt. Veel hangt af van welke verschillende soorten content je hanteert om je doelpubliek te bereiken, en of je de content ook verdeelt via social media of email. Je kan beter minder content schrijven en je content efficiënt verdelen dan dat je alleen maar content blijft publiceren. 

content marketing mythes

Je zet je content best enkel op je eigen site

Uiteraard heb je content nodig op je eigen site. Dat is evident, want je wil zoveel mogelijk relevante bezoekers aantrekken. Maar die hoeft echt niet uitsluitend op je eigen site te staan. Vaak is het ook zinvol om content op andere website te hebben. Denk maar aan gastbloggers bijvoorbeeld, die zich als specialist in een bepaald domein willen profileren door op een andere site gespecialiseerde content aan te bieden. Of video content die je ook makkelijk op Youtube kan vinden, en daarom dus niet enkel op je eigen site hoeft te staan.

Content marketing levert direct resultaat op

Content marketing is een marathon, geen sprint. Het duurt even voor je inspanningen ook daadwerkelijk resultaat opleveren. Als je het goed aanpakt, start je met een content marketing strategie, moet je wat onderzoek doen naar je doelgroep, hun interesses en welke content jij daar voor kan aanbieden. Dan moet je nog content creëren en promoten. Zo ben je al snel enkele maanden verder voor je er iets uit haalt. 

content marketing mythes

Content marketing werkt maar voor enkele sectoren

Toegegeven: niet elke brand heeft de uitstraling van Red Bull of Disney. Maar dat betekent niet dat jij geen succes kan boeken met content marketing. Scheepvaartbedrijf Maersk gebruikte content marketing om zijn brand awareness te vergroten en nieuwe collega’s aan te werven door sterke verhalen te vertellen. En er zijn accountancy bedrijven die met case studies, mooie infographics en checklists knappe resultaten behalen. 

Content moet sales opleveren om succesvol te zijn

Deze mythe is begrijpelijk, maar is daarom niet minder een mythe. Veel organisaties zijn enkel geïnteresseerd in de uiteindelijke sales resultaten die volgen op de marketing inspanningen. Sales is echter niet de enige ROI die je kan halen uit content marketing. Andere doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn: meer trafiek op je website, iets downloaden of zich voor een nieuwsbrief aanmelden. Indirect leiden al die zaken ook tot meer sales.

Dat waren de 12 mythes over content marketing die we zelf vaak horen opduiken. Er zijn er nog heel wat meer. We hopen in elk geval dat jij hiermee sterker gewapend bent om een succesvolle content marketing strategie te implementeren in je organisatie. Wil je graag meer weten over content marketing? Laat het ons zeker weten. Wij helpen je graag verder met een training of via een traject op maat.