E-mail marketing: 10 tips voor een hoger doorklikpercentage

Dagelijks horen en lezen we het ongeloof in reacties van mensen die email marketing campagnes sturen. "Klikken er maar zo weinig mensen op een link?" "Zijn er maar zo weinig mensen die mijn mails lezen?" Vaak geven ze email marketing dan gewoon op. Nochtans is email marketing niet dood. Verre van zelfs. Het blijft nog steeds zowat de marketing tactiek met de hoogste ROI of het scheelt niet veel. Daar hebben we al eerder een blogpost aan gewijd. Natuurlijk gaan we hier niet liegen: slechts een minderheid van de ontvangers zal je email openen, en slechts een klein deel daarvan zal klikken. De percentages verschillen van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Maar daarmee scoor je nog altijd beter dan met andere kanalen. En wellicht kan je die resultaten nog wat opkrikken. Wij delen graag met jou onze 10 tips voor een hoger doorklikpercentage.

1 Personaliseren die handel!

Het begint al bij het verzamelen van data over je doelpubliek. Zorg dat je voornamen hebt, zodat je die kan gebruiken om mensen met hun naam aan te spreken in je campagnes. Let wel op dat je de GDPR regels daarbij niet met de voeten treedt. Ook andere persoonsgebonden gegevens kunnen je helpen je e-mails te personaliseren.

Personaliseer je e-mails

Maar je kan ook verder gaan in het personaliseren: je kan inzetten op event-driven e-mails. Dat zijn e-mails die je verstuurt op basis van een actie van de ontvanger. Dat kan bijvoorbeeld een inschrijving zijn voor je e-mails, een online bestelling of een e-mail met verjaardagswensen. Die berichten stuur je op een moment dat voor de ontvanger heel relevant is. Het rendement hiervan ligt een stuk hoger dan dat van de standaard nieuwsbrieven. Ze kunnen namelijk rekenen op een doorklikpercentage dat vaak twee keer hoger ligt. Qua return on investment kan dat serieus tellen vinden wij.

2 Responsive design

Niet enkel websites moeten responsive zijn. Steeds meer mensen lezen hun e-mails op hun mobiel toestel. Ook je e-mail moet dus responsive zijn. Door daarop in te zetten maak je het veel gemakkelijker voor je ontvanger om te snappen waar je bericht over gaat. En dus ook om je e-mails te lezen. Je kan bijvoorbeeld kolommen onder elkaar zetten of afbeeldingen weglaten om je e-mails ook op mobiele toestellen goed leesbaar te maken.

3 Zet geen call-to-action in een afbeelding

Heel wat e-mail clients downloaden pas de afbeeldingen in een e-mail als de gebruiker er specifiek om vraagt. Standaard zien ze enkel tekst. Je bericht wordt dus in eerste instantie gelezen zonder de afbeeldingen. Als jouw belangrijkste stuk content, de call-to-action, in zo'n afbeelding staat, missen je ontvangers dus net dat stuk content. En dat is bijzonder jammer.

Vaak worden knoppen gebruikt om de call-to-action te verduidelijken. Als je zo'n knoppen als afbeelding in je e-mail zet, is de belangrijkste content dus niet direct zichtbaar. Je kan in plaats daarvan tabellen gebruiken. Een ontvanger kan de tekst in je call-to-action direct lezen, ook als hij de afbeeldingen niet gedownload heeft.  Zo is jouw belangrijkste content altijd zeker zichtbaar, en kunnen mensen doorklikken.

4 Vraag je ontvangers om je e-mails te delen

Overtuig je doelpubliek om jouw e-mails te delen in hun eigen netwerk. Op alle courante e-mail marketing platformen kan je social media buttons invoegen waarmee jouw ontvangers je content kunnen delen via hun social media kanalen. Niet iedereen zal dat doen. Maar zodra iemand dat wel doet, stijgt het bereik van je e-mail aanzienlijk. En daarmee stijgt dus ook het aantal mensen dat zal doorklikken.

10 tips voor het verhogen van je doorklikpercentage

5 Less is more

Stuur geen e-mails met een ellenlange lijst van onderwerpen. Beter nog: stuur geen volledige blogpost in een e-mail naar je ontvangers. Teksten worden minder en minder gelezen. Korte eenvoudige teksten vergroten de kans dat je e-mails gelezen worden. Eens iemand begint te lezen, is het belangrijk om snel en duidelijk je boodschap te brengen. Als je eerste alinea niet vertelt waar het over gaat, zullen lezers daar al afhaken. Hoe minder zinnen jij nodig hebt om je doelpubliek te overtuigen om door te klikken, hoe meer dat ook zal gebeuren.

6 Zorg dat je lezer er echt iets aan heeft

Mensen zijn alleen geïnteresseerd in je e-mails als je hen een antwoord kan geven op de vraag: what's in it for me. Wat heeft je lezer aan je e-mail? Waarom zouden ze doorklikken? Het zou nogal naïef zijn om er van uit te gaan dat ontvangers weten waar te klikken en waarom als jij het niet uitlegt. Zeg dus niet 'klik hier' of 'lees verder'. Gebruik in plaats daarvan tekst in je link die uitlegt waarom iemand er op zou moeten klikken. Dat is sneller en duidelijker voor je ontvangers en dat appreciëren ze.

7 Leidt je lezer niet af

Zorg er voor dat afbeeldingen in je e-mails de boodschap versterken of ondersteunen. Afbeeldingen die afleiden zijn uit den boze. Ga ook na hoeveel producten of aanbiedingen je in je campagne opneemt. Hoe meer keuze er is, hoe minder gemakkelijk je lezer een keuze zal maken uit je aanbod. De verleiding is vaak groot om je hele aanbod in een e-mail campagne te gooien in de hoop dat de lezer in elk geval in één product of dienst wel interesse zal tonen. Dat werkt helemaal niet: je lezers zullen er weinig van begrijpen en hebben niet het geduld om zich door die hoeveelheid content heen te werken.

8 Laat je call-to-action opvallen

10 tips voor het verhogen van je doorklikpercentage - call-to-action

Zorg er voor dat mensen niet hoeven te scrollen om je call-to-action te zien. Als die direct mooi in beeld komt, zien je lezers dat sneller. Zorg er ook voor dat het opvalt dat ze er op moeten klikken. Dat doe je door een ander kleurtje te gebruiken dat opvalt in het geheel. Als mensen moeten gaan zoeken naar een call-to-action haken ze snel af en ben jij weer een potentiële klant kwijt. Net zoals op websites moeten je links opvallen voor je doelpubliek.

9 Gebruik alternatieve tekst

Afbeeldingen ondersteunen je boodschap visueel, en dat is prima. Maar zorg er dan ook voor dat je alternatieve tekst meegeeft met elke afbeelding. Die alternatieve tekst wordt getoond wanneer je afbeelding niet zichtbaar is. Zo kan een ontvanger toch zien waarover je e-mail gaat, ook als de afbeeldingen zelf niet te zien zijn. Een goede alternatieve tekst kan gebruikers overtuigen om te klikken. E-mail marketing platformen bieden de mogelijkheid aan om afbeeldingen van alternatieve tekst te voorzien.

10 Heb geduld

Verwacht niet meteen een verdubbeling in het aantal kliks. Bovenstaande tips kunnen echt helpen, maar je zal hier en daar moeten uittesten wat nu precies de juiste manier van werken is voor jouw specifieke doelpubliek. Door te testen en de juiste elementen over te houden, zal je gestaag het doorklikpercentage zien toenemen.

Als je campagnes gericht zijn op verkoop, verwacht dan zeker niet dat mensen van de eerste keer klikken op de bestelknop. Ze zullen pas klikken als ze klaar zijn om te kopen. Je kan ze beter aanspreken met een call-to-action naar meer informatie. Stuur ze naar een landingspagina met meer informatie, pas daarna naar een verkoopspagina.

Strategie is alles

We hebben stieken nog een elfde tip: start al met een goed doordachte strategie aan je e-mail marketing activiteiten. In het wilde weg gaan e-mailen is wel leuk, maar daarmee haal je waarschijnlijk niet het beoogde resultaat. Denk dus vooraf goed na over wie je doelpubliek is, wat je wil dat ze doen, welke content voor hen belangrijk is en wat jij aan het einde van de rit wil bereiken. Pas daarna kan je gericht campagnes uitwerken. En als je wil meten wat je campagnes opleveren, heb je ook die doelstellingen nodig.

Ziezo, dat waren onze tips. We kunnen je hierna alleen maar aanraden om er mee aan de slag te gaan en het gewoon uit te proberen. Wat voor ons werkt, zal voor jou misschien niet werken, en omgekeerd. Bekijk wat voor jou belangrijk is ga planmatig te werk. Heb je hulp nodig bij het opzetten van je e-mail marketing activiteiten of wil je meer informatie, dan kan je ons uiteraard steeds contacteren voor een vrijblijvend gesprek en een kop koffie.