11 tips voor de ideale titel

Wie content marketing zegt, zegt ook blogs en blogposts. Als je regelmatig blogposts of artikels leest online, dan heb je zeker al content links laten liggen. En de kans is groot dat het dan aan de titel lag. Een goeie titel betekent het verschil tussen wel of niet je blogpost lezen. En je blogpost wel of niet lezen betekent het verschil tussen wel of niet een lead scoren, of een klant werven. Het aantal woorden in je titel reduceren tot 8 kan je CTR verhogen met 21% (bron: CMI). En blog titels tussen de 6 en 13 woorden genereren de meest consistente trafiek (bron: Hubspot).  Je kan dus maar beter wat aandacht besteden aan je titel. Bij deze delen wij dan ook graag 11 tips voor de ideale titel.

1  Denk zoals je doelpubliek

Eén van de meest gemaakte fouten is dat men vaak schrijft voor zichzelf en niet voor de lezer. Dat geldt trouwens niet enkel voor de titel maar voor het hele stuk content. En hoe leuk schrijven ook mag zijn, je schrijft je niet voor jezelf, maar voor potentiële klanten die je wil aantrekken. Zij zoeken naar informatie over de diensten of producten die jij aanbiedt, dus moet je je de hele blogpost, inclusief titel, daarop afstemmen. Maar hoe doe je dat, denken zoals je doelpubliek?

Wel, daar dienen buyer persona's voor. Een buyer persona is een omschrijving van je ideale klant. Je brengt in kaart in welke leeftijdscategorie ze zich bevinden, in welke sector ze werken, en welke informatie ze online zoeken. Door die oefening te doen, kom je stap een dichter bij een titel die relevant is voor jouw doelpubliek.

2  Wees duidelijk

Het moet allemaal ultrasnel gaan voor wie surft. Sites moeten snel laden of mensen haken af. Gemiddeld spendeert een bezoeker 37 seconden aan het lezen van een blogpost of artikel op je site. Mensen willen in één oogopslag kunnen zien of jouw stuk content relevant is voor hen. Als je zo weinig tijd hebt om de aandacht te trekken, moet je titel echt meteen raak zijn. Wees dus duidelijk in je titel: vertel meteen waar het over gaat zodat je bezoekers in één oogopslag kunnen zien of het voor hen relevant is of niet.

3  Krachtwoorden

Het gebruik van krachtwoorden maakt een groot verschil. Door krachtwoorden te gebruiken trek je de aandacht van je lezer. Zulke woorden hebben de kracht om iemand te overtuigen, te shockeren, te intrigeren of tot actie aan te zetten. Maar overdrijf er ook niet mee: het heeft geen zin je titel er vol mee te proppen. Kies er eentje uit dat relevant is en de juiste actie triggert bij je lezer.

krachtwoorden

 

Voorbeelden van krachtwoorden zijn:

  • Gratis
  • Resultaten
  • Per direct
  • Onmiddellijk
  • Voordeel
  • Uitverkoop
  • Bespaar

Je vindt er tientallen door even te googlen. Kies er alleszins eentje dat relevant is.

4  Gebruik keywords

Je schrijft content om trafiek te genereren naar je website. Dan wil je ook de juiste mensen aantrekken: potentiële klanten, mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Om te weten welke trefwoorden of keywords je het best gebruikt, doe je keyword research.

Eens je de juiste keywords gevonden hebt, bouw je daar je content rond. In een vorig punt haalde we al aan dat mensen heel snel willen weten waar je blogpost over gaat. Keywords spelen daarin een cruciale rol. Als jouw titel een keyword bevat dat voor hen relevant is, zullen ze verder lezen. Bevat jouw titel geen enkel keyword dat voor je buyer persona relevant is, dan is het vooral jammer van de tijd die je hebt besteed aan het schrijven van je content.

5  Gebruik emotie

Mensen doen geen zaken met websites of bedrijven, maar met andere mensen. Hoezeer je (potentiële) klanten ook anders beweren, ze beslissen op basis van emotie, en niet op basis van ratio. Om hen te overtuigen verder te lezen, moet je dus ook op emoties inspelen. Dat kan door emotionele woorden te bruiken, of door in te spelen op een emotie die jouw doelpubliek zou kunnen hebben over een bepaald thema. Hoe je dat kan weten? Buyer persona's, weet je nog?

6  Spendeer er genoeg tijd aan

Een blogpost schrijven kost je wat tijd. Vaak gaat het leeuwendeel van de tijd naar het schrijven van de content. En dan schiet er nog 5 minuten over om er een titel bij te verzinnen. De nijpende deadline maakt dat je ook nog eens minder creatief wordt. En dan zit je daar met een titel die wringt, die niet overtuigt of die niet (helemaal) past bij de content.

Spendeer dus wat extra tijd aan het formuleren van een pakkende titel. De extra tijd die je hierin investeert, betaalt zich snel en veelvuldig terug zodra je content live staat en mensen de pagina bezoeken. Het lijkt misschien wat raar dat je meer tijd moet besteden aan het kortste deel van je content. Maar kort, bondig en boeiend zijn kost meer tijd dan langdradig en saai zijn.

7  Data

Als je al eerder content publiceerde, dan heb je data over de trafiek naar bestaande content. Gebruik deze data om na te gaan welke titels wel of niet werkten. Als mensen maar een paar seconden op die pagina waren en dan weer wegklikten, is de kans groot dat de titel hen niet kon overtuigen. Ga voor bestaande content na welke data je hebt en waar je patronen ziet. Met die informatie kan je aan de slag. Gebruik elementen uit titels die goed werkten in nieuwe content. Heb je geen data of te weinig om er conclusies uit te trekken? Dat is niet erg: publiceer meer content en probeer telkens de optimale titel te vinden. Na verloop van tijd heb je zeker genoeg data om je titels te optimaliseren.

8  Zeg het met een vraag

Je doelpubliek rechtstreeks aanspreken is een krachtig middel om hen te overtuigen. Door een vraag te stellen in je titel, geef je le lezers meteen het gevoel dat je ze rechtstreeks aanspreekt. Let wel op de manier waarop je de vraag stelt. Hou het positief als je mensen aanspreekt. En stel open vragen. Met 'hoe', 'wat' of 'waarom' in de titel is de kans groter dat mensen verder lezen. Ze willen immers het antwoord weten op de vraag die je hen stelt.

9  Durf

In die paar seconden dat iemand je titel leest, moet je de aandacht grijpen. Middelmatigheid is dan niet je vriend maar je vijand. Durf er bovenuit steken. Met een gedurfde uitspraak of krachtige woorden, trek je gemakkelijker de aandacht. Mensen appreciëren in elk geval iemand met een sterke mening, en dan gaan ze je content ook automatisch zien als kwalitatief en belangrijk. Maar wees je ook bewust van de risico's hiervan. Als je hier te ver in gaat, zullen lezers ook afhaken.

10  Test verschillende versies

Vaak zijn er meerdere opties voor een titel bij een artikel of blogpost. En dan weet je niet altijd welke titel beter zal werken. Wat je dan kan doen, is twee verschillende versies testen. Je test ze dan het best op een beperkt deel van je doelpubliek. Aan de hand van de data die je dan terugkrijgt, kan je beslissen welke titel het beste werkt.

11  Geef je lezer iets

Mensen zoeken online naar informatie. Geef ze dus nooit het gevoel dat ze hun tijd verspillen met je content. Het is belangrijk je lezer de informatie te geven die hij of zij zoekt. En dan kan je het best al van bij de titel duidelijk maken dat verderlezen geen tijdverspilling is. Je hoeft uiteraard niet al je content al prijs te geven in de titel. Maar je moet wel al laten blijken wat je lezer mag verwachten als hij verder leest. Slaag je er dan in om de verwachtingen in te lossen, dan zal die lezer misschien terugkeren voor de volgende blogpost. Slaag je daar niet in, dan ben je je lezer kwijt.

Klaar om aan de slag te gaan? We wensen je alvast veel succes. En denk er aan: Rome is ook niet op één dag gebouwd. Zolang je maar beterschap ziet. Je zal al doende merken dat ook niet alle tips hierboven voor jou relevant zullen zijn. Speel er mee, test uit, probeer nieuwe dingen en hou vooral bij wat wel en niet werkt. Wedden dat je al snel resultaten ziet. Wil je meer weten of heb jij aanvullende tips? Contacteer ons gerust!

Meer informatie

Wil je meer weten of wil je even met een specialist praten? Dat kan!