10 veel voorkomende social media fouten (en hoe je ze kan vermijden)

We hoeven al lang niet meer het belang van het internet te onderstrepen. 94% van de Belgische bevolking gebruikt internet, net als de rest van West-Europa. Als je lukraak eender welk gebouw binnen stapt, zie je dat ook: overal wifi, overal schermen en laptops, en iedereen loopt met een smartphone rond.

Maar wat met social media? Hoeveel belang heeft dat in België? Wel, best wel wat volgens het Digital Report 2019 van Hootsuite en We Are Social.

In dat rapport staat dat de penetratiegraad van Facebook in België zo’n 65% bedraagt. Met andere woorden, Een dikke 7 miljoen mensen in België gebruikt Facebook. Als je dan bedenkt dat Facebook je pas een account laat aanmaken vanaf 13 jaar en ouder, en dat maar weinig hoogbejaarden op Facebook zitten, is dat echt wel veel.

LinkedIn en Instagram volgen qua penetratiegraad op ruimte afstand met respectievelijk 39 en 36%. Snapchat haalt 30%, en wij durven wedden dat dat voor veel mensen een verrassing is. En dan is er nog Twitter dat 11% haalt.

Mocht het dus nog niet duidelijk zijn: social media spelen een belangrijke rol in marketing, temeer omdat landgenoten gemiddeld anderhalf uur per dag op sociale media doorbrengen. Het belang van social media als marketing tool valt nauwelijks te onderschatten. Toch maken onze concullega’s met de regelmaat van de klok fouten die gemakkelijk te vermijden zijn. Wij lijsten voor jou graag 10 veel voorkomende social media fouten op, en vertellen je meteen hoe je ze kan vermijden.

Social media zonder strategie

Nog steeds houden heel wat organisaties geen rekening met social media bij het bepalen van hun strategie. Social media worden vaak gezien als bijkomstigheid maar niet als een strategisch iets.

Maar als je even de cijfers hierboven bekijkt, begrijp je al snel hoeveel impact je kan hebben op social media. Het is dan ook niet meer dan evident om ook strategisch over social media na te denken lijkt ons.

social media strategie

 

Net als iedereen heb ook jij een doelgroep, wil je iets bereiken met je organisatie en met je online aanwezigheid. Een social media strategie houdt dan ook meer in dan vastleggen hoeveel posts je per dag of per week wil doen en er dan zomaar wat op zetten.

De oplossing is in dit geval evident: zorg dat je een strategie hebt voor je social media inspanningen. Bepaal je doelgroep, zoek uit waar zij actief zijn en bouw rond die kanalen je strategie. Je moet nadenken over welk soort content, welke visuals daar bij horen en welke tone of voice je wil aanslaan. En ook je doelstellingen zijn van belang. Verder heb je duidelijke meetbare doelen nodig. Dat geeft jou de mogelijkheid om bij te sturen en levert interessante data op over je doelgroep.

Denken dat alle social media kanalen dezelfde zijn

Als wij 50 cent kregen elke keer iemand ons vertelde dat ze gewoon op Facebook exact dezelfde posts plaatsen als op andere kanalen, dan… waren we nu niet steenrijk, maar konden we daar toch een stevig feestje mee bouwen. Nog steeds behandelen heel veel organisaties hun Facebook pagina en hun Twitter account op precies dezelfde manier. Alsof daar exact dezelfde mensen naar kijken en je daar exact dezelfde doelen bereikt. Niets is minder waar.

Elk social media kanaal geeft je andere mogelijkheden, een ander bereik, andere formaten en dergelijke. In jouw doelgroep zitten er waarschijnlijk heel wat mensen die verschillende social media gebruiken. Maar ze zitten er zelf ook met andere doelstellingen, en gebruiken het ene kanaal ook op andere momenten en vaker of minder vaak dan het andere.

grootte van afbeeldingen op social media

Als je dus gaat posten op verschillende social media, zorg dan dat je je content ook afstemt op dat kanaal. Gaat het om een andere doelgroep, dan zal je ze ook andere content moeten bieden, een andere tone of voice gebruiken en andere afbeeldingen voorzien. Besteed ook aandacht aan hashtags: die werken niet overal op dezelfde manier, en je moet ze even goed afstemmen op je beoogde doelgroep. Sowieso moet je andere formaten van dezelfde afbeeldingen voorzien, want die zijn anders op verschillende kanalen. Zorg er ook voor dat je je videos van Youtube opnieuw upload op Facebook als je ze ook daar wil gebruiken.

Negatieve commentaren deleten of negeren

Niemand krijgt graag negatieve feedback. En wat het extra vervelend maakt op social media, is dat iedereen die negatieve commentaren kan zien. Maar ze negeren of deleten is een slecht idee.

Soms hebben klanten nu  eenmaal een negatieve ervaring. En dankzij social media is het gemakkelijker dan ooit om die mening te uiten. Als jij die commentaren gaat deleten, geef je de indruk dat hun mening er niet toe doet, en het zal de negatieve commentaren niet stoppen, integendeel. Bovendien gooi je olie op het vuur door ze te deleten. En voor negeren geldt net hetzelfde.

Het is beter om die commentaren te laten staan en er iets mee te doen. Reageer er op, het is een kans voor jouw organisatie om te tonen op welke manier je omgaat met klachten. Het laat ook de menselijke kant van je organisatie zien. Als je reageert, doe het dan niet te snel en doe het doordacht. Zo kan je van een negatieve opmerking toch nog iets positiefs maken voor je organisatie. En wie weet levert hun feedback je wel nieuwe inzichten op om je producten of diensten naar een hoger niveau te tillen.

Niet in dialoog gaan

Een andere veel voorkomende fout, is dat men niet in dialoog gaat op social media. Of je nu negatieve of positieve commentaren krijgt, het is nooit een goed idee om die zomaar te laten voor wat ze zijn. Je wekt op die manier de indruk dat je niet echt om je doelgroep geeft, dat je ook niet echt social bent.

Als mensen de moeite nemen op social media om een antwoord te plaatsen bij jouw post, betekent dat dat ze er echt iets om geven. Zorg er dan ook voor dat jouw social media team er op reageert, en liefst zo snel mogelijk. Als je antwoordt, vergroot je daarmee ook de kans dat mensen in de toekomst de conversatie met jouw merk zullen blijven aangaan en dat jij een positieve return ziet.

Ga dus zeker in dialoog op elk kanaal waar jij actief bent. Bepaal vooraf hoe je met negatieve opmerkingen wil omgaan. Als je een grotere organisatie bent, is het ook goed om een social media policy te hebben. Opnieuw is strategie hier belangrijk. Interacties op sociale media gaan vaak over de ervaring die mensen hebben met jouw organisatie, en dus met sales, service, facturatie en dergelijke. Zorg dat je organisatie klaar is om hier mee om te gaan. 

 

Niet menselijk klinken

Mensen willen niet communiceren met een logo, of een onpersoonlijk email adres. Mensen willen communiceren met… mensen. Je ziet helaas vaak dat merken en organisaties helemaal niet menselijk over komen online. De toon van hun berichten is zelden goed afgestemd op de doelgroep en mist vaak een menselijke toets.

Het probleem hiermee is dat het veel gemakkelijker is om heel zakelijk te klinken en dus weinig menselijk. Mensen grijpen vaak naar jargon, omdat het gemakkelijk is en voor de hand ligt. Ook de standaard zinnetjes uit presentaties en brochures overnemen gebeurt nogal vaak. En dat maakt dat je niet menselijk klinkt, dat het allemaal wat gefabriceerd overkomt.

Nochtans is het gemakkelijker dan je denkt om dat probleem te verhelpen. Het punt van social media, is om conversaties aan te gaan met je doelgroep. Zorg dan ook dat je klinkt alsof je een conversatie hebt. Schakel een goede copywriter in voor je social media kanalen. En vooraleer je post, check je best ook even of het klinkt zoals je klanten verwachten. Lees je tekst even hardop voor en luister er grondig naar. Zo haal je vaak toch nog die woorden er uit die overbodig zijn of te formeel.

Teveel commerciële praat

Nog een veel voorkomend probleem, is dat veel merken en organisaties hun social media kanalen teveel zien als promo kanalen. Je ziet dan de ene na de andere commerciële boodschap verschijnen. En je ziet zelden of nooit andere content. En net die andere stukken zijn zo belangrijk om menselijk en geloofwaardig over te komen op social media. Besteed je teveel aandacht aan de promotie van jouw producten of diensten, dan zullen veel mensen hun interesse verliezen.

Natuurlijk mag verkopen, ook op social media. Maar zorg er voor dat je je promopraat in balans houdt met niet-commerciële berichten. Want het zijn deze laatste die jouw geloofwaardigheid vergroten en die vertrouwen opbouwen. Een best practice om die balans te houden, is dat je maximaal 1 commercieel bericht post voor elke 4 niet-commerciële berichten.

Vind je het lastig om niet commerciële content te vinden? Dat valt best wel mee denken wij. Ga op zoek naar de verhalen achter je medewerkers, kleine en grote gebeurtenissen in je organisatie. Doe je een teambuilding of een jaarlijkse barbecue? Ook daar kan je leuke content rond publiceren. Met een beetje creativiteit krijg je je content kalender goed gevuld met relevante content.

Niet regelmatig posten

Als alles goed is, heb je dus een strategie. En daarbij heb je dus in principe bepaald hoe vaak je iets gaat posten op elk kanaal.

Maar de dingen gaan niet altijd zoals gepland. Collega’s worden ziek, er komt een belangrijke meeting tussen, noem maar op. Dan gebeurt het dat je belangrijke of relevante updates niet post. En als jij minder regelmatig post, wordt je content minder zichtbaar voor je doelgroep. Zonde van de inspanningen dus. 

Ook dit is best eenvoudig op te lossen. Met een content kalender kan je heel wat content op voorhand inplannen. Er zijn verschillende tools waarmee je posts op voorhand kan programmeren. Dat maakt dat je daar tijd in kan steken wanneer het voor jou uitkomt, en dat je al vooraf heel wat content kan voorzien. Dat laat meer ruimte voor last minute inspanningen, en de kans wordt dan een stuk kleiner dat je te lang niks post. Het blijft je natuurlijk wel wat tijd kosten, maar als je dan toch met social media aan de slag wil, kan je het maar beter meteen goed doen.

Je resultaten niet meten

Opnieuw, het is belangrijk een strategie te hebben. Je legt er KPI’s in vast, en die zijn in principe meetbaar. Met social media kan je een significante impact creëren op het vlak van marketing.

Je eerste campagnes zullen wellicht niet het succes opleveren dat je zou willen. Je bent dan nog op zoek naar de juiste timings en weet nog niet wat wel en niet gaat werken. Maar zonder data is het moeilijk om te weten waar je moet bijsturen.

Meten is weten. Het is een huizenhoog cliché, omdat het ook gewoon waar is. Door je resultaten te meten, stel je jezelf in staat om tussentijds bij te sturen als je vaststelt dat je campagne niet loopt zoals voorzien. En achteraf haal je er data uit over je doelgroep, over welke campagnes wel en niet werken, welke content populair is en welke niet. Met die kennis til je je volgende campagn’s weer naar een hoger niveau. Het ene platform heeft wat meer analytics mogelijkheden dan het andere. Neem even de tijd om te bekijken welke data je allemaal vindt op Facebook, LinkedIn, Youtube en zo meer. Ook in Google Analytics vind je heel wat interessante gegevens over je campagnes en je doelgroep. Is analytics niet helemaal je ding? Bekijk een paar videos om de basics te snappen, dat duurt niet zo heel lang en je haalt daar al veel inzichten uit.

Teveel social media kanalen

Nog een fout die maar al te vaak gemaakt wordt: zoveel mogelijk social media kanalen gebruiken. Het begint met een Facebook pagina. Dan nog een LinkedIn pagina er bij. O ja, doe Twitter ook maar. En Instagram, dat ook. Dan ook graag nog een Youtube kanaal, want we gaan natuurlijk ook video content hebben. Ben ik nog iets vergeten? Twitch misschien? En doe maar een Snapchat en Pinterest ook.

Veel accounts opstarten is niet moeilijk. Ze allemaal voorzien van relevante doelgerichte content, specifiek voor elk platform, dat is wel moeilijk als je er niet de nodige resources (lees: tijd en medewerkers) voor hebt. De verleiding is vaak groot om toch dat ene kanaal er nog bij te nemen. En dan gaat het fout: het voelt aan als teveel werk, er wordt niet regelmatig genoeg gepost, en dan stop het vaak, op één of meerdere kanalen.

Dit is heel eenvoudig op te lossen: onderdruk die drang om er nog een kanaal bij te nemen tot je eerst voor een langere periode echt iets hebt opgebouwd op één kanaal. Zorg dat je daar regelmatig relevante content op post, en dat je dat kanaal goed beheerst. Kijk dan of je ruimte hebt in je planning om er nog een kanaal bij te doen. Maar wees dan kritisch genoeg: zit daar echt een belangrijk deel van jouw doelgroep? Heb je er echt de ruimte voor? Indien niet, begin er dan gewoon niet aan.

Minderwaardige content

Zomaar wat posten om te posten. Ook die fout wordt maar al te vaak gemaakt. Het is soms niet relevant, soms onwaar, of met slechte afbeeldingen er bij. We snappen helemaal dat er soms heel weinig tijd is om de dingen goed te doen. Dat er soms iets tussen komt dat belangrijker is. Maar het blijft nog altijd een slecht idee.

Ons principe is: als je het toch wil doen, doe het dan goed. Je doelgroep voelt het wanneer je iets post dat niet klopt. Ze spenderen, zoals in de inleiding aangehaald, meer dan genoeg tijd online om te weten wat wel en niet relevante content is.

Hoe moet het dan wel? Zorg er voor dat je met een content kalender al goed vooraf content kan inplannen. Dan heb je de tijd om iets langer na te denken over de juiste woorden. Iets meer tijd om die ene perfecte afbeelding te zoeken. Laat ook iemand anders je content nalezen. Degene die content schrijft kijkt vaak helemaal over schrijffouten of zinsconstructies die niet kloppen. Check ook of die ene post wel past binnen de strategie die je vooraf bepaald hebt. Zo vermijd je dat je met minderwaardige content voor de dag komt.

 

 

Social media marketing

Dat waren ze, de 10 fouten die wij heel wat mensen zien maken op social media. Bij deze weet jij ook meteen hoe je ze kan vermijden. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar? Heb je hier feedback over, of wil jij ook graag fouten delen die je vaak ziet op social media? Laat het ons gerust weten, wij zijn enorm benieuwd naar jouw input. Onze contactgegevens vind je hier. En we wensen je in elk geval alvast bijzonder veel succes op social media!

Meer weten over social media? Wil je even sparren met onze experten? Boek nu een timeslot om jouw vraag te bespreken.