12 lead generation ideetjes waarmee je echt leads scoort

Laten we eerlijk zijn: zonder een betrouwbare bron aan nieuwe leads heeft je business een stevige uitdaging voor zich. Bedrijven zijn continu op zoek naar leads, en laten daarbij helaas nog heel veel kansen liggen om dat online te doen.

Mocht jij nog niet helemaal mee zijn: mensen zoeken online naar informatie, en naar bedrijven die iets voor hen kunnen doen. Ja, ook naar een bouwfirma, een boekhouder of een gordijnenwinkel. Naar alles eigenlijk.

Ben jij CEO of marketing manager, dan ben je het wellicht gewend om concrete doelen te stellen. Voor marketeers is ‘x leads genereren’ een courante doelstelling.

 

content marketing en leads genereren

Ok, waar haal je die leads vandaan? Beurzen en netwerkevents horen we je zeggen. Ja, zeker wel. Maar ook online valt er veel te rapen. Meer dan ooit zijn we online (dankuwel corona…).

‘En de GDPR dan?’ horen we je al denken. Tja, zomaar ongevraagd mensen gaan emailen mag niet meer (heeft trouwens nooit echt gemogen). En eerlijk: heeft dat ooit écht gewerkt voor jou?

Het punt is dat je klanten nodig hebt voor je business, en daar heb je leads voor nodig. 

Heb je geen idee hoe je online leads kan genereren? Lees dan verder en ontdek hieronder 12 effectieve manieren om leads te genereren voor jouw business.

1 - Email reeksen of cursussen

Een lead magnet die bij ons met stip bovenaan het lijstje staat tegenwoordig is het aanbieden van email reeksen. In zo’n email reeks leer je je doelgroep iets heel specifieks aan en lever je gratis direct waarde. En daar schrijven mensen zich echt wel graag voor in. 

Bedenk een topic waarrond je een reeks van verschillende emails kan bedenken. Zorg daarbij vooral dat je topic rechtstreeks aansluit bij je activiteiten, en dat je in elke email ook waarde biedt aan je doelgroep. Doe je dat niet, dan zijn je emails nutteloos. Denk ook na over de frequentie van de email reeks die je wil sturen.

Schrijf dan ook elke email uit je reeks uit. Dus: eerst je bevestigingsmail, daarna je hele reeks emails, hoeveel dat er ook mogen zijn. Je hebt ook nog een landingspagina nodig waar je doelgroep zich kan inschrijven. Overweeg ook om na afloop van je email cursus nog een bedankingsmail te sturen.

Voorbeeld: wij deden zelf in de afgelopen maanden een summerschool in je kot. Concreet deelden we in een reeks van 10 emails elke dag een tip die je meteen kan toepassen in je marketing inspanningen, altijd gepaard met een tool, een interessante link met extra informatie of iets dergelijks. Dat was onze best scorende campagnes tot nu toe. Het mooie hiervan is dat je heel veel content die je vandaag al hebt gewoon kan gebruiken in zo’n email reeks.

2 - Facebook lead ads

Over adverteren op Facebook heb je zeker al gehoord. En sinds het platform Lead Ads in het leven riep is het alleen maar populairder geworden. Met Lead Ads betaal je niet meer voor bereik, maar betaal je puur voor het genereren van effectieve leads. En dat gebeurt met een lead formulier op Facebook zelf, dus je doelgroep hoeft zelfs Facebook niet meer te verlaten. Ook hoef jij geen landingspagina te bouwen. En gebruikers op Facebook hoeven zelfs niks meer in te vullen in het formulier: dat doet Facebook al voor hen. Ze moeten dus alleen nog bevestigen, en klaar.

Maar hoe begin je daar nu aan? 

Kies eerst en vooral iets waardevols dat jij wil promoten, zoals een calculator, een whitepaper of een case study. Maak je aanbod zo waardevol en zo laagdrempelig mogelijk, zodat je kost per lead zo laag mogelijk blijft. Via een duidelijk en eenvoudig stappenplan zet je de Lead Ad vervolgens op.

Wil je wat inspiratie? Google even naar voorbeelden van geslaagde lead ads. Je krijgt er een hoop uitleg bij over wat er zo goed is aan elk voorbeeld. Daar kan jij je voordeel mee doen.

3 - Qualificeer leads met een chatbot

Veel bedrijven zijn nog bang voor chatbots. Bang dat het heel technisch is en moeilijk om te implementeren. 58 % van de ondernemingen implementeert geen chatbots omdat ze niet weten hoe of het te moeilijk vinden (bron: Tidio).

Gelukkig is dat helemaal niet zo moeilijk. Je kan heel gemakkelijk een chatbot opzetten zonder dat je een programmeur moet zijn. 

Wel raden we je aan om eerst te bepalen wat die chatbot voor jou moet gaan doen. Je kan ze namelijk inzetten voor verschillende doelen, van een eenvoudige inschrijving voor je nieuwsbrief tot online service verlening via de chat. En je kan dus ook leads genereren met chatbots.

Waarom je dat met chatbots zou moeten doen?

  • bezoekers beantwoorden gemakkelijker vragen van de chatbot dan in een formulier
  • met chatbots ga je een conversatie aan en zijn je contacten met bezoekers warmer en dus sterker
  • met chatbots genereer je meer leads dan met de gebruikelijke formulieren

 

 

4 - Biedt bruikbare templates aan

Hoe vaak heb jij al eens de opdracht gekregen om iets te maken in Excel of Powerpoint? Wedden dat je toen geen zin had om helemaal vanaf nul te beginnen. Dus ging je wellicht op zoek naar een template, niet?

Ook binnen jouw domein zijn er zeker waardevolle templates die jij kan bedenken voor je doelgroep. Bedenk iets dat hen echt verder helpt. Als jij je buyer persona research goed gedaan hebt, weet je welke templates je doelgroep zullen aanspreken.

Als marketeer wil je bijvoorbeeld weten hoeveel je content marketing inspanningen zullen kosten. Je hebt een aantal tools nodig, en het kost je ook wat tijd om echt goede content te creëren. Daar helpen we marketeers mee door ze de eenvoudige en direct bruikbare content budget template hieronder aan te bieden.

 

Leads genereren met een gratis template

5 - Houd een interactieve quiz

Een quiz is ook een prima manier om leads te genereren, zowel voor B2C als B2B bedrijven. Als je quiz relevant is voor je doelgroep EN je bedrijf, kan je hier echt warme leads uit halen. Maak dan wel een quiz die mensen boeit, want met een saaie quiz bereik je het tegengestelde effect: je jaagt er mensen mee weg.

Heel wat mensen testen graag uit welk type persoon ze zijn of voor welk soort bedrijf ze werken. Daar kan je gebruik van maken. Net zoals bij templates bijvoorbeeld moet het ook hier de bedoeling zijn om je bezoekers iets van waarde te geven.

Bedenkt nuttige vragen voor je quiz, en maak er niet al te veel. Je doet per slot van rekening niet aan wetenschappelijk onderzoek. Bepaal ook op welk moment in de quiz je wil vragen naar persoonlijke gegevens, zoals een email adres. Wil je dat doen in het begin, of eerder aan het einde? En wil je de score meteen aan het einde van de quiz laten zien, of mail je ze liefst het antwoord door per email?

Wil je aan de slag met een online quiz, dan heb je daar ook een tool voor nodig. SurveyMonkey, Qzzr en Brandquiz zijn enkele van de meest gebruikte tools die je kan gebruiken. Als je een tool gaat kiezen, kijk dan niet enkel naar de prijs, maar ook naar de features die je er voor krijgt en de integratiemogelijkheden met tools die je zelf al gebruikt.

6 - Surveys

Surveys kan je zien als het serieuze broertje van de interactieve quiz van hierboven.

Heel veel bedrijven houden regelmatig surveys bij bestaande klanten, bijvoorbeeld om te polsen naar klantentevredenheid. Dan ondervraag je mensen die je al kent, bijvoorbeeld bestaande klanten of leveranciers. Daar genereer je dus geen leads mee. Maar weinig bedrijven zetten dit in voor het genereren van leads, terwijl dit juist een heel performante tool is hiervoor. Jij krijgt als marketeer meer informatie over een topic, leert je buyer persona beter kennen, en krijgt er ook nog eens persoonsgegevens bij van je doelgroep.

Zo kan je bijvoorbeeld een survey bedenken rond evoluties in je sector, rond nieuwe technologieën, het gedrag van je doelgroep etc. Vraag mensen om hun mening maar zorg er ook voor dat je survey niet te lang wordt. En om mensen effectief te bereiken, heb je ook een distributiestrategie nodig. Denk hierbij aan social media, Facebook ads, je eigen website of die van partners.

Mogelijke tools zijn SurveyMonkey, Typeform of simpelweg Google Forms.

7 - Schrijf een trendrapport

Doe je regelmatig surveys, dan zou je die data ineens ook in een trendrapport kunnen gieten. Een trendrapport is een soort e-book, maar dan wel een soort dat je maar zelden ziet. Die bedrijven die al jaren trendrapporten schrijven, hebben vaak een grote doelgroep die jaar na jaar staat te popelen om het trendrapport van dat jaar te ontvangen.

Het punt is dat je met al die data uit surveys best wel inzichtrijke rapporten kan maken waar je doelgroep echt iets aan heeft. En zo’n rapport moet echt geen 100 pagina’s tellen om interessant te zijn.

Hoe ga je daar nu mee aan de slag? Ga eens door al je dat en orden die netjes. Haal daar de inzichten uit die je wil delen met je doelgroep. Vergeet geen demografische gegevens toe te voegen of algemene sector gegevens. En het is 2020, dus het mag er visueel ook nog mooi uit zien. Maak grafiekjes, speel met kleur, gebruik icoontjes en laat genoeg witruimte.

Je hebt geen peperdure tools nodig hiervoor trouwens: Met Canva kan je al hele mooie dingen maken, en het is gratis.

Canva - remote collaboration tool

8 - Gratis trials en demo's

Mensen eens gratis je product of dienst laten uittesten is ook een prima manier om leads te genereren. Mensen houden nu eenmaal van gratis.

Als jouw product of dienst geschikt is om een demo te geven of een gratis trial aan te bieden, is dat een hele krachtige manier om leads te genereren. Je maakt ook graag een testrit met die nieuwe auto, en je past kledij ook graag even aan voor je afrekent aan de kassa.

Rydoo, een Belgisch softwarebedrijf, biedt demo’s aan. Potentiële klanten kunnen zo even proeven van wat de software precies kan, en kunnen tijdens de demo ook meteen al hun vragen stellen.?

Leads genereren met een gratis demo

Hiveage is een digitale tool waarmee je timesheets kan bijhouden en gemakkelijk digitaal facturen kan maken en versturen. Zij bieden een gratis trial van 2 weken aan. Tijdens die trial kan je de tool zelf uitproberen en ervaar je het gebruiksgemak er van.

Gratis trial als lead generation taktiek

Gratis trials en demo’s zijn geweldige manieren om leads te genereren, omdat bezoekers hiermee een sterk koopsignaal geven. Dit zijn mensen die al onderaan in je funnel zitten en klaar zijn om te kopen. In ruil voor de demo of de trial vraag je hun contactgegevens, en die lead is binnen.

9 - Biedt handige checklists aan

Relevante checklists die jouw bezoekers kunnen downloaden zijn ook prima om leads mee te genereren. Mensen zijn continu op zoek naar stappenplannen en hulpmiddelen om taken die zij moeten doen te vergemakkelijken. Daar kan je op inspelen met een checklist.

Een goede checklist is actiegericht, bevat niet teveel tekst en is gericht op één doel. Bedenk een onderwerp dat voor jouw sector relevant is en giet dat topic in een aantal stappen, een stuk of 10 is prima. 

Enkele voorbeeldjes:

  • Wat moet er wettelijk gezien allemaal op je website staan?
  • Waar moet je aan denken als je gaat solliciteren?
  • Wat moet je allemaal doen als je een eigen zaak start?
  • Etc…

Eens je een relevant onderwerp hebt en de vragen bedacht hebt, en zet dat in een mooi PDFje. Veel grafisch geweld heb je hier niet nodig: zorg gewoon voor een overzichtelijke layout met wat kleur ter ondersteuning, zet je logo er bij en klaar. Zo’n checklist wordt vaak afgeprint, dus zorg dat printen perfect kan. We delen als voorbeeld graag deze checklist voor inbound marketing campagnes.

10 - Creëer boeiende podcasts

Wat doe je op de trein, in de file op weg naar je werk, op het vliegtuig of in de fitness? Muziek beluisteren bijvoorbeeld. 

Of zoals steeds meer mensen doen: naar podcasts luisteren. Laten we eerlijk zijn: wat kan je in de file beter doen dan de verloren tijd proberen in te vullen met nuttige podcasts waarmee jij een uur of twee later op kantoor indruk kan maken op je collega’s?

Al wat je moet doen is vertellen of jouw core business. Recycleer bijvoorbeeld één van je populairste blogposts en praat daar een half uur over, of neem een interview met een specialist uit je sector op. Wat je ook doet, zorg in elk geval dat je luisteraars er echt iets uit halen en dus voor hen geen tijdverlies is.

Wil je beginnen met een podcast, zorg dan dat je een goede microfoon gebruikt en dat je je opnames doet in een rustige omgeving. Niks is vervelender voor een podcast dan omgevingslawaai dat er voor zorgt dat je luisteraars je slecht verstaan. Je kan op Buzzsprout helemaal gratis je podcasts hosten maar je kan natuurlijk ook Spotify gebruiken.

Genereer leads met een podcast

11 - Publiceer case studies

Welke producten of diensten je ook verkoopt, het is belangrijk om vertrouwen te krijgen van je doelgroep. Een goede manier om dat te doen is te laten zien hoe je anderen met dezelfde uitdagingen hebt verder geholpen. Zeker als je die mensen ook zelf aan het woord laat. Mensen houden nu eenmaal van succesverhalen.

Je doelgroep zoekt naar oplossingen en als jij kan voorbeelden kan geven van bestaande klanten waarmee ze zich kunnen identificeren, heb je content die echt waarde toevoegt. Mensen bezorgen je graag hun gegevens als jij ze met dergelijke content echt verder helpt.

Interview één of meer klanten, en schrijf dat uit in een pdf. Gebruik quotes (die kan je ook nog apart als testimonials publiceren) en bewijs je stelling ook met cijfers. Leuk je bestand ook wat op met foto’s, icoontjes en andere visuals, maar zorg vooral dat je case study ook afgestemd is op je doelgroep.

Ben je op zoek naar templates voor je case studies, of zoek je voorbeelden, check dan even Xtensio.

Xtensio case study template

12 - Host een webinar

In een wereld van continu leren en bijleren, volgen mensen ook graag webinars. Een webinar is een vorm van bijleren online, waarmee je kan inspelen op de nood van veel bedrijven en hun personeel om bij te blijven. Mensen leren graag bij, zeker als ze in dezelfde sessie ook nog eens hun vragen kwijt kunnen bij specialisten.

Zorg voor een topic die je beheerst en waar je boeiend een uur mee kan vullen. Wellicht heb je al keynotes gehouden of intern presentaties gedaan in je bedrijf. Die content kan je eventueel mits wat aanpassingen ook inzetten in een webinar. Haal dus die powerpoints van onder het stof en update de content voor je webinar.

Zie je het niet zitten om er alleen aan te beginnen, ga dan op zoek naar een partner waar je een gezamenlijk topic mee kan bespreken. Een extra voordeel hiervan is dat je dan de doelgroep van beide bedrijven kan aanspreken en zo dus meer mensen kan bereiken.

Als jij klaar bent om je eerste webinar op te zeggen, heb je een goeie tool nodig. Kijk zeker eens naar Zoom, GoToWebinar of bijvoorbeeld Bluejeans om je webinars te houden. Denk bij je keuze na over wat je allemaal wil kunnen doenEn vooraleer je je webinar ook effectief gaat houden, is niet slecht op een dry run te doen, zeker als dit allemaal nieuw is voor jou.

Met deze lead generation ideetjes ben je al gauw een hele tijd zoet. Deze zijn getest, gefinetuned en opnieuw getest door verschillende bedrijven over heel de wereld. Bekijk wat voor jouw sector en voor jouw bedrijf kan werken en ga er vooral mee aan de slag. Je kan best practices toepassen van andere bedrijven en sectoren, maar uiteindelijk moet je er vooral voor zorgen dat het voor jou optimaal werkt.

Maar de kous is niet af met lead generation: nadien moeten die leads ook liefst zoveel mogelijk betalende klanten worden. Besteed dus ook daar aandacht aan en maak werk van het begeleiden van die leads doorheen hun beslissingsproces. Hierbij kunnen we je Hubspot als tool warm aanbevelen.

In elk geval: veel succes alvast met het genereren van leads. Boek gerust een half uurtje met ons om even te sparren als je wat extra inspiratie nodig hebt.

Meer klanten met inbound marketing?

Deze handige gratis checklist helpt je om het maximum te halen volgende inbound marketing campagnes te halen

Download de checklist